Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 4 iun 2009 - Anul XIV, nr. 128 (4114)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Peste 18 milioane de români, aşteptaţi să aleagă 33 de europarlamentari

Joi, 4 Iunie 2009 (16:01:06)

Peste 18 milioane de cetăţeni cu drept de vot sunt aşteptaţi, duminică, la urne, pentru a-i alege, pentru un mandat de cinci ani, pe cei 33 europarlamentari care vor reprezenta România în Parlamentul European.

Pentru cei 18.237.627 alegători, au fost organizate 18.317 secţii de votare, dintre care 190 se află în străinătate.

Legea stabileşte că pot să aleagă europarlamentarii români alegătorii resortisanţi, respectiv orice cetăţean al României, cu domiciliul sau reşedinţa în ţară ori în străinătate, dar şi alegătorii comunitari, adică orice cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, care are dreptul de a alege în România pentru PE, având domiciliul sau reşedinţa în România.

Potrivit legii electorale, au dreptul de a alege membri din România în Parlamentul European cetăţenii români care au vârsta de 18 ani, împliniţi până în ziua alegerilor inclusiv. Nu au drept de vot debilii şi alienaţii mintal puşi sub interdicţie şi persoanele care, în ziua de referinţă, sunt condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă la pierderea drepturilor electorale.

Legea 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European prevede că membrii din România în Parlamentul European sunt aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

La aceste alegeri, europarlamentarii români se aleg pe bază de scrutin de listă, potrivit principiului reprezentării proporţionale şi pe bază de candidaturi independente, teritoriul României constituindu-se într-o singură circumscripţie electorală.

Cetăţenii români, inclusiv cei care au domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care au drept de vot şi au împlinit, până în ziua de referinţă inclusiv, vârsta de 23 de ani, au dreptul de a fi aleşi în Parlamentul European.

De asemenea, poate candida la alegerile europarlamentare orice cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene care are domiciliul sau reşedinţa în România şi care are dreptul de a fi ales pentru Parlamentul European.

Pentru scrutinul din 7 iunie au propus liste de candidaţi un număr de patru formaţiuni politice parlamentare – PDL, Alianţa Electorală PSD-PC, PNL şi UDMR -, trei partide neparlamentare – PRM, PNŢCD şi Partidul Forţa Civică, pentru aceste alegeri depunându-şi candidatura şi doi independenţi – Elena Băsescu şi Pavel Abraham.

Toate formaţiunile politice care participă în alegeri propun liste complete cu 33 de candidaţi şi zece supleanţi cu excepţia Partidului Forţa Civică – doar 29 de candidaţi.

Potrivit tragerii la sorţi făcute de preşedintele Biroului Electoral Central, pe prima pagină a buletinelor de vot au fost tipărite listele PNL şi ale UDMR, pe a doua pagină cele ale PDL şi ale Alianţei PSD+PC, pe a treia pagină se află listele PNŢCD şi ale Partidului Forţa Civică.

Pe ultima pagină a buletinului de vot alergătorii vor putea găsi, tipărite în paralel, lista de candidaţi a PRM şi numele şi semnul electoral, în chenar, ale celor doi candidaţi independenţi – Elena Băsescu şi Pavel Abraham.

Votarea începe la ora 7.00 şi se încheie la ora 21.00.

În ziua de referinţă, activitatea biroului electoral al secţiei de votare începe la ora 6.00. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri şi, după caz, a observatorilor, verifică urnele, listele electorale, buletinele de vot şi ştampilele, aplică ştampila de control pe ultima pagină a fiecărui buletin de vot, închide şi sigilează urnele prin aplicarea ştampilei de control.

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare este obligat să ia măsurile necesare pentru ca alegerile să decurgă în bune condiţii, atribuţiile acestuia întinzându-se şi în afara localului de votare, în curtea acestuia, în intrările în curte, în jurul localului de vot, precum şi pe străzi şi în pieţe publice până la o distanţă de 500 de metri.

Pentru menţinerea ordinii, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare are la dispoziţie mijloacele de ordine asigurate de primar şi de prefect, împreună cu reprezentanţii Ministerului Administraţiei şi Internelor.

În afară de membrii biroului electoral al secţiei de votare, de candidaţi şi de observatori, nicio altă persoană nu poate staţiona în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare.

Pe durata votării se interzice membrilor birourilor electorale, persoanelor însărcinate cu menţinerea ordinii şi persoanelor acreditate să poarte ecusoane, insigne sau alte însemne de propagandă electorală.

De asemenea, în ziua votării, între orele 7.00 şi 21.00, sunt interzise comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare.

Alegătorii pot vota la secţia de votare unde sunt înscrişi pe lista electorală permanentă sau pe lista electorală specială.

Accesul alegătorilor în sala de vot are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor.

Pentru a putea vota, alegătorul resortisant şi alegătorul comunitar trebuie să prezinte actul de identitate, respectiv documentul de identitate biroului electoral al secţiei de votare.

Cetăţenii români votează la secţiile de votare din ţară pe baza cărţii de identitate, a cărţii de identitate provizorie sau a buletinul de identitate. Posesorii de paşaport diplomatic, paşaport diplomatic electronic, paşaport de serviciu, paşaport de serviciu electronic, cărora le-au fost reţinute cărţile de identitate, vor putea vota folosind aceste documente.

Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de către cetăţenii români aflaţi în străinătate sau de cetăţenii români domiciliaţi în străinătate.

Legea stabileşte că elevii din şcolile militare votează pe baza carnetului de serviciu militar.

Alegătorii resortisanţi care în ziua de referinţă se află în altă localitate decât cea de domiciliu îşi pot exercita dreptul de vot la orice secţie de votare, fiind înscrişi de către preşedintele secţiei de votare în listele electorale suplimentare.

Tot în listele electorale suplimentare vor fi înscrişi şi membrii biroului electoral al secţiei de votare şi persoanele însărcinate cu menţinerea ordinii, care votează la secţia de votare unde îşi desfăşoară activitatea şi sunt înscrişi în listele electorale suplimentare.

Alegătorii resortisanţi care în ziua de referinţă se află în străinătate votează la orice secţie de votare organizată în străinătate şi sunt înscrişi în listele electorale suplimentare.

În listele electorale suplimentare vor fi trecuţi, de asemenea, alegătorii resortisanţi care îşi exercită dreptul de vot prin intermediul urnei speciale, precum şi alegătorii care se prezintă la vot şi fac dovada cu actul de identitate că domiciliază în raza teritorială a secţiei de votare respective, însă au fost omişi din lista electorală permanentă.

În baza semnăturii de pe lista electorală permanentă sau de pe lista electorală specială, preşedintele sau un membru al biroului electoral al secţiei de votare îi încredinţează alegătorului buletinul de vot şi ştampila cu menţiunea "VOTAT" pe care acesta o va aplica pe buletinul de vot.

Alegătorii comunitari care în ziua de referinţă doresc să voteze la altă secţie de votare decât unde sunt înscrişi în copia de pe lista electorală specială votează numai dacă biroul electoral judeţean sau biroul electoral de sector confirmă, la solicitarea telefonică a preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, că au fost înscrişi în listele electorale speciale.

Alegătorii comunitari care în ziua de referinţă se află în străinătate votează pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European numai dacă se regăsesc în tabelul întocmit de Autoritatea Electorală Permanentă, care cuprinde alegătorii comunitari înscrişi în listele electorale speciale.

Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea "VOTAT" înăuntrul patrulaterului care cuprinde lista de candidaţi sau prenumele şi numele candidatului independent pe care îl votează.

Legea menţionează că sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei de votare, buletinele de alt model decât cel legal aprobat, cele pe care nu a fost aplicată ştampila "VOTAT" sau la care ştampila este aplicată pe mai multe patrulatere.

Votul este considerat valabil în cazul în care, deşi ştampila aplicată a depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului este evidentă.

Prezenţa oricărei persoane în cabinele de vot, în afara celei care votează, este interzisă.

Alegătorul care din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare un însoţitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din rândul observatorilor sau al membrilor biroului electoral al secţiei de votare.

După ce au votat, alegătorii vor îndoi buletinele, astfel încât pagina netipărită care poartă ştampila de control să rămână în afară, şi le vor introduce în urnă, având grijă să nu se deschidă. Legea prevede că îndoirea greşită a buletinului nu atrage nulitatea acestuia.

La cererea alegătorului, în cazul în care acesta a aplicat greşit ştampila cu menţiunea "VOTAT", dar nu a introdus buletinul în urnă, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare îi poate elibera, numai o singură dată, un nou buletin, reţinând şi anulând buletinul de vot iniţial.

Ştampila încredinţată pentru votare se restituie preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare care aplică pe actul de identitate sau, după caz, pe documentul de identitate al alegătorului ştampila cu menţiunea "VOTAT" şi data scrutinului sau, după caz, un timbru autocolant cu menţiunea "VOTAT" şi data scrutinului.

Legea prevede că preşedintele poate lua măsuri ca staţionarea unui alegător în cabina de votare să nu se prelungească nejustificat.

De asemenea, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate suspenda votarea pentru motive temeinice, durata totală a suspendărilor neputând depăşi o oră.

În timpul suspendării, nu pot părăsi sala de votare mai mult de jumătate din numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare în acelaşi timp, iar urnele de votare, ştampilele, buletinele de vot şi celelalte documente şi materiale ale biroului electoral al secţiei de votare vor rămâne sub pază permanentă.

Pentru alegătorii netransportabili din motive de boală sau invaliditate, preşedintele secţiei de votare poate aproba, la cererea scrisă a acestora, însoţită de copii ale unor acte medicale din care să rezulte că persoanele respective sunt netransportabile, ca o echipă formată din cel puţin doi membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială.

Potrivit prevederilor legale, urna specială poate fi transportată numai de membrii biroului electoral al secţiei de votare şi numai în raza teritorială arondată la respectiva secţie de votare, iar alegătorii care votează cu acestă urnă sunt trecuţi în listele speciale.

Aceeaşi urnă specială va fi folosită şi în cazul persoanelor reţinute, deţinute în baza unui mandat de arestare preventivă sau a persoanelor care sunt în executarea unei pedepse privative de libertate, dar care nu şi-au pierdut drepturile electorale.

Votarea se încheie, potrivit legii, la ora 21.00, când preşedintele biroului electoral al secţiei de votare dispune închiderea sălii unde se votează.

Totuşi, alegătorii care la ora 21.00 se află în sala unde se votează pot să îşi exercite dreptul de vot.

După închiderea sălii unde se votează, preşedintele, în prezenţa membrilor biroului electoral, efectuează operaţiunile de numărare a buletinelor de vot şi de consemnare a rezultatului votării.

În cel mult 24 de ore de la încheierea votării, preşedintele secţiei va trimite la biroului electoral judeţean sau, după caz, biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, dosarul cuprinzând procesele verbale de constatare a rezultatelor votării, însoţite de toate întâmpinările şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale biroului, buletinele de vot nule şi cele contestate, precum şi listele electorale utilizate.

Procesele-verbale întocmite de birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate, însoţite de toate întâmpinările şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale biroului electoral al secţiei de votare, sunt transmise prin mijloace electronice la biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, prin grija misiunilor diplomatice şi a consulatelor, în cel mult 24 de ore de la primirea acestora.

După primirea proceselor-verbale de la toate birourile electorale ale secţiilor de votare şi după soluţionarea întâmpinărilor şi contestaţiilor primite, biroul electoral judeţean, biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti sau biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate încheie un proces-verbal centralizator.

Acestea transmit la BEC procesul-verbal centralizator împreună cu procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare, precum şi cu toate întâmpinările şi contestaţiile, formând un dosar sigilat, ştampilat.

Legea stipulează că aceste dosare trebuie să fie înaintate, cu pază înarmată, la Biroul Electoral Central, în cel mult 48 de ore de la primirea ultimului proces-verbal de la birourile electorale ale secţiilor de votare.

Biroul Electoral Central este alcătuit din 5 judecători ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, preşedintele şi vicepreşedinţii Autorităţii Electorale Permanente şi şapte reprezentanţi ai formaţiunilor politice care participă la alegeri.

Potrivit legii privind alegerile europarlamentare, BEC poate anula rezultatul alegerilor în cazul în care constată că votarea sau stabilirea rezultatului alegerilor a avut loc prin fraude de natură să modifice atribuirea mandatelor şi poate dispune repetarea scrutinului în secţiile de votare unde s-a constatat frauda.

Cererea de anulare a alegerilor pentru fraudă electorală se poate face numai de către formaţiunile politice care au participat la alegeri, precum şi de către candidaţii independenţi.

Ea trebuie să fie depusă la Biroul Electoral Central în termen de cel mult 24 de ore de la încheierea votării, sub sancţiunea decăderii.

Legea prevede că o astfel de cerere trebuie să fie motivată temeinic şi însoţită de dovezi, ea putând fi admisă numai dacă frauda a fost de natură să modifice atribuirea mandatelor.

Soluţionarea cererii de anulare a alegerilor de către Biroul Electoral Central trebuie făcută în cel mult 48 de ore de la înregistrare.

Potrivit prevederilor legale, în termen de cel mult 10 zile de la data admiterii cererii de anulare a alegerilor se organizează un nou scrutin în secţiile de votare unde s-a constatat frauda electorală. Operaţiunile electorale privind numărarea voturilor şi constatarea rezultatelor se suspendă până la obţinerea noilor rezultate.

Legea mai stabileşte că BEC poate dispune renumărarea voturilor într-o secţie de votare sau refacerea centralizării voturilor şi a rezultatului alegerilor dintr-un judeţ, sector sau din secţiile de votare din străinătate, în situaţia în care constată, pe baza probelor administrate, că au fost comise erori sau au fost înregistrate neconcordanţe între datele înregistrate în procesele-verbale;

BEC are în atribuţii şi atribuirea mandatelor de parlamentar european.

Pentru partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale, pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezintă partea întreagă din procentul de 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional, inclusiv cele primite de candidaţii independenţi.

În funcţie de numărul de voturi obţinute, BEC repartizează mandatele la nivelul circumscripţiei naţionale pentru listele care au trecut pragul electoral prin metoda d\'Hondt.

Candidaţilor independenţi li se pot atribui mandate dacă au obţinut, fiecare în parte, un număr de voturi valabil exprimate cel puţin egal cu coeficientul electoral naţional, reprezentat de raportul dintre numărul total de voturi valabil exprimate la nivel naţional şi numărul de mandate de parlamentari europeni ce revin României.

După soluţionarea cererilor de anulare a alegerilor pentru fraudă electorală şi centralizarea rezultatului alegerilor, Biroul Electoral Central validează alegerile, asigură publicarea rezultatului acestora în Monitorul Oficial al României şi înmânează candidaţilor aleşi un certificat constatator al alegerii.
 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Peste 18 milioane de români, aşteptaţi să aleagă 33 de europarlamentari.
 Vizualizări articol: 427 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Peste 18 milioane de români, aşteptaţi să aleagă 33 de europarlamentari0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei