Dezbateri

Băișanu consideră că dezvoltarea infrastructurii rutiere nu va fi posibilă fără eradicarea lipsei de profesionalism din CNAIR



Deputatul ALDE de Suceava, Alexandru Băișanu
Deputatul ALDE de Suceava, Alexandru Băișanu

Deputatul ALDE de Suceava, Alexandru Băișanu, consideră că dezvoltarea infrastructurii în România nu va fi posibilă fără eradicarea lipsei de profesionalism din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Alexandru Băișanu a făcut această afirmație în cadrul ședinței de ieri a Comisiei de transporturi din Camera Deputaților. La ședință au participat ministrul Transporturilor, Lucian Șova, reprezentanți ai companiilor de construcții și parlamentari. Vicepreședinte al Comisiei de transporturi, Alexandru Băișanu a precizat în cadrul dezbaterilor că din nefericire și în momentul de față, după aproape 29 de ani de la revoluția din 1989, încă se vorbește prea mult despre dezvoltarea infrastructurii și se face prea puțin pentru aceasta. „Acum observ aceleași probleme. Constructori diferiți, parlamentari diferiți, ministru nou. Ceea ce se întâmplă acum este un lucru lăudabil. Că în sfârșit ne-am adunat noi, ministrul și dumneavoastră, cei care construiți. Dar vreau să vă spun că dacă nu vom fi serioși în adevăratul sens al cuvântului, vom mai aștepta încă 27 de ani o astfel de întâlnire și vom discuta, poate nu noi, alții cu aceleași atribuții, aceleași probleme, fără a rezolva mai nimic”, a afirmat deputatul ALDE de Suceava. Alexandru Băișanu a solicitat conducerii Ministerului Transporturilor să-i spună câte dintre firmele care construiesc drumuri în România sunt românești, câte sunt câștigătoare de licitații și câte dintre aceste companii sunt străine. În același timp, Băișanu a solicitat să i se transmită câte dintre companiile care construiesc drumuri au contractat direct lucrările, prin câștigarea licitațiilor, și câte sunt prin subcontractare. „Pentru mine termenul de subcontractant nu prea există. E ca și cum te-ai însura, îți alegi o nevastă și chemi pe altcineva să-ți facă copii. Ceva nu e în regulă. Și după cum spunea unul dintre constructori, se vorbește prea mult despre autostrăzi. Dacă s-ar fi făcut mult pentru autostrăzi, astăzi nu am mai fi discutat mult”, a afirmat parlamentarul sucevean.
Băișanu: „Caietele de sarcini sunt făcute foarte prost, uneori cu dedicație”
Alexandru Băișanu a adăugat că una dintre cele mai mari probleme în acest domeniu este aceea că licitațiile pentru lucrări durează foarte mult, chiar și mai mulți ani, motiv pentru care România are doar 748 de kilometri de autostrăzi, din care însă o parte s-au construit înainte de 1989. „Suntem de toată jena. Caietele de sarcini sunt făcute foarte prost, uneori cu dedicație, la prețul cel mai mic și cu condiții exagerate cerute de cei de la CNAIR. Plus că apar imediat probleme de genul diverse și neprevăzute. Aceasta, așa cum am observat eu, la un moment dat, se transformă într-o regulă. Și anume că prețurile pentru diverse și neprevăzute sunt mai mari decât cele cu care s-a câștigat inițial licitația. Și atunci ne întrebăm de ce am mai făcut licitație dacă s-a câștigat la un preț și la final vedem că neprevăzutele au dublat prețurile?” a întrebat deputatul ALDE de Suceava. El a atras atenția și asupra unei alte probleme pe care a semnalat-o reprezentantul companiei Strabag, și anume lipsa inginerilor. „Stimați constructori din țările din care veniți. Am înțeles că ați câștigat licitațiile, și dacă tot le-ați câștigat nu ați făcut-o doar cu un portofoliu de acum 10 – 20 – 30 de ani, din țara dumneavoastră sau din lume și nu doar cu un calculator. Ați câștigat licitațiile cu utilaje, cu ingineri, cu specialiști, cu experiență pe care cică noi nu le avem. Și dacă toți le-ați câștigat, eu spun să le duceți dumneavoastră la bun sfârșit pe această cale”, a spus Alexandru Băișanu. El a subliniat că și-ar dori să dispară noțiunea de subcontractant, dar și să vadă mai multe firme românești capabile să ducă la bun sfârșit lucrări de drumuri, cu atât mai mult cu cât România are ingineri valoroși, capacitate de muncă și expertiza necesară în acest moment.
„Pentru dumnealor e mai simplu să lucreze cu inginerii noștri, să le plătească mai puțin, pentru că vor câștiga mult mai mult”, consideră Băișanu. Nu în ultimul rând, el i-a transmis ministrului Lucian Șova că dacă nu va eradica lipsa de profesionalism din CNAIR aceleași discuții vor exista și peste 25 de ani.



Recomandări

Conferențiar univ. dr. Cristian Opariuc-Dan: „Mi-aș dori mult să ne întoarcem la cercetările din trecutul nu prea îndepărtat, atunci când cercetătorul era chiar interesat de ideea lui de cercetare și petrecea luni întregi rafinând-o”