Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 10 apr 2008 - Anul XIII, nr. 85 (3766)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,65 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Audierea publică referitoare la taxa auto arată unele scăpări ale legii

Joi, 10 Aprilie 2008 (15:22:49)

Audierea publică având ca temă noua propunere de taxă auto, desfăşurată joi, la Palatul Parlamentului, a expus unele deficienţe ale proiectului, dar şi o problemă de fond care i-a atras atenţia şi premierului - maşinile deja înmatriculate şi inexistenţa unui posibil mod de taxare pentru ele.
  Prezent la dezbatere, şeful Executivului a arătat că proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare auto nu reglementează şi parcul auto deja existent. "Avem o problemă care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule", a arătat premierul Călin Popescu Tăriceanu.

Existenţa unor reglementări diferite pentru cumpărătorii de autovehicule, pe de-o parte, şi deţinătorii maşinilor poluante deja achiziţionate a fost reclamată şi de unul dintre participanţii la audierea publică organizată, joi, pe tema taxei de poluare auto. Acesta a arătat că a cumpărat o maşină cu motor Euro 4 pentru care a plătit o taxă de 1.955 de euro şi i-a întrebat pe reprezentanţii Executivului de ce vecinul său, care deţine un Aro vechi, nu este taxat pentru poluare.

Sesizarea vorbitorului, care s-a recomandat drept Petruţ Octavian Milu, din Buşteni, şi care a declarat că vorbeşte în nume personal, fără a reprezenta vreo entitate de orice fel, a fost notată de premierul Tăriceanu, care a afirmat, la finalul audierii, că ideea susţinută de acel cetăţean i s-a părut "că trebuie reţinută".

Totuşi, premierul a amintit de programul guvernamental privind acordarea unei prime pentru casarea maşinilor vechi, dar a ţinut să transmită şi faptul că, începând din 2011, maşinile non-euro ar putea fi casate printr-o "directivă nouă a Comisiei Europene".

O altă idee, expusă de reprezentantul Fundaţiei Terra Mileniul III, a fost însă aceea de a se renunţa la programul de înnoire a parcului auto, care să fie înlocuit de un alt proiect, similar, care să vizeze strict regiile de transport în comun şi modernizarea parcurilor auto ale acestora.

Pe de altă parte, unii dintre vorbitori - care au salutat faptul că banii din taxă sunt destinaţi Administraţiei Fondului pentru Mediu - au criticat totuşi lista de priorităţi în funcţie de care sunt finanţate proiectele de la această instituţie, opinie împărtăşită şi de profesorul Dan Manoleli, prezent şi el la dezbaterea de joi.

"Lista de priorităţi în acordarea de finanţări trebuie regândită, din ea lipseşte, spre exemplu, vreo referire la programele de conservare a naturii", a spus profesorul Manoleli, la finalul audierii.

Tot Manoleli a atras atenţia şi asupra necesităţii introducerii în textul ordonanţei a unei prevederi prin care banii adunaţi din taxa auto dintr-o anumită regiune să fie folosiţi pentru proiecte tot în respectiva zonă, şi nu în altă parte a ţării, "pe criterii politice".

O altă idee care a fost atinsă nu atât de cei 29 de martori care au luat cuvântul, ci în cele 95 de depoziţii scrise transmise organizatorilor audieri publice, este aceea referitoare la categoriile de entităţi care sunt scutite de la plata taxei, conform proiectului de ordonanţă.

Printre acestea apar organizaţiile sindicale, patronale, ONG-urile de utilitate publică, dar şi asociaţiile şi fundaţiile non-profit, în anumite condiţii. Formularea acestor condiţii nu este însă suficient de clară, astfel că mulţi dintre cei care au transmis puncte de vedere scrise au apreciat că pot apărea probleme în aplicarea legii.

În ciuda neregulilor prezentate de o parte dintre participanţi, majoritatea vorbitorilor au susţinut însă ideea introducerii taxei auto în formula propusă recent de Executiv, cu amendamente de formă.

Audierea publică de joi a fost organizată de Academia de Advocacy, o organizaţie nonguvernamentală de la Timişoara condus de Radu Nicosevici, care a fost şi moderatorul discuţiei.

Audierea publică este un mod de dezbatere cu reguli stricte, fiecare vorbitor având la dispoziţie un număr clar de minute (în funcţie de calitatea în care vorbeşte) şi în care cei interesaţi pot transmite puncte de vedere scrise legate de subiectul dezbătut. Conform regulilor, Academia de Advocacy va face un raport în care va include toate punctele de vedere exprimate atât de vorbitori, cât şi de cei care au depus poziţii scrise, document ce va fi înmânat iniţiatorului pentru a opera eventuale modificări în textul de act normativ ce urmează a fi aprobat.

Guvernul a discutat, la sfârşitul lunii martie, proiectul ordonanţei de urgenţă prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.

După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.

Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal şi noua taxă de poluare auto.

Proiectul a fost supus unei audieri publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă., dezbatere în care fiecare cetăţean interesat a avut posiblitatea să îşi exprime punctul de vedere.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Audierea publică referitoare la taxa auto arată unele scăpări ale legii.
 Vizualizări articol: 656 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Audierea publică referitoare la taxa auto arată unele scăpări ale legii0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei