Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 24 mar 2009 - Anul XIV, nr. 68 (4054)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Campania pentru europarlamentare, "pe bani" în emisiunile de promovare şi în spoturile electorale

Marţi, 24 Martie 2009 (15:19:07)
Candidaţii la alegerile pentru Parlamentul European se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală şi prin spoturile electorale difuzate de televiziunile şi radiourile private, potrivit unui proiect de Decizie a CNA privind campania electorală pentru europarlamentare.

CNA a organizat, marţi, o întâlnire cu reprezentanţii principalelor posturi de televiziune şi radio, pentru discuţii cu privire la proiectul Deciziei Consiliului privind regulile de reflectare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European.

La întâlnire au participat Mura Frânculescu şi Beatrice Comănescu (TVR), Robert Găinescu (Pro TV), Răzvan Mitroi (Antena 3), Cristina Bachmeier (Antena 1), Noni Mazilescu (Prima TV), Nicoleta Popa (Naţional TV, N24, Naţional FM), Cătălin Băleanu şi Silviu Guzu (Kanal D), Maria Ţoghină (Societatea Română de Radiodifuziune), Cristian Stoianovici (Radio 21). La discuţii au participat şi George Chiriţă, directorul executiv al Asociaţiei Române de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), Ioana Avădani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), şi Liana Ganea, de la Active Watch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP).

Potrivit lui Răsvan Popescu, preşedintele CNA, televiziunile şi radiourile publice şi private pot difuza în campania electorală emisiuni de promovare electorală, emisiuni de dezbatere şi spoturi electorale. Şeful CNA a spus că emisiunile de promovare şi spoturile electorale vor fi difuzate contra cost la posturile comerciale

"Elementele specifice acestei campanii sunt: în primul rând timpii stabiliţi prin lege pentru competitorii electorali, respectiv 4/5 alocate partidelor reprezentate în Parlamentul European, 1/5 din total, celor care nu au o asemenea reprezentare, inclusiv candidaţi independenţi. În cadrul acestor proporţii, timpii alocaţi trebuie să fie egali. Reflectarea campaniei electorale se poate face în cadrul emisiunilor informative, la care posturile au deplină libertate şi răspundere editorială. Accesul candidaţilor va fi asigurat în emisiuni de promovare electorală marcate ca atare pe toată durata lor şi în dezbateri electorale, precum şi prin intermediul spoturilor electorale, difuzate numai în emisiuni electorale şi în limita a 6 minute pe oră. Emisiunile de promovare şi spoturile electorale vor fi contra cost la posturile comerciale, tocmai pentru a le atrage în reflectarea campaniei electorale. La aceste emisiuni de promovare electorală, radiodifuzorii nu vor avea nicio contribuţie editorială, tocmai pentru a separa foarte clar materialele de la partide de demersurile jurnalistice", a spus, la finalul întâlnirii, Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

Popescu a mai spus că proiectul Deciziei va fi votat în şedinţa de joi a Consiliului, urmând ca ulterior să fie publicată în Monitorul Oficial

Răsvan Popescu a atras atenţia că, în cazul în care posturile de radio şi televiziune nu vor respecta prevederile Deciziei privind reflectarea campaniei pentru alegerile europarlamentare, CNA va sancţiona abaterile prin amenzi cuprinse între 2.500 de lei şi 100.000 de lei. "Legislaţia prevede o serie de amenzi pentru nerespectarea acestor reglementări. Pentru anumite abateri ele merg de la 4.500 de lei până la 10.000 de lei şi există şi abaterile de conţinut, care vor fi pedepsite pe Legea 504, legea audiovizualului, şi acolo amenzile pot urca mult mai mult, de la 2.500 până la 100.000 de lei", a spus şeful CNA.

Potrivit proiectului Deciziei, campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, va începe în ziua de 8 mai 2009, ora 00.00, şi se va încheia în ziua de 6 iunie 2009, ora 07.00.

Campania în audiovizual pentru alegerile europarlamentare se va desfăşura "pe bani" - similar campaniei pentru alegerea Parlamentului României, din toamna anului trecut. Astfel, candidaţii la Parlamentul European trebuie să plătească pentru a participa la emisiunile de promovare electorală difuzate de posturile TV şi radio private. Radiodifuzorii privaţi pot difuza contra cost numai producţii audiovizuale de promovare electorală, realizate exclusiv de către competitori şi la care radiodifuzorii nu pot avea niciun fel de contribuţie editorială.

În schimb, accesul competitorilor electorali la dezbaterile electorale difuzate de posturile radio-TV private va fi gratuit.

Posturile de radio şi de televiziune private care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale trebuie să comunice acest lucru CNA până, cel mai târziu, în data de 21 aprilie. Totodată, competitorii electorali au la dispoziţie intervalul 22 - 28 aprilie pentru a solicita timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze posturilor radio-TV care şi-au anunţat intenţia de a difuza emisiuni electorale.

După 29 aprilie, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până în 5 mai, posturile private de radio şi TV trebuie să-şi definitiveze noile grile de program, intervalele de timp de difuzare a emisiunilor electorale, precum şi tarifele unice pe unitatea de timp şi/ sau emisiune de promovare electorală pe care intenţionează să le practice.

Tarifele unice vor fi stabilite în urma negocierilor desfăşurate cu toţi reprezentanţii competitorilor electorali interesaţi şi vor fi făcute publice.

Potrivit proiectului de Decizie, posturile private de televiziune şi radio pot difuza contra cost numai acele producţii audiovizuale de promovare electorală care sunt realizate de competitorii electorali şi la care nu au niciun fel de contribuţie editorială.

"Noi mergem pe ideea să nu aveţi niciun aport editorial la materialul clientului. Să nu existe o intervenţie editorială în timpul materialului", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA. "Va trebui să apară explicit pe ecran că este o emisiune de promovare electorală. Şi la radio va trebui spus acest lucru", le-a spus Răsvan Popescu reprezentanţilor posturilor.

Totodată, în campania pentru alegerile europarlamentare, CNA nu vrea să mai permită separarea ştirilor electorale de corpul principal al buletinelor de ştiri, aşa cum s-a întâmplat în campania trecută.

Astfel, potrivit proiectului de Decizie, în cadrul emisiunilor informative se pot difuza ştiri privind activităţile de campanie ale competitorilor electorali, cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului. Radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de către candidaţi cu prilejul activităţilor de campanie.

Potrivit Mariei Ţoghină, preşedintele-director general al SRR, postul public de radio va continua să difuzeze şi buletine de ştiri electorale, în afara buletinelor de ştiri obişnuite.

"Noi, Radio România, vom continua să avem buletine electorale de ştiri separate de ştirile obişnuite (...) Avem 70 de candidaţii care toţi vor să se audă şi nu putem să punem în jurnalul de la ora 19.00, 70 de ştiri electorale. Trebuie să respectăm principiile echilibrului (...) Politica postului public de radio este aceea de a avea buletine electorale în care să difuzăm mult mai multe ştiri electorale decât putem difuza într-un buletin de ştiri obişnuit", a spus Maria Ţoghină.

Ea a precizat că, în cadrul emisiunilor de ştiri obişnuite, postul public de radio va difuza şi "acele ştiri cu caracter electoral cu adevărat importante la nivel naţional", dar separat vor fi difuzate şi buletine de ştiri electorale.

Răsvan Popescu a spus că prin proiectul Deciziei CNA se doreşte să nu se mai separe ştirile electorale de corpul principal al buletinelor de ştiri, aşa cum s-a întâmplat în campania trecută. "Vrem să nu mai fie separate. Nicăieri nu se separă", a spus Răsvan Popescu.

Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, a precizat că separarea ştirilor electorale de corpul principal al buletinelor de ştiri nu este interzisă, însă acest lucru "nu este de dorit". "Aşa cum este redactat art. 8, alin. 1 (din proiectul Deciziei, n.r.) el vă dă libertatea să vă compensaţi la ştiri cum consideraţi, şi la dumneavoastră şi la radiodifuzori privaţi. Dacă vor să separe ştirile electorale de restul, să le intercaleze (...), e treaba dumneavoastră", a spus Onisei.

Christian Mititelu a precizat că, dacă ştirile electorale vor fi separate, interesul publicului va fi foarte scăzut să le urmărească. "Avem alegeri europene, care şi aşa prezintă un interes scăzut pentru publicul românesc. Dacă dumneavoastră puneţi ştiri electorale separate, le veţi separa, o să fie şi mai scăzut interesul", a spus Mititelu.

Maria Ţoghină a fost susţinută de Mura Frânculescu de la TVR. "Din experienţa campaniilor trecute, există o dorinţă acerbă a partidelor să-şi trimită acele materiale filmate în acţiunile de campanie ale candidaţilor. Am avut nişte buletine electorale care conţineau aceste acţiuni de campanie, dar în jurnalele de ştiri am avut lansări de campanii şi acţiuni ale principalelor partide competitoare", a spus Mura Frânculescu.

Totuşi, Răsvan Popescu i-a spus că materialele candidaţilor pot să fie folosite la programele de promovare electorală.

"Ştirile să fie ştiri. E treaba postului să difuzeze ştiri şi informaţii. Nu separat (...) Am avut situaţii în care nu s-au dat ştiri electorale", a spus şi Grigore Zanc.

În acest context, Gelu Trandafir a precizat că, în campania pentru alegerile parlamentare, TVR nu a difuzat ştiri electorale. "Ne-aţi anunţat că nu daţi ştiri electorale în cadrul jurnalului. Nu aţi dat, deşi am solicitat şi la TVR 3 şi la TVR 1 să acoperiţi prin forţe proprii această campanie electorală. Totul s-a ghetoizat într-un buletin electoral care era dat după jurnal, făcut de partide. Aia era emisiune de promovare, nu avea nicio legătură cu ştirile de campanie. Ştirile de campanie reprezintă contribuţia editorială a postului", a spus Gelu Trandafir.

El a fost contrazis de Mura Frânculescu, aceasta precizând că TVR a avut ştiri electorale în jurnale. "Da, aţi avut un sondaj în ultima zi de campanie", i-a răspuns Gelu Trandafir.

Proiectul Deciziei prevede şi faptul că spoturile electorale pot fi difuzate numai în emisiunile de promovare electorală şi în emisiunile de dezbatere. Spoturile nu pot avea o durată mai mare de 60 de secunde şi trebuie asumate explicit de către competitorii electorali. De asemenea, durata totală a difuzării spoturilor electorale nu poate depăşi 6 minute dintr-un interval de o oră.

Astfel, CNA a decis să extindă durata spotului electoral la un minut, faţă de 30 de secunde, cât este în prezent. "În felul acesta se face şi tarifarea pe unitate de timp mai simplu, te raportezi la minutul de spot. Întrucât aceste spoturi nu constituie comunicare comercială, nu este niciun motiv ca ele să se încadreze în limita celor 12 minute de publicitate comercială pe oră, permise de lege. Vom permite ca în emisiunile electorale să se poată insera spoturi electorale timp de 6 minute pe oră", spunea Răsvan Popescu în şedinţa din 12 martie, când CNA a stabilit textul Deciziei.

El a mai spus că la dezbaterile electorale se vor putea difuza spoturi electorale de la toate partidele. "În felul acesta şi pluralismul va fi mai mare", a mai spus şeful CNA.

Potrivit proiectului Deciziei, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor electorale, reflectarea desfăşurării campaniei electorale cu respectarea echităţii (competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului), echilibrului (prezentarea competitorilor electorali proporţională cu importanţa evenimentelor electorale) şi a imparţialităţii (obligaţia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant).

Proiectul prevede şi faptul că emisiunile informative nu pot fi sponsorizate.

Difuzarea, în direct sau înregistrată, a mitingurilor sau întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de campanie ale competitorilor electorali este considerată emisiune de promovare electorală. Difuzarea trebuie marcată în mod corespunzător pe toată durata acesteia, în cazul televiziunii, respectiv trebuie identificată ca atare, în cazul radioului.

Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia posturilor radio-TV de către competitorii electorali, pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.

În perioada campaniei, candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzori publici şi privaţi.

Totodată, începând cu 48 de ore înainte de ziua votării şi până la închiderea urnelor, este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.

Nerespectarea prevederilor Deciziei CNA privind reflectarea campaniei pentru alegerile europarlamentare în audiovizual va fi sancţionată de CNA, după caz, în baza Legii audiovizuale şi a Legii 33/2007.

Proiectul Deciziei a fost realizat în baza unei Ordonanţe de Urgenţă privind organizarea alegerilor europarlamentare, publicată în 4 martie în Monitorul Oficial. De asemenea, Ordonanţa a preluat prevederile din Legea alegerilor generale, în baza căreia s-a desfăşurat şi campania electorală în audiovizual pentru alegerea Parlamentului României, în toamna anului trecut.

Alegerile din România pentru Parlamentul European vor avea loc pe data de 7 iunie 2009.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Campania pentru europarlamentare, \"pe bani\" în emisiunile de promovare şi în spoturile electorale.
 Vizualizări articol: 525 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Campania pentru europarlamentare, \"pe bani\" în emisiunile de promovare şi în spoturile electorale0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei