Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 16 sep 2022 - Anul XXVII, nr. 218 (8135)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,65 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   6 imagini |   ø fişiere video

„Weekendul verde”

De zece luni de zile transportul în comun din Suceava este asigurat doar cu autobuze electrice, la final de săptămână

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

La fiecare final de săptămână, de vineri până duminică inclusiv, transportul public în comun din municipiul Suceava este asigurat doar cu autobuze și microbuze electrice.

„Weekendul verde” în transportul public este un concept care se aplică în Suceava de zece luni de zile, perioadă în care s-a redus poluarea cauzată de traficul rutier cu mii de tone de dioxid de carbon, dar şi de importante cantităţi de oxizi de azot, monoxid de carbon şi hidrocarburi, inclusiv particule minuscule, dar nocive sănătății populației (PM 2,5; PM 10 etc.).

„Amprenta noastră de carbon depinde de mijloacele de transport cu care alegem să ne deplasăm. Orașele în care locuim pot deveni mai curate dacă punem în aplicare soluții digitale și inovatoare care să încurajeze transportul public, mersul cu bicicleta, mersul pe jos și alte forme de mobilitate nepoluantă. Marea transformare a început deja!”, spune directorul interimar al TPL Suceava, Dănuț Matei, care a pus în aplicare această primă măsură de trecere spre transportul public integral ecologic.

Acesta este scopul spre care tinde administrația locală a Sucevei încă de la primele achiziții de autobuze electrice, printr-un proiect pe fonduri elvețiene. Între timp, cu fonduri europene, dar și cu fonduri proprii, parcul auto electric al TPL Suceava a ajuns la 47 de autobuze și microbuze, urmând a ajunge la 62 cu cele 15 autobuze Solaris, de capacitate mare, care vor fi livrate treptat, în perioada următoare, cererea fiind foarte mare, la nivel național și internațional.

De altfel, primul autobuz electric Solaris Urbino a ajuns deja la Suceava săptămâna trecută, urmând să i se facă formele necesare pentru a fi scos pe traseele TPL.

Livrarea celor 15 noi autobuze electrice se face la pachet cu 19 stații de încărcare a mașinilor electrice, dintre care 15 pentru încărcare lentă și 4 pentru încărcare rapidă, care se adaugă celor câteva zeci existente la noua autobază a diviziei electrice de transport în comun, din Burdujeni Sat, precum și celor montate în stații, pe trasee.

O infrastructură și dotări cum nu au decât foarte puține orașe din țară, infrastructură care stârneşte invidie și admirație în același timp, Suceava fiind în vârfulacestui „trend” care a fost urmat curând de multe alte orașe.

„Trebuie să ne deplasăm cu toții într-un mod eficient din punct de vedere energetic. Putem face acest lucru îmbunătățindu-ne în același timp starea de sănătate și protejând mediul”, spune directorul TPL, care a scos la treabă noile autobuze, electrice, reducând utilizarea vechilor Irisbus-Iveco, autobuze diesel cu milioane de kilometri la bord, care și-au făcut treaba cu vârf și îndesat.

 

Scumpirea energiei electrice, o lovitură și o provocare

Ce nu se aștepta nimeni când în toată Europa a început o cursă a trecerii pe „transportul verde”, ecologic și economic, era ca prețul energiei electrice să „explodeze”, din cauza unui cumul de factori, inclusiv războiul din Ucraina.

Ceea ce se anunța a fi cea mai ieftină modalitate de transport public și o scădere semnificativă a costurilor de funcționare a TPL, s-a transformat aproape peste noapte într-un coșmar, când prețul energiei electrice li s-a majorat de patru ori.

De unde până atunci se prognozau reduceri semnificative de costuri, care ar fi permis nu doar menținerea tarifelor mici la transportul în comun, ba chiar și acordarea unor facilități suplimentare, totul a devenit un vis frumos, dar nerealizabil. Asta în condițiile în care în anumite perioade, în funcție de fluctuațiile pieței, era mai ieftin să se circule cu autobuzele Diesel decât cu cele electrice, ori diferențele au devenit nesemnificative.

Dar s-a mers mai departe cu programul „Weekendul verde”, iar după ce vor fi aduse și cele 15 autobuze electrice Solaris, transportul public din Suceava va fi doar electric. O țintă care nu este departe și care va face din Suceava primul municipiu reședință de județ cu transport public integral electric.

Cât despre problema costurilor, deja se lucrează din plin la o soluție ambițioasă, inițiată de primarul Sucevei, Ion Lungu, care urmează să fie pusă în practică de o firmă din Cluj, cu experiență în domeniu – un parc fotovoltaic pe zeci de hectare de teren, la fosta Termica, de unde să fie asigurat necesarul de energie electrică pentru transportul public și poate chiar și pentru alți consumatori, precum iluminatul stradal sau în instituțiile din subordinea municipalității.

 

Bilete unice, cu călătorii valabile într-un anumit interval de timp, pe mai multe autobuze și microbuze

Următoarea etapă în modernizarea transportului în comun din Suceava e aproape. Noile terminale „inteligente”, care vor elibera bilete și abonamente, sunt montate deja în majoritatea stațiilor TPL din oraș.

Odată cu activarea sistemului de e-ticketing se va renunța și la taxatoare (probabil după o perioadă de acomodare, în care se vor utiliza ambele sisteme de taxare).

Schimbările nu se opresc aici. Un bilet va fi valabil nu doar într-un singur mijloc de transport, ci în toate cele administrate de TPL Suceava – autobuze și microbuze, într-un interval orar de 100 de minute.

Practic, un călător poate merge două stații cu un microbuz, după aceea să coboare și să urce într-un autobuz care merge în direcția care îi convine, fără a fi nevoit să cumpere alt bilet.

„Biletele unice care să fie valabile pentru toate mijloacele de transport în comun se bazează pe cele mai moderne tehnologii şi permit cetăţenilor să îşi aleagă mijloacele de transport în cunoştinţă de cauză. Transportul în comun va deveni mai atractiv pentru o parte a populației dacă ar putea cumpăra un singur bilet care să fie valabil pentru toate mijloacele de călătorie, dacă poate face o schimbare ușoară de la unul la altul, dacă este mai bine informat referitorul la orarul de circulație de pe trasee, dacă are la dispoziție mai multe variante de achiziție de bilete și abonamente, dar și dacă poate face achiziția online. Toate aceste deziderate ne propunem să le atingem în perioada următoare și se fac eforturi multiple în această direcție, atât la TPL, cât și la primărie, fără de care nu s-ar fi putut realiza aceste proiecte ambițioase”, a adăugat directorul societății de transport public local.

 

Instalație proprie de curățare și scaune noi pentru autobuze

Între timp, pentru ca transportul în comun să se facă în condiții cât mai decente, în ciuda vechimii unora dintre autobuze, TPL s-a dotat cu instalații moderne de curățare a interioarelor, cu aburi, iar acolo unde scaunele erau prea afectate de uzură, au fost comandate altele noi, fiind înlocuite până acum 220 de scaune tapițate.

Curățenia exterioară este de asemenea atent menținută, în ciuda faptului că se parcurg zilnic mii de kilometri și nu doar pe străzile asfaltate, chiar dacă asta implică costuri suplimentare.

Iar toate îmbunătățirile s-au făcut fără a fi modificat nici măcar cu 50 de bani prețul unei călătorii, încât, în prezent, Suceava are unele din cele mai mici tarife din țară, chiar dacă oferă servicii moderne, în condiții net superioare altor orașe – 2,5 lei pe călătorie și 75 de lei abonamentul nominal pe o lună, pe toate traseele (nu au mai fost majorate din 2018).

Asta în condițiile în care aproape 3.000 de elevi beneficiază lunar de gratuitate la transportul public în comun, aproape 2.500 de pensionari plătesc doar 50% din valoarea unui abonament lunar (37,5 lei) și aproape 1.000 de suceveni au gratuitate în baza unor legi speciale.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului De zece luni de zile transportul în comun din Suceava este asigurat doar cu autobuze electrice, la final de săptămână.
 Vizualizări articol: 1478 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
De zece luni de zile transportul în comun din Suceava este asigurat doar cu autobuze electrice, la final de săptămână5.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei