Google
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
 
luni, 21 ian 2008 - Anul XIII, nr. 16 (3697)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6635 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,1283 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video

Căpitanul Iman T-Am primit 800 de euro să-l las pe Hayssam pe vas, e puţin pentru o fugă

Luni, 21 Ianuarie 2008 (20:44:30)

Căpitanul navei Iman T a recunoscut că a fost plătit cu 800 de euro de Omar Hayssam, înregistrat sub numele fratelui său, Omar Samir, pentru a fi lăsat într-o cabină a vasului, ceea ce contrazice afirmaţiile sirianului conform cărora a plecat de pe Otopeni, "la costum şi parfumat".
  Un document care conţine răspunsul autorităţilor libaneze la comisia rogatorie solicitată de autorităţile judiciare române şi care a fost depus la Curtea de Apel Bucureşti în dosarul armatorului Mustafa Tartoussi, judecat pentru că l-a ajutat pe Omar Hayssam să fugă din România, relevă modul în care Hayssam a părăsit România, la borsul Iman T.

Vasul Iman T, care l-a avut drept căpitan pe Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi, era încărcat cu ceapă şi componente de macarale.

"Doresc să spun adevărul în legătură cu toate informaţiile pe care le deţin în legătură cu fuga lui Hayssam Omar şi cu persoanele care l-au ajutat sau au facilitat fuga şi modalitatea prin care a avut loc, iar aceasta fără presiuni sau ameninţări asupra mea. Vă informez că în luna iunie a anului 2006, în timp ce lucram pe vasul Iman T, în funcţia de căpitan, şi mă aflam în incinta portului Constanţa, am fost informat de agentul naval Mustafa Tartoussi că va trimite o persoană necunoscută la bordul vasului Iman T şi a prezentat direct subiectul, înştiinţându-mă că această persoană are probleme cu autorităţile române, fără a mai aminti numele persoanei, felul problemelor sau cetăţenia acestei persoane. Nu a mai adăugat nimic şi a revenit după câteva zile, când s-a terminat încărcarea vasului şi a întocmit actele de călătorie", se arată în declaraţia lui Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi.

Martorul arată că Mustafa Tartoussi l-a înştiinţat "din nou că va trimite acea persoană la bordul vasului, fără ca el să aibă vreo legătură cu această persoană sau să ştie ceva, cu excepţia faptului că va sta în camera inginerului şef, numitul Ibrahim Şeikh, şi că acesta din urmă este responsabil de toate solicitările acestei persoane".

"Am respins de la început acest lucru ştiind că autorităţile române vor fi informate despre această problemă. L-am înştiinţat, în calitate de agent naval responsabil de acest vas, de prezenţa ilegală la bordul vasului a unei persoane. I-am mai spus că, după parcurgerea distanţei limită, în ziua următoare plecării şi după finalizarea controlului asupra navei de către autorităţile portuare, trebuie să înştiinţez autorităţile române. Nu ştiu dacă această persoană s-a îmbarcat sau nu pe vas. În dimineaţa zilei următoare şi după parcurgerea distanţei limită, Ibrahim Şeikh, inginerul şef, a venit la mine şi m-a înştiinţat că persoana despre care vorbisem se află într-una dintre cabine", afirmă căpitanul.

În opinia acestuia, inginerul Ibrahim Şeikh este "singurul răspunzător" pentru îmbarcarea lui Hayssam şi "nimeni altcineva nu mai ştia".

"Când am ajuns în afara apelor teritoriale româneşti l-am contactat telefonic pe Mustafa Tartoussi şi l-am întrebat dacă autorităţile româneşti fuseseră informate sau nu. Acesta mi-a zis că totul e în regulă. L-am mai întrebat dacă trebuie să-l înregistrez în vreun fel când vom intra în apele teritoriale egiptene, căci puteam face asta. Mi-am continuat drumul fără să-l văd şi fără ca această persoană să iasă din cameră. După ce am intrat în apele teritoriale egiptene şi după ce am intrat în dana portului din Alexandria, l-am sunat din nou pe Mustafa Tartoussi, care ajunsese cu avionul în Egipt, şi l-am întrebat despre identitatea persoanei aflate la bordul navei, deoarece aceasta nu avea carte de identitate ca să poată fi înregistrat de autorităţile egiptene", mai arată martorul.

Totodată, el precizează faptul că după multe apeluri, în cele din urmă i s-a cerut "să înregistreze persoana sub numele de Samir Al-Omar sau Omar".

În continuare, căpitanul spune că l-a înştiinţat pe "agentul acreditat al Horus Shipping despre toate detaliile pe care i le dăduse Mustafa Tartoussi".

"După puţin timp agentul Hany Zeidan m-a contactat şi mi-a cerut să nu-l înregistrez cu niciun nume şi să las situaţia aşa cum era şi să consider că acest individ nu se aflase niciodată la bordul vasului. Am intrat în dana portului şi, după finalizarea formalităţilor legale şi ancorarea la chei, s-a început operaţiunea de descărcare în prezenţa lui Youssef Tartoussi, Hany Zeidan şi a unei persoane pe care n-o cunoşteam, despre care am aflat ulterior că se numeşte Samir Al-Omar şi că are cetăţenie rusă", mai spune căpitanul navei Iman T.

Potrivit martorului, cei trei au au urcat apoi la bordul navei şi s-au îndreptat către cabina inginerului Samir Şeikh.

Atunci căpitanul Youssef Abd Al-Razzaq Tartoussi a intrat şi el în aceeaşi cabină, unde a văzut persoana pe care nu o cunoştea, astfel aflând că se numeşte Hayssam Al-Omar, că are aproximativ 50 de ani. În acest context, Hayssam şi Youssef au făcut cunoştinţă.

"Apoi numitul Hayssam Al-Omar a ieşit cu cartea de identitate a lui Samir Omar şi a intrat în dana portului Alexandria. Samir Şeikh a rămas în cameră până a ieşit Hayssam, apoi s-a întors Hany Zeidan şi l-a însoţit pe Samir Şeikh din nou de la vapor, au plecat din port, iar eu m-am liniştit, considerând că acest subiect este încheiat şi că eu nu am nicio legătură şi nicio responsabilitate pentru fugă după arestarea vasului. Am început să returnez încărcătura de ceapă în Rusia", mai explică martorul Youssef Tartoussi.

În continuare, căpitanul spune că la scurt timp a început războiul din iulie 2006, când israelienii au atacat Libanul, astfel că l-a sunat pe Mustafa Tatoussi, rugându-l să-l transfere, întrucât vroia să se întoarcă în Liban. Vasul a rămas în dana din Alexandria, pentru a aştepta încărcătura, căpitanul fiind anunţat că aeroportul şi porturile din Liban sunt închise din cauza asediului, că sunt tensiuni în aeroportul din Siria şi că se refuză sosirea în Egipt a înlocuitorului său, căpitanul Younis Ahmed Sabra.

Astfel, căpitanului navei Iman T i s-a cerut să plece în Siria şi să rămână în Tartous, pentru a se întâlni cu înlocuitorul său, cetăţean sirian.

"Eu nu am fost de acord cu aceasta, mai ales cu plecarea spre Siria şi apoi spre Rusia. Această operaţiune era o pierdere de timp şi nu puteam să-mi asum responsabilitatea pierderii vaslui, din cauza întoarcerii mele în Liban. M-a asigurat că va goli vasul de încărcătură. Am dormit în seara aceea în clădirea Tartous, mai ales că vaporul trebuia curăţat, şi trebuia să plece repede, şi pentru reducerea cheltuielilor pentru combustibil. I-am spus toate aceste lucruri. Vasul era pregătit de plecare, după ce s-au luat toate măsurile legale şi de control. Agentul maritim Muhammad Telwani, cetăţean egiptean, a urcat la bord, însoţit de Hayssam Omar şi mi-a dat restul de bani, precum şi salariile echipajului. A rezolvat cu actele oficiale ale lui Hayssam, care s-a urcat la bordul vasului în văzul tuturor, şi am plecat spre Tartous", a declarat căpitanul navei Iman T, răspunzând în cadrul comisiei rogatorii.

Când a părăsit dana din Tartous, Youssef i-a cerut lui Hayssam Omar actele, paşaportul sau un act care să îi certifice identitatea.

"A refuzat şi m-a înştiinţat că există o barcă cu motor, care îl va transporta, deoarece el nu s-a aflat la bordul vasului. Vasul se afla în zona de aşteptare. Barca cu motor ne-a transportat pe mine şi pe Hayssam Omar până pe uscat şi am ieşit din dană, fiecare în altă direcţie. Eu m-am dus acasă la verişoara mea, în Tartous. Familia şi copiii mei erau acolo. Plecaseră din Liban, din cauza conflictului, şi stăteau la ea. Am dormit o noapte la verişoara mea. M-am întors în dana Tartous şi i-am predat vasul Iman T noului căpitan, Younis Ahmed Sabra. M-am întors în Liban, aşa cum făcuseră şi nişte rude ale mele, şi am rupt legătura cu Mustafa Tartousi, din cauză că mă implicase în fuga lui Hayssam Omar", mai susţine Youssef.

Astfel, zice Youssef, a rămas şomer câteva luni şi în timp ce îşi căuta lucru l-a anunţat agentul maritim, Ismail Fathallah, cetăţean egiptean, că vasul Al-Mahamat Bicu - care se afla în Mersin, în Turcia - are nevoie de căpitan şi i-a trimis un fax.

"Eu am înaintat faxul ambasadei Turciei în Liban şi am solicitat viză în aceeaşi zi. După ce m-am pregătit de plecare, a venit o rudă a mea, Abdel Hakim Tartoussi, care m-a anunţat că l-a sunat pe Mustafa Tartoussi şi că acesta ne-a spus că plecăm în Egipt şi să lucrăm pe vasul Luminiţa T. M-am hotărât şi am plecat în Egipt, ca să încep lucrul pe vasul mai sus menţionat, după care rezolvarea problemei a rămas în responsabilitatea căpitanului. Mustafa Tartoussi mi-a cerut să rămân în Egipt şi să lucrez pe uscat, aşa că mi-am continuat lucrul normal, până în prezent. Asta este tot ce s-a întâmplat. Nu am fost martor la fuga lui Hayssam Omar şi nici nu ştiu unde se află, nu am nicio informaţie despre el. Tot ceea ce am menţionat este adevărat în întregime", declară căpitanul vasului cu care sirianul a părăsit România.

Întrebat dacă a primit vreo sumă de bani sau vreun cadou pentru înlesnirea fugii lui Hayssam Omar din România sau vreo recompensă materială sau de alt fel pentru aceasta şi dacă a convenit asupra preţului în această operaţiune, Youssef a răspuns: "Nu am convenit şi nu am vorbit cu nimeni, nici pentru înlesnirea, nici pentru reuşita fugii lui Hayssam Omar din România. La cinci ore după sosirea noastră în portul Alexandria şi plecarea lui Hayssam Omar de pe vas, împreună cu agentul Hany Zeidan, eu mergeam cu inginerul principal Ibrahim Sheikh în port. Acesta m-a anunţat că Hayssam Omar mi-a lăsat suma de opt sute de euro. I-am luat de la el şi asta e tot ce am primit în decursul acestei operaţiuni. Nu consider că această sumă reprezintă un preţ normal pentru o fugă".

În continuare, Youssef neagă că ar mai fi participat la fuga altor persoane şi susţine că cei care i-au înlesnit plecarea lui Hayssam sunt Mustafa Muhammad Tartoussi - fiul lui Nazek, în vârstă de aproximativ cincizeci de ani, cetăţean sirian, inginerul Ibrahim Andel Latif Sheikh - cetăţean sirian, precum şi agentul Hany Zeidan - cetăţean egiptean, şi Muhammad Mustafa Telwani - cetăţean egiptean, care lucrează la Hours Shipping.

"Nu ştiu cine este persoana care l-a preluat pe Hayssam Omar cu barca cu motor. Nu ştiu cum a ajuns Hayssam Omar la bordul vasului şi nu ştiu cine l-a ajutat în România. Sunt pregătit pentru ceea ce prevede legea", a declarat martorul Youssef Tartoussi.

Mai multe convorbiri telefonice dintre procurorul de caz Ciprian Nastasiu de la DIICOT şi sirianul Omar Hayssam, înregistrate autorizat de Serviciul Român de Informaţii, au fost declasificate şi folosite în procesul armatorului Mustafa Tartoussi, cel care l-ar fi ajutat pe sirian să părăsească România la bordul navei sale, caz judecat de Curtea de Apel Bucureşti.

Omar Hayssam s-a îmbarcat pe una dintre navele lui Tartoussi - potrivit rechizitoriului prin care armatorul a fost deferit justiţiei - el părăsind România în noaptea de 29 spre 30 iunie 2006, iar în 22 iulie a început să-i telefoneze procurorului Ciprian Nastasiu, care şi-a pus telefonul sub urmărire.

Sirianul Omar Hayssam i-a declarat telefonic procurorului DIICOT, Ciprian Nastasiu - care l-a deferit justiţiei pentru răpire - că a plecat din România "ca un domn, cu capul sus, la costum, aranjat, parfumat", cu ajutorul unui paşaport cu identitate falsă şi cu alt "look", de pe Otopeni.

Răspunsul primit de DIICOT de la autorităţile judiciare libaneze relevă că Hayssam a plecat la bordul unei nave care avea ceapă la bord, el stând ascuns într-o cabină insalubră. El s-a legitimat cu paşaportul fratelui său, Samir Omar, cu care seamănă destul de bine şi care are cetăţenie siriană, libaneză şi rusă, spun surse judiciare.

Varianta potrivit căreia Hayssam ar fi părăsit România la bordul unui avion a fost verificată de anchetatori.

De altfel, ofiţerii Serviciului Român de Informaţii au vizionat toate casetele, minut cu minut, cu înregistrările de pe toate aeroporturile româneşti, din 29 iunie 2006 şi extinzând pe următoarele două săptămâni, au declarat surse judiciare.

În dimineaţa de 30 iunie 2006, Hayssam a contactat-o pe concubina sa, Violeta Pârvan, informaţiile relevând faptul că sirianul se afla în zona Bosforului, precizează sursele citate.

Omar Hayssam susţine, potrivit interceptărilor telefonice, că "presiunea" a fost principalul factor care l-a determinat să fugă din România şi că a fost filat permanent.

Potrivit interceptărilor, procurorul Ciprian Nastasiu încearcă în mai multe rânduri să afle locul unde se află Omar Hayssam.

În 13 iunie 2007, instanţa Curţii de Apel Bucureşti l-a condamnat, în lipsă, pe omul de afaceri Omar Hayssam la 20 de ani de închisoare în procesul în care este acuzat de acte de terorism în legătură cu răpirea a trei jurnalişti români în Irak, în 28 martie 2005.

Fuga lui Hayssam i-a determinat pe şefii serciciilor secrete şi pe procurorul general al României să-şi prezinte demisiile.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Căpitanul Iman T-Am primit 800 de euro să-l las pe Hayssam pe vas, e puţin pentru o fugă.
 Vizualizări articol: 374 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Căpitanul Iman T-Am primit 800 de euro să-l las pe Hayssam pe vas, e puţin pentru o fugă0.05

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Mere coapte 8 porţii - 75 minute 8 mere1 albuş130g zahăr50ml frişcă½ linguriţă esenţă de vanilie250ml sirop gros de fructe ALUATUL: 475g făină350g untapă1 ou pentru uns aluatul Preparaţi mai întâi aluatul care... Citeşte