Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 6 apr 2009 - Anul XIV, nr. 79 (4065)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   6 imagini |   ø fişiere video

Bătaie de joc

Drumul Suceava - Poiana Stampei, iadul şoferilor şi paradisul firmelor de construcţii

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Bătaia de joc la adresa banului plătit din buzunarul nostru, în ceea ce bombastic este numită modernizarea drumului european 576 Suceava - Poiana Stampei, continuă nestingherită de nimeni. Instituţiile care ar trebui să ia atitudine se fac că nu văd nimic, constructorii câştigă bani frumoşi, iar noi ne vom plânge de milă peste câţiva ani, când drumul va necesita noi reparaţii generale pentru a reface ceea ce acum s-a făcut de mântuială.

 

Golgota şoferilor suceveni, dar şi a celorlalţi români sau străini care se aventurează în Bucovina, drumul european 576 care face legătura între Suceava şi Bistriţa, nu este un calvar pentru toată lumea. Dacă posesorii de maşini se gândesc cu groază că vor mai avea cel puţin o vară şi o toamnă până când lucrările s-ar putea finaliza, reprezentanţii firmelor de construcţii îşi freacă mâinile şi trag deja linie cu profituri substanţiale.

Din păcate, câştigurile firmelor care s-au ocupat şi se mai ocupă cu reabilitarea acestui traseu s-au făcut cu furtişaguri pe faţă, cu lucrări de proastă calitate, soluţii tehnice schimbate din mers fără a ţine cont de cele mai mici norme de securitate, ecologizarea doar pe hârtie a zonelor poluate cu materiale de construcţii.

O parte din aceste aspecte sunt mai puţin sesizabile pentru o persoană neavizată sau pentru şoferii care parcurg acest drum.

De acelaşi dezinteres în verificarea calităţii lucrărilor au dat dovadă şi instituţiile statului puse să facă acest lucru, în frunte cu reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, continuând cu Inspectoratul de Stat în Construcţii şi terminând cu Garda de Mediu.

 

La Prisaca Dornei, zidurile de protecţie abia construite sunt deja dărâmate

Calitatea lucrărilor de modernizare a drumului european 576 nu a fost o prioritate pentru nici una din firmele care au câştigat licitaţiile organizate de Ministerul Transporturilor, prin CNADNR.

La Prisaca Dornei, zonă unde lucrările sunt efectuate de firma SCCF Group Colas, zidurile de beton ridicate pentru a proteja şoseaua de muntele care alunecă au început să fie dărâmate.

După ce au băgat zeci de metri cubi de betoane în aceste ziduri, constructorii şi-au dat seama că sunt prea înclinate şi reprezintă un pericol prea mare pentru participanţii la trafic.

O altă problemă este aceea dacă zidurile de beton ridicate pe verticală, fără a fi ancorate în nici un fel în versant, vor rezista presiunii în cazul alunecării muntelui, un fenomen deja vizibil.

Răspunsul este ştiut încă de pe acum, iar muncitorii care lucrează la Prisaca Dornei zâmbesc cu subînţeles şi spun că nu au făcut altceva decât să respecte proiectul, iar dacă cineva ar fi vinovat e firma proiectantă.

 

Mochlos, campioana neregulilor

Cele mai mari probleme au apărut pe tronsonul Câmpulung Moldovenesc - Iacobeni, acolo unde lucrările de reabilitare se fac de către firma grecească Mochlos.

Celebrele ziduri înclinate de la ieşirea din Câmpulung Moldovenesc, care chipurile ar trebui să asigure protecţia drumului, au fost lăsate de izbelişte, iar şansele ca acestea să fie dărâmate pentru a se construi altele trainice sunt nule.

Scenele comice se repetă şi pe Mestecăniş, coborârea spre Iacobeni, unde zidurile de protecţie ridicate de constructor vor fi spulberate la prima mişcare a muntelui.

În zona cu rocă a muntelui se ridică ziduri de trei metri pentru că nu ar exista un pericol de alunecare a versantului, în timp ce acolo unde muntele are în compoziţie argilă şi pietriş, constructorii ne-au asigurat că zidurile vor avea până la 10 metri înălţime.

Una din soluţiile corecte ar fi fost placarea muntelui cu bucăţi de beton şi fixarea acestora cu ancore de oţel galvanizat de 8-12 metri lungime. O astfel de soluţie este însă foarte scumpă, de ordinul câtorva milioane de euro, bani pe care firma grecească preferă să-i economisească.

Specialiştii spun că problemele vor apărea cât de curând în zonă, iar acestea ar putea însemna inclusiv accidente şi blocarea traficului auto.

 

Aktor a uitat să dărâme un pod

Nici pe tronsonul de drum reabilitat de cealaltă firmă grecească, Aktor, lucrurile nu sunt în regulă. Totul este cu atât mai grav cu cât firma a încheiat teoretic toate operaţiunile, şi-a încasat banii şi şi-a retras muncitorii.

La Dorna Candrenilor, de exemplu, firma a construit un pod peste râul Dorna. Culmea este că vechiul pod nu a fost dezafectat, aşa cum se impunea, ci a rămas în picioare.

Aşa se face că acum pe drumul european 576 sunt două poduri, unul lângă celălalt, teoretic funcţionale pentru că nu există nici un fel de semnalizare privind închiderea vreunuia.

 

Lucrările de ecologizare, uitate cu desăvârşire

O altă componentă importantă căreia firmele de construcţii nu i-au dat nici cea mai mică atenţie este legată de problemele de mediu. Cu toate că în contracte aveau stipulată ecologizarea zonelor unde au lucrat, firmele au uitat cu desăvârşire acest aspect.

La Pojorâta, parcările din partea cu pârâul Putna ascund de fapt asfalt, beton şi alte materiale de construcţii care în mod normal nu aveau ce căuta acolo. Aceeaşi nepăsare şi bătaie de joc este şi la Valea Putnei, unde constructorii au abandonat munţi de materiale rezultate cu ocazia lucrărilor de modernizare.

La Iacobeni, un buldozer nivela un teren folosit de firma Mochlos, numai că betoanele şi celelalte materiale de construcţii erau acoperite cu grijă pentru a crea convingerea că lucrările de ecologizare s-au efectuat întocmai cu prevederile din contract.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Drumul Suceava - Poiana Stampei, iadul şoferilor şi paradisul firmelor de construcţii.
 Vizualizări articol: 835 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.90/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.9 din 10 voturi
Drumul Suceava - Poiana Stampei, iadul şoferilor şi paradisul firmelor de construcţii4.9510

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Iadul din Bucovina trimis de
( 6 apr 2009, 12:37:45
- Fratilor! Atata timp cat FLUTUR si PDL vor fi la conducere va fi vai de noi. Flutur nu are timp sa se ocupe fiindca are de umblat cu papagalul cum a facut toata viata, a furat si a santajat in silvicultura cat a incaput, prefectul saracu nu prea stie cum merg lucrurile, cine sa se ocupe? Am ajuns ca vai de noi si de steaua noastra. PSD si PNL nu stiu ce putere au chiar de ar dori sa faca ceva asa ca suntem la cheremul hotilor, incompetentilor, mafiotilor. Nu vedeti ce-i si in orasul asta? Pe LUNGU il intereseaza masina primariei cea noua, deplasarile cu papagalul, si nevastas-a sa apara in revista Radio Top. D e tot rahatul si de rasul curcilor.
1.1  RE: Iadul din Bucovina trimis de
( 6 apr 2009, 13:10:00
taci bre tolomacule....la drumul asta se lucreaza din 2004 toamna cand nu erau la putere PDL sau Flutur.....asa ca vezi-ti de treaba
1.2  RE: Iadul din Bucovina trimis de
( 6 apr 2009, 13:42:43
Dar acum sunt, din 2008...asteptam rezultatele, masurile luate...
2.   Mana pe carte trimis de
( 6 apr 2009, 18:36:34
Ce tot bati campii, bai asta cu nume de macaronar? Cu ce specialisti ai vorbit mata de tot ii dai cu zidurile inclinate care-ar trebui ancorate? Cu portarul de pe la vreun institut de proiectari? Vezi ca alea-s ziduri de sprijin si daca i-ai arata specialistului tau o sectiune transversala clasica, ti-ar putea spune despre ce-i vorba, ca is proiectate sa nu se rastoarne! Stiu ca n-ai facultate de constructii in suceava ca sa intrebi vreun profesor, da' sunt destule firme la care ai fi putut gasi ingineri care sa-ti explice sa pricepi si tu si sa nu mai scrii avioane!
2.1  RE: Mana pe carte trimis de
( 6 apr 2009, 19:11:48
taticule, ai circulat pe drumul asta vreodata? ai vazut de aproape un zid de ala de sprijin...du-te de curiozitate la iesirea din campulung, spre vatra dornei, acolo unde este un Peco si intersectia cu drumul spre Sadova si trecere la nivel de cale ferata....ai sa vezi acolo un zid din ala care e inclinat exact spre drumul european...dupa aia sa mai vorbesti prostii
3.   Pe cind ne vom civiliza si noi!? trimis de
( 6 apr 2009, 21:03:29
Noi cei din zona ne multumim cu putin, atitudinea milogului si neputiinciosului....Daca tot sunt banii alocati pentru reabilitarea drumului de ce sa nu tindem sa realizam ceva deosebit sa ne mindrim cind vor veni strainii pe lan noi. Nu-i greu sa privim peste granita si sa luam exemplu de la austrieci, unguri ...care ne dau lectii.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei