TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
luni, 30 nov 2009 - Anul XIV, nr. 281 (4267)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,8743 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,01 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

CNA: OTV,Antena3,RealitateaTV,B1-amendate că nu au protejat copilul care ar fi fost lovit de Băsescu

Luni, 30 Noiembrie 2009 (15:37:06)

CNA a decis, luni, să amendeze OTV, cu 20.000 de lei, şi Antena 3, Realitatea TV şi B1 TV, cu câte 5.000 de lei, pentru că au difuzat în mod repetat înregistrarea neblurată cu copilul care ar fi fost lovit de preşedintele Traian Băsescu, fără a proteja imaginea şi identitatea acestuia.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de luni, modul în care televiziunile au difuzat înregistrarea în care un copil ar fi fost lovit de preşedintele Traian Băsescu.

În plus, CNA a analizat şi mai multe reclamaţii primite, printre care şi de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC) şi de la Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu privire la respectiva înregistrare.

ANPDC a solicitat CNA să se asigure că există acordul părinţilor privind difuzarea imaginilor, în caz contrar cerând să fie luate măsurile legale privind protejarea imaginii minorului. "Apreciem că prin difuzarea excesivă a imaginii copilului de către posturile de televiziune asistăm la o formă de abuz asupra acestuia, iar expunerea prelungită a imaginilor respective şi a tuturor elementelor care au permis identificarea copilului pot afecta în mod grav starea sănătăţii psiho-emoţionale a acestuia. Atragem atenţia,totodată, asupra faptului că simpla invocare a interesului public nu poate justifica invadarea vieţii private şi încălcarea drepturilor fundamentale ale copilului", se arată în adresa ANPDC, semnată de Mioara Bogdan, secretar general.

Pe de altă parte, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a solicitat CNA să analizeze de urgenţă "situaţia privind încălcarea drepturilor copilului la imagini şi la viaţa intimă în cadrul emisiunilor televizate care au fost difuzate începând cu ziua de 26 noiembrie 2009 şi până în prezent, la numeroase posturi de televiziune, respectiv cazul copilului Bogdan Constantin Istrăţoiu". "Din perspectiva prevederilor Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, considerăm că, prin difuzarea excesivă a imaginilor referitoare la copil, asistăm la o formă de abuz asupra acestuia", se arată în adresa semnată de ministrul interimar Gheorghe Pogea. În adresă se solicită CNA să dispună "încetarea difuzării oricăror imagini referitoare la copil".

În urma discuţiilor, CNA a constatat că Realitatea TV a încălcat legislaţia audiovizuală întrucât a dezvăluit identitatea copilului şi imaginea copilului a fost difuzată neblurată.

În mod concret, înregistrarea a fost difuzată la mai multe emisiuni de dezbatere şi de ştiri la Realitatea TV, începând din 26 noiembrie până pe 27 noiembrie, când faţa copilului a fost blurată.

În data de 26 noiembrie, postul de televiziune Realitatea TV a difuzat emisiunea "Ora de Foc", începând cu ora 21.13, moderată de Adrian Ursu şi Oana Stancu. Invitaţi în studio au fost Roberta Anastase - PDL, Victor Ponta - PSD, jurnaliştii Robert Turcescu, Doru Buşcu, Zoe Petre, Ovidiu Lipan Ţăndărică, Szoby Czech, Răzvan Teodorescu etc. Titlurile afişate pe ecran în timpul emisunii au fost: "Campanie murdară", "Băsescu a uitat anticorupţia" şi "Alegeri, ultimul asalt". Pe parcursul emisiunii, cu câteva mici excepţii, atât pe întreg ecranul, cât şi pe ecran splitat a fost difuzată înregistrarea neblurată. În finalul emisiunii, moderatorii au oferit datele de identificare ale copilului.

"Pe tot parcursul emisiunii, fie pe tot ecranul, fie pe ecran splitat, s-au difuzat acele imagini, care nu sunt blurate şi se dau datele de identificare ale copilului", a spus Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA.

"Putem avea o oarecare înţelegere pentru momentul în care au apărut imaginile. Problema pe care o văd accentuându-se este după ce imaginile au devenit foarte clare. Eu am luat legătura cu Oana Stancu, chiar după emisiune, şi am spus să transmită la Departamentul de ştiri (de la Realitatea TV, n.r.) să nu mai difuzeze imaginile neblurate şi să nu se mai spună numele copilului (...) Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat, imaginile au fost blurate abia a doua zi dimineaţa", a spus Narcisa Iorga.

Pe de altă parte, la postul OTV, copilul a intrat în direct prin telefon, în noaptea de 26 spre 27 noiembrie, şi a discutat timp de o oră şi jumătate cu Dan Diaconescu. Copilul a cerut la postul OTV să se scoată fotografia cu el de pe ecran şi să i se protejeze identitatea.

"Copilul este chestionat şi în privinţa incidentului, dar şi în privinţa vieţii lui de familie", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

"Ceea ce era un interviu s-a transformat în interogatoriu. Problema este că anchetele se fac în direct, nu înainte de a intra în direct. Se merge pe ideea de verificare prin difuzare", a spus şi Gelu Trandafir.

Narcisa Iorga a apreciat faptul că OTV a dat şi punctul de vedere al copilului, însă a precizat că declaraţiile nu trebuia să i se ia "în direct".

În schimb, postul de televiziune Antena 3 a încălcat legislaţia audiovizualului pentru că într-una din emisiunile postului - "Ştirea zilei" din 27 noiembrie - s-a dezvăluit numele copilului, iar imaginile au fost difuzate în mod persistent şi neblurat, începând cu 26 noiembrie, în emisiunile de ştiri şi dezbateri. Imaginile au fost prezentate în mod repetat, la emisiunile de ştiri şi dezbateri, până în 28 noiembrie, când imaginile au fost blurate, potrivit CNA.

În mod concret, înregistrarea a fost difuzată la emisiunea "Ştirea zilei" din 26 noiembrie, prezentată de Gabriela Vrânceanu Firea. Emisiunea s-a desfăşurat în intervalul orar 20.07 - 21.51 şi l-a avut ca invitat pe Ion Iliescu, preşedintele de onoare al PSD. Prin telefon, a intrat în legătură directă şi Crin Antonescu, preşedintele PNL. Titlurile afişate pe ecran au fost: "Băsescu, preşedintele bătăuş", "Se teme Băsescu de Iliescu" şi "Băsescu, un pumn pentru un copil". Iniţial, filmul a fost prezentat cu sonor. Ecranul a fost splitat, iar filmul a fost reluat în toată emisiunea, fără ca faţa băiatului să fie blurată.

Înregistrarea a fost difuzată şi la "Sinteza zilei" din 26 noiembrie. Emisiunea a fost difuzată în intervalul orar 21.28 - 22.53 şi i-a avut invitaţi pe Mircea Badea, Mugur Ciuvică, Radu Tudor, Valentin Stan şi Victor Ciutacu. Titlul afişat pe ecran a fost "Băsescu loveşte un copil cu pumnul". S-a prezentat şi s-a comentat scena, iar imaginile nu au fost blurate.

Înregistrarea neblurată a fost difuzată în mod repetat şi pe 27 noiembrie, la Ştirile de la ora 7.00, ora 8.00, 9.00, 10.00, 11.00, dar şi la emisiunea "News Magazine", titlul afişat pe ecran fiind "Pumnul Preşedintelui". Ecranul a fost splitat şi s-au difuzat în mod repetat imagini, fără a fi blurate. În emisiune s-a făcut referire la numele şi vârsta copilului.

Imaginile au fost reluate şi la emisiunile "Ediţia de prânz", "La ordinea zilei" şi Ştirea zilei", din 27 noiembrie, dar şi pe 28 noiembrie, la ştiri şi dezbateri.

Pe de altă parte, postul B1 TV a încălcat legislaţia audiovizualului prin difuzarea în mod repetat a înregistrării neblurate cu copilul, la emisiunile "Naşul" şi "Evenimentele Zilei".

"Subiectul rămâne protecţia minorilor în cazul acesta (...) Problema este difuzarea imaginii copilului, dezvăluirea numelui copilului. Şi mai grav, la OTV a fost interviul care s-a făcut noaptea cu acest copil. Ulterior, şi alte posturi au difuzat interviuri cu copilul", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

Pe de altă parte, Ioan Onisei a spus că "a existat un interes public imediat, însă după intervenţiile copilului şi ale mamei care au cerut să nu se mai difuzeze imaginile respective, posturile sunt sancţionabile". "Cel mai grav este la OTV. Posturile de ştiri au tratat în mod similar subiectul, dar Antena 3 persistă în difuzarea imaginilor neblurate. Aceste imagini sunt difuzate şi astăzi (luni, n.r.)", a spus Onisei.

"Am avut un precedent în cazul Cozma (handbalistul român Marian Cozma, care a fost ucis în Ungaria, n.r.) şi BGS (conflictul de la un mall din Bucureşti, n.r.), în care am discutat despre absurditatea repetării la nesfârşit a acestor imagini (...) Nici după ce mama copilului a cerut să nu se mai difuzeze imaginile, acestea nu s-au oprit", a spus şi Narcisa Iorga.

Pe de altă parte, Răsvan Popescu a spus că ar putea fi invocat un argument pentru difuzarea neblurată a imaginilor. "Există un argument, în cazul unor imagini blurate nu s-ar putea stabili dacă copilul a fost sau nu lovit", a spus Popescu.

El a fost contrazis de Narcisa Iorga, care a precizat că "se putea pune o bandă neagră în faţa ochilor copilului".

Pe de altă parte, Roxana Niculescu Costei, directorul de programe Realitatea TV, a spus că postul poate fi sancţionat din punctul de vedere al încălcării legislaţiei audiovizuale privind protecţia minorilor. "Vorbim despre un copil în urmă cu cinci ani. Acum copilul intră prin telefon, mama intră pe telefon şi povesteşte că îi e teamă că va fi dată afară din casă", a spus Roxana Niculescu Costei, directorul de programe Realitatea TV.

Ea a precizat că Realitatea TV a încercat să trimită caseta la expertiză. "Realitatea TV încearcă să transmită caseta la expertiză, am încercat să o trimitem în SUA, Canada, toată lumea cere originalul. Originalul nu există nici la Gardianul", a spus Roxana Niculescu Costei. "Politicienii îşi aruncă mizeria în faţă, presa îşi aruncă mizeria în faţă", a mai spus ea.

"Dacă imaginea copilului era blurată nu se ajungea la identificarea lui. Pot să înţeleg nerăbdarea de a fi primul care dai o informaţie. Aţi fost luaţi de val, dar după aceea de ce nu v-aţi oprit? Gândiţi-vă la mama lui şi la ce presiune sunt supuşi inclusiv din partea românilor din Italia. Trebuia să protejaţi imaginea acestui copil. El a intrat (în direct, n.r.) să se apere", i-a spus, în schimb, Narcisa Iorga.

"În acea seară nu ne-am pus nicio clipă problema să blurăm (...) La sfârşitul emisiunii am dat numele unui fost copil, acum lucrează în showbiz. Au fost foarte multe intoxicări în acea seară. Au fost foarte multe mail-uri. Mai multe dintre ele spuneau "recunoaştem acel copil" (...) După intervenţia copilului, de vineri, Realitatea TV nu a mai dat imaginile neblurate", a spus Niculescu Costei.

Potrivit Cristinei Bachmeier, reprezentanta postului Antena 3 la CNA, postul Antena 3 nu a difuzat numele copilului. "Identitatea copilului prin nume nu a fost dezvăluită de radiodifuzor, ci a fost spusă de domnul Sever Voinescu la sfârşitul emisiunii Gabrielei Vrânceanu Firea", a spus Cristina Bachmeier, precizând că Sever Voinescu a intrat în emisiunea din 27 noiembrie a Gabrielei Vrânceanu Firea, în direct, prin telefon.

La propunerea lui Ioan Onisei, CNA a votat amendarea postului OTV cu 20.000 de lei şi amendarea posturilor Antena 3, Realitatea TV şi B1 TV, cu câte 5.000 de lei.

Sancţiunile s-au dat în baza art. 2 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual - "Ori de câte ori copilul este subiect al emisiunilor audiovizuale, radiodifuzorii au obligaţia să respecte principiul interesului superior al acestuia", art. 3 din Cod - "Copilul are dreptul la protejarea imaginii sale publice şi a vieţii sale intime, private şi familiale", art. 4 din Cod - "(1) Este interzisă difuzarea oricăror indicii care ar putea duce la identificarea copilului în vârstă de până la 14 ani, în situaţia în care acesta este victimă a unei infracţiuni privitoare la viaţa sexuală, este acuzat de comiterea unor infracţiuni sau a fost martor la săvârşirea acestora. (2) În situaţia în care copilul în vârstă de până la 14 ani este victimă a unor infracţiuni, altele decât cele prevăzute la alin. (1), sau a fost supus unor abuzuri fizice ori psihice, difuzarea de imagini sau declaraţii este posibilă numai cu acordul scris al părinţilor, al persoanei în grija căreia se află copilul ori, după caz, al reprezentantului legal al copilului. (3) În situaţia în care copilul în vârstă de până la 14 ani a fost supus de către părinţi ori reprezentanţii legali la abuzuri fizice sau psihice, difuzarea de imagini ori declaraţii este posibilă numai cu acordul scris al unuia dintre părinţi, cel care nu este autorul abuzului, al persoanei în grija căreia se află copilul sau, după caz, al unei autorităţi responsabile cu protecţia copilului".

Totodată, posturile OTV, Antena 3, Realitatea TV şi B1 TV au încălcat art. 5 din Cod - (1) Copilul în vârstă de până la 14 ani nu poate fi prezent în emisiuni audiovizuale care reconstituie infracţiuni, abuzuri sau evenimente dramatice", art. 10 din Cod - "Interviurile şi declaraţiile copilului trebuie luate şi difuzate cu responsabilitate şi discernământ, astfel încât acesta să nu fie chestionat pentru a-i fi smulse păreri referitoare la probleme intime de familie sau pentru a-i fi cerute opinii în chestiuni care depăşesc puterea lui de judecată", art. 11 din Cod - "Radiodifuzorii au obligaţia de a lua toate măsurile astfel încât copilul implicat, în orice mod, în emisiuni de radio sau de televiziune să nu fie expus nici unui risc fizic, psihic ori moral care ar putea decurge din realizarea respectivelor emisiuni" şi art. 27, alin. 2 din Cod - "(2) Avertizarea verbală a publicului, în cazul difuzării unor scene de violenţă sau cu posibil impact emoţional negativ, este obligatorie; radiodifuzorii vor evita prezentarea repetată a scenelor de violenţă".
 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului CNA: OTV,Antena3,RealitateaTV,B1-amendate că nu au protejat copilul care ar fi fost lovit de Băsescu.
 Vizualizări articol: 654 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 1.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 1.0 din 1 vot
CNA: OTV,Antena3,RealitateaTV,B1-amendate că nu au protejat copilul care ar fi fost lovit de Băsescu1.051

Facos Suceava
Iulius Mall Suceava
LaStrada - Incaltaminte - Piele - Blanuri - Accesorii
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Toyota - Noul Yaris Hybrid
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei