Restaurant Mosaik
Restaurant Mosaik
Restaurant Mosaik
 
miercuri, 2 mar 2011 - Anul XVI, nr. 50 (4648)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9449 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,8088 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

CSM propune modificarea legilor magistraţilor pentru a permite ocuparea posturile vacante de la ICCJ

Miercuri, 2 Martie 2011 (18:30:25)

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) propune modificarea legilor privind statutul magistraţilor şi de organizare judiciară, pentru a ocupa posturile vacante de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, unde, de exemplu, la Secţia penală sunt 20 la sută din locuri neocupate.

CSM propune modificarea şi completarea Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor şi a Legii 304/2004 privind organizarea
judiciară, în legătură cu promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie (ICCJ).

Astfel, având în vedere necesitatea de a institui garanţiile de obiectivitate în procedura promovării în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie, constând în principal în introducerea unei etape de evaluare şi verificare a pregătirii profesionale a candidaţilor, desfăşurată la nivelul instanţei supreme, văzând că termenul de 10 zile prevăzut în art. 52 alin. (4) din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor nu permite realizarea în termen a evaluării şi verificării pregătirii profesionale a candidaţilor, ţinând seama de necesitatea de a reglementa, în mod transparent, criteriile obiective care stau la baza promovării în funcţia de judecător la ICCJ, luând în considerare faptul că, în prezent, există un număr mare de posturi vacante de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie, în special la nivelul Secţiei penale a instanţei supreme, în cadrul căreia au devenit vacante, în ultimele luni, 20 la sută dintre posturile de judecător, situaţie extraordinară care împiedică funcţionarea în condiţii de normalitate a Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie şi, îndeosebi, a Secţiei penale a instanţei supreme, faţă de necesitatea funcţionării, la întreaga capacitate, a Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie, ca instanţă supremă a României, si ţinând cont de necesitatea îndeplinirii urgente a obligaţiilor care îi revin în baza Mecanismului de cooperare si verificare instituit la 13 decembrie 2006 de către Comisia Europeană (Decizia Comisiei 2006/928/CE din 13 decembrie 2006 de stabilire a unui mecanism de cooperare si de verificare a progresului realizat de România în vederea atingerii anumitor obiective de referinţă specifice în domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei împotriva corupţiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 14 decembrie 2006), CSM propune modificarea celor două legi

CSM susţine modificarea legislativă ţinând seama de Decizia Curţii Constituţionale nr. 866/2006, prin care dispoziţiile art. 52 alin. (1) din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor, au fost declarate neconstituţionale în partea care condiţionează promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie de îndeplinirea funcţiei de judecător în ultimii 2 ani, impunând includerea referirii si la îndeplinirea funcţiei de procuror în ultimii 2 ani, luând în considerare faptul că funcţia de prim-magistrat-asistent al Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie a devenit vacantă la data de 1 martie 2011, iar numărul redus al persoanelor care îndeplinesc, în prezent, condiţia privind vechimea în funcţia de magistrat-asistent sef prevăzută în art. 67 alin. (1) din Legea 303/2004 privind statutul magistraţilor, împiedică existenţa unei competiţii reale la concursul pentru promovarea în funcţia de prim magistrat-asistent, întrucât atât procedura de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie, cât si procedura de promovare în funcţia de prim-magistrat-asistent al instanţei supreme constituie proceduri care urmează să se desfăşoare după asigurarea cadrului legal corespunzător, Art. I – Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor.

CSM propune să se modifice articolul 52, alineatul (1), din Legea 303, în sensul: "(1) Promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie se face de către Consiliul Superior al Magistraturii, dintre persoanele care au îndeplinit funcţia de judecător ori procuror în ultimii doi ani la
tribunale sau curţi de apel ori, după caz, la parchetele de pe lângă aceste instanţe, au obţinut calificativul "foarte bine" la ultima evaluare, nu au fost
sancţionaţi disciplinar, s-au remarcat în activitatea profesională si au o vechime în funcţia de judecător sau procuror de cel puţin 12 ani. CSM vrând ca legea să precizeze şi funcţia de procuror, actuala prevedere se referă doar la judecători.

La articolul 52, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) Judecătorii si procurorii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) îsi pot depune candidaturile pentru funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie, în termen de 30 de zile de la publicarea postului vacant, la colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie, care le analizează si le înaintează Consiliului Superior al Magistraturii, însoţite de un raport consultativ asupra promovării si de o recomandare motivată cu privire la candidat, în termen de 20 de zile de la expirarea termenului de 30 de zile, faţă de prevederea actuală "însoţite de un raport consultativ asupra promovării, în termen de zece zile de la primire" - propune CSM.

După articolul 52, se introduc cinci noi articole, articolele 52 indice 1 - 52 indice 5, cu următorul cuprins: "Art. 52 indice 1 - Candidaturile pentru funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie si Justiţie se depun cu precizarea postului pentru care se candidează, însoţite de următoarele documente: a) declaraţiile prevăzute la art. 48 alin. (10) si (11); b) opinia majoritară motivată a judecătorilor sau, după caz, a procurorilor din cadrul secţiei instanţei ori parchetului la care îşi desfăsoară activitatea candidatul, adoptată prin vot deschis; c) documentele prevăzute în Regulamentul privind organizarea si
funcţionarea administrativă a ICCJ".

Art. 52 indice 2 - (1) În vederea evaluării si verificării pregătirii profesionale a candidaţilor, la nivelul fiecărei secţii a ICCJ pentru care au fost depuse candidaturi, se constituie câte o comisie formată din trei membri, judecători care îşi desfăşoară activitatea în cadrul secţiei respective, în baza acordului liber exprimat. (2) Comisiile de evaluare si verificare a pregătirii profesionale sunt numite prin Hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea colegiului de conducere al ICCJ.

Art. 52 indice 3 - Evaluarea si verificarea pregătirii profesionale a fiecărui candidat se face de către comisia constituită la nivelul secţiei Înaltei Curţi de
Casaţie si Justiţie pentru care a fost depusă candidatura, pe baza documentelor prevăzute la art. 521 si a unui interviu, potrivit procedurii stabilite în Regulamentul privind organizarea si funcţionarea administrativă a ICCJ.

Art. 52 indice 4 - (1) Criteriile obligatorii pe baza cărora este evaluată condiţia prevăzută la art. 52 alin. (1), potrivit căreia candidatul s-a remarcat în activitatea profesională, sunt: a) specializarea într-un anumit domeniu al dreptului, în funcţie de secţia pentru care candidează; b) activitatea profesională desfăsurată sub aspect calitativ; c) activitatea profesională desfăsurată sub aspect cantitativ; d) respectarea normelor de etică si deontologie profesională; e) implicarea candidatului în apărarea si promovarea valorilor fundamentale ale justiţiei. (2) Criteriile facultative pe baza cărora este evaluată activitatea profesională a candidatului sunt: a) participarea la forme aprofundate de pregătire, în ţară sau în străinătate, inclusiv titlul de doctor în drept sau doctorat în desfăsurare, întru-un domeniu al dreptului corespunzător secţiei Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie pentru care candidează; b) activitatea didactică si/sau de cercetare, precum si activitatea publicistică într-un domeniul al dreptului corespunzător secţiei Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie pentru care candidează. (3) Elementele care vor fi avute în vedere de comisia de evaluare si verificare a pregătirii profesionale la analizarea criteriilor prevăzute la alin. (1) si (2) se stabilesc prin Regulamentul privind organizarea si funcţionarea administrativă a Înaltei Curţi de Casaţie si Justiţie.

Art. 52 indice 5 - (1) La finalizarea activităţii de evaluare si verificare a pregătirii profesionale, comisia constituită la nivelul secţiei întocmeste un raport consultativ asupra promovării, pe care îl înaintează, spre aprobare, colegiului de conducere al ICCJ. (2) Raport consultativ asupra promovării trebuie să fie motivat si să cuprindă constatările si concluziile comisiei de evaluare si verificare a pregătirii profesionale cu privire la fiecare dintre aspectele supuse evaluării. (3) Colegiul de conducere al ICCJ aprobă raportul consultativ asupra promovării întocmit de comisie si emite, pe baza acestuia, o recomandare motivată cu privire la candidatul respectiv. (4) Raportul consultativ asupra promovării împreună cu recomandarea motivată se înaintează Consiliului Superior al Magistraturii în termenul de 20 de zile prevăzut la art. 52 alin. (4)".

CSM porpune modificarea articolul 67, alineatul (1), în sensul: "(1) Prim-magistratul-asistent este promovat dintre magistraţii asistenţi şefi cu o vechime de cel puţin un an în această funcţie".

Actuala prevedere spune că "(1) Prim-magistratul-asistent este promovat dintre magistraţii-asistenţi şefi cu o vechime de cel puţin 4 ani în această funcţie".

CSM propune şi modificarea Art. II din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată în Monitorul Oficial 827 din 13 septembrie 2005, în sensul că la articolul 29 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins: "analizează candidaturile depuse pentru funcţia de judecător la ICCJ, aprobă raportul consultativ asupra promovării, emite recomandarea motivată cu privire la candidat si le înaintează Plenului Consiliului Superior al Magistraturii".

La articolul 29 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b indice 1, cu următorul cuprins: "propune Consiliului Superior al Magistraturii comisiile de evaluare si verificare a pregătirii profesionale, care întocmesc raportul consultativ asupra promovării în funcţia de judecător la Înalta Curte de
Casaţie si Justiţie". 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului CSM propune modificarea legilor magistraţilor pentru a permite ocuparea posturile vacante de la ICCJ.
 Vizualizări articol: 582 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CSM propune modificarea legilor magistraţilor pentru a permite ocuparea posturile vacante de la ICCJ0.05

Facos Suceava
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei