Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a lansat, luni, noul pachet de legi privind învăţământul preuniversitar, superior şi statutul personalului didactic, care flexibilizează sistemul de finanţare, dă importanţă şcolilor şi oferă deschidere universităţilor.
Proiectele au fost afişate pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi se vor afla în dezbatere publică o lună, timp în care vor putea fi aduse sugestii şi amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate şi, după caz, integrate în proiect. După definitivare, proiectul va intra în dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului, a anunţat Adomniţiei, în cadrul unei ceremonii organizate în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I”.
Proiectele de legi au fost definitivate în acest an, în urma discuţiilor dintre reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), ai sindicatelor şi cei ai comunităţii academice. Pachetul legislativ conţine Legea Învăţământului Preuniversitar, Legea Învăţământului Superior şi Statutul Personalului Didactic.
Pachetul de legi urma să fie lansat în 24 octombrie, dar a fost amânat din mai multe motive, printre care şi discuţiile privind învăţământul în limba minorităţilor şi alegerea rectorilor.
Ministrul a vorbit despre noua structură a învăţământului preuniversitar, făcând menţiunea că învăţământul obligatoriu se va extinde de la zece la 13 ani, începând cu educaţia timpurie de la 2-3 ani.
Structura învăţământului preuniversitar cuprinde educaţia timpurie - care se împarte în ante-preşcolară (0-3 ani), învăţământ preşcolar - cu cele trei grupe (3-6 ani), primar - cinci clase structurate în clase pregătitoare şi clasele I-IV, gimnazial - care este secundar inferior şi cuprinde cinci clase, respectiv V-IX, liceal - care este secundar superior şi care cuprinde trei sau patru clase, respectiv a X-a XII/XIII, cu menţiunea că educaţia profesională face parte din învăţământul liceal, filiera tehnologică. Ultimul este învăţământul terţiar non-universitar, care cuprinde învăţământul postliceal cu - una-trei clase.
Ministrul a precizat că a fost nevoie de extinderea învăţământului obligatoriu pentru a reduce rata abandonului, precizând că cei mai mulţi copii părăseau şcoala la 14 ani, după terminarea clasei a VIII-a.
Cristian Adomniţiei a mai vorbit despre alegerea conducerii şcolii, astfel încât aceasta să devină atractivă şi competitivă, despre admiterea în liceu, făcând menţiunea că şcolile îşi vor putea organiza propria admitere.
El a mai spus despre transformarea inspectoratelor şcolare în direcţii judeţene pentru învăţământul şcolar, acestea fiind instituţii descentralizate în subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
De asemenea, finanţarea în învăţământul preuniversitar va fi pentru prima dată pe elev, care se stabileşte anual prin hotărâre de Guvern, a explicat minisrul.
Legat de învăţămntul superior, Adomniţei a spus că este foarte important ca acesta să fie deschis pe piaţa europeană, astfel încât să existe posibilitatea ca tot mai mulţi tineri străini să vină să înveţe în România.
El a spus că mizează pe întărirea autonomiei universitare, astfel încît fiecare universitate să-şi creeze propriile reguli, în funcţie de propriile nevoi, care vor fi trecute în Carta universitară ce trebuie avizată de către MEdC.
De asemenea, ministrul a precizat că, prin noua lege a învăţământului superior, orice personalitate care ocupă o funcţie de conducere într-o universitate nu mai poate avea o rudă - mergând până la gradul IV - care să deţină o astfel de funcţie de conducere în aceeaşi instituţie.
Totodată, Adomniţei a precizat că va fi desfiinţată funcţia de preparator, rămânând doar cele de asistent, lector, conferenţiar şi profesor.
Ministrul a mai spus că finanţarea în învăţământul superior va fi făcută pe student şi pe ciclul de studii.
Adomniţei a precizat că va fi înfiinţat un registru unic matricol al studentului, pentru a exista o evidenţă clară a tinerilor cuprinşi în sistem.
Ministrul Educaţiei doreşte înfiinţarea unui Consiliu naţional de statistică-prognoză în învăţământ şi o Agenţie de credite pentru studenţi.
El a vorbit despre gradaţiile de merit şi despre salarizare şi primele ce pot fi acordate cadrelor didactice.
Ultima lege prezentată a fost Statutul personalului didactic, ministrul precizând că va fi înfiinţat, în fiecare unitate de învăţământ, postul de director educativ, care va fi ocupat de un profesor. Adomniţei a făcut precizarea că unităţile de învăţământ nu trebuie conduse de profesori, ci de manageri, aşa cum se întâmplă şi în alte domenii de activitate, iar aceştia nu trebuie să stea "la ore", ci să se ocupe strict de activitatea şcolii.
De asemenea, au fost operate modificări şi în ceea ce priveşte clasificarea personalului didactic de predare, fiind creat postul de stagiar, apoi definitiv, iar personalul didactic de predare definitiv este titular sau asociat.
În acelaşi timp, ministrul a spus că profesorii cu performanţe deosebite pot fi plătiţi suplimentar, din fondurile şcolii.
În acelaşi pachet de legi există şi o prevedere expresă privind deontologia aceste profesii.
Cristian Adomniţiei şi-a exprimat speranţa că pachetul de legi ale Educaţiei va fi adoptat, în cât mai scurt timp, de Parlament