Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 29 sep 2011 - Anul XVI, nr. 230 (4828)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   4 imagini |   ø fişiere video

Ce a fost şi ce a ajuns

Gările şi traficul feroviar din Suceava, oglinda unui sistem muribund

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Bălării, indiferenţă şi gări pustii. Acesta este rezultatul celor 20 de ani de reforme şi restructurări pe care calea ferată din România le-a traversat în cadrul unui proces care parcă nu se mai termină.

Rămaşi cu nostalgia unor vremuri când CFR era catalogată „a doua armată a ţării”, foştii angajaţi sunt dezgustaţi de ceea ce se petrece în sistem şi spun că au coşmaruri când văd gările pustii, iar munca lor de zeci de ani distrusă sistematic sau furată la bucată.

 

Era o vreme când gările şi triajele erau pline

Suceava, oraşul cu trei gări, dintre care două monument istoric, cea de la Burdujeni şi cea de la Iţcani, era nu cu mult timp în urmă un important nod de cale ferată. Practic, de aici se făcea legătura cu Ardealul, sudul Moldovei, dar şi cu vecinii de la Răsărit. Trenurile de călători erau pline mai tot timpul, iar oamenii trecuţi de prima tinereţe ştiu foarte bine că făceau chiar şi în picioare un drum de 14 ore până la Timişoara.

În privinţa traficului feroviar de marfă, situaţia era şi mai complicată. Garniturile încărcate cu lemn, pietriş, ciment şi alte materiale sufocau pur şi simplu gările şi triajele, iar ceferiştii erau nevoiţi să dea dovadă de multă abilitate pentru ca trenurile de marfă să nu ajungă cu întârzieri la destinaţie.

O epocă de mult apusă, în contrast total cu liniştea de astăzi din gările sucevene. Singurii martori ai agitaţiei de acum 25-30 de ani sunt foştii ceferişti, acum pensionari dezamăgiţi de ceea ce au lăsat şi ceea ce văd acum.  

 

CFR-ul de azi se conduce după legile haosului

Foştii ceferişti cred că succesul sistemului a constat în disciplina de fier care se aplica şi a selecţiei riguroase pentru persoanele care urmau să fie angajate.

Mihai Burduja, acum în vârstă de 70 de ani, din care mai mult de jumătate şi i-a petrecut lângă şine, este de părere că tot ce se petrece acum în sistemul feroviar se ghidează după legile haosului.

„Este un regres total faţă de anii din urmă, iar ceea ce este şi mai grav, pentru viitor nu se întrevede nici o schimbare în bine. Şi vă dau un singur exemplu: dacă pentru a forma un mecanic era nevoie de câţiva ani buni, acum nimeni nu se mai chinuie cu şcolarizări şi practica pentru acumularea experienţei. Chiar mă întreb cu cine se va lucra peste câţiva ani”, şi-a exprimat amărăciunea Mihai Burduja.

Opinia sa este împărtăşită şi de Vasile Palaghiu, preşedintele Asociaţiei Pensionarilor CFR Suceava, om care şi-a dedicat 31 de ani din viaţă sistemului feroviar.

„După 1990, au fost angajaţi neprofesionişti, fără o şcoală de specialitate, fără cunoştinţe elementare despre calea ferată. A fost o politică foarte proastă, având în vedere că un ceferist adevărat se formează în 10-15 ani. Iar aceşti neceferişti nu au făcut altceva decât să distrugă sistematic calea ferată”, a spus Vasile Palaghiu.

 

„E jale în gări şi trenuri”

Gheorghe Obadă, ajuns acum la onorabila vârstă de 85 de ani, este printre ultimii mohicani care a prins calea ferată din Suceava încă din primii ani de după al Doilea Război Mondial. S-a angajat la CFR în 1945 şi apoi, timp de 42 de ani, a fost un soldat disciplinat al unui sistem după care plânge şi acum. Prin gări trece acum tot mai rar, şi asta nu din pricina vârstei, ci pentru că inima sa nu ar rezista la imaginile care i se deschid în faţă.

„E jale în gări şi trenuri. Mi-e groază să urc într-un tren. Viaţa mea a fost legată de calea ferată, dar când intru în gară îmi pun mâinile în cap. În 1945 la calea ferată se construia, acum şinele stau şi ruginesc şi fiecare fură cum poate”, a oftat Gheorghe Obadă.

 

„Să găseşti un vagon gol în acea perioadă era mare lucru”

Dacă în anii 1980 se transportau pe calea ferată în jur de 90% din mărfuri, acum nimeni nu mai ştie cu exactitate această cifră.

„Sistemul de transport era foarte riguros, toate documentele se verificau temeinic, existau relaţii clare cu toţi partenerii şi totul putea fi urmărit foarte simplu. Perioada cea mai aglomerată era din iulie şi până în decembrie, când se transportau produsele agricole. Să găseşti un vagon gol în acea perioadă era mare lucru”, a rememorat Vasile Palaghiu.

Evenimentele din 1989 şi „revoluţia” de la calea ferată care a însemnat scindarea în mai multe companii a însemnat începutul sfârşitului. Formalităţile pentru a transporta marfa au devenit o adevărată corvoadă, iar coroborat cu dezvoltarea transportului auto, producătorii au ales opţiunea cea mai convenabilă.

„De exemplu, o societate cu sediul în Vatra Dornei era obligată să depună documentaţia la Suceava şi nu în gara de unde pleca marfa. Cine îşi permitea să piardă atâta timp pentru un document, când înainte totul se rezolva la faţa locului?”, s-a întrebat retoric Vasile Palaghiu.

 

Exploatarea comună, cheia succesului

Unul dintre atuurile căii ferate era exploatarea comună. Înainte de 1989 nu exista decât o singură conducere, iar în cazul apariţiei unor defecţiuni ale locomotivelor sau vagoanelor înlocuirea acestora se putea realiza cu uşurinţă.

„Spargerea CFR-ului în mai multe bucăţi a început pe vremea când ministru al Transporturilor era Traian Băsescu. Ideea acestuia de a diviza calea ferată a avut efecte dezastruoase, iar practica a dovedit asta”, a opinat Mihai Burduja.

Pe aceeaşi linie se situează şi actualul preşedinte al Asociaţiei Pensionarilor CFR Suceava.

„S-au înfiinţat mai multe divizii, fiecare cu şefii şi interesele ei. S-a dorit distrugerea şi falimentarea căii ferate, iar planul a avut succes total. Eram mândru că eram ceferist, pentru că nu oricine putea practica această meserie, dar acum nu vreau să fiu legat în nici un fel de actualul sistem şi de cei care îl conduc”, este concluzia tristă a lui Vasile Palaghiu.

 

Vagoanele de marfă au dispărut, suntem în plină eră a buruienilor

După al Doilea Război Mondial, Suceava, ca şi întreaga ţară, era marcată de distrugeri şi sărăcie. Gara din Burdujeni era unul din simbolurile oraşului, iar calea ferată aduna aproape întreaga suflare, fie că era vorba de transportul de persoane, fie că se vorbea de cel de marfă. Între timp, s-au scurs mai bine de şase decenii, iar Gara Burdujeni poate fi considerată, în continuare, un punct de referinţă pentru oraş, mai ales după ce a trecut printr-un amplu proces de modernizare. Din păcate, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre transportul pe calea ferată, care tinde spre cotele zero. Trenurile de călători s-au redus numeric şi ca număr de vagoane, iar vagoanele de marfă, care odinioară făceau neîncăpătoare gările din Suceava, sunt acum piese rare. Buruienile sunt singurele care prosperă pe calea ferată.

 

Gândurile unui nostalgic ceferist

Unul din numerele publicaţiei editate de Asociaţia Pensionarilor CFR  cuprinde şi nostalgiile vechilor ceferişti când se întâlnesc la un pahar de vorbă.

„Calea Ferată Română a fost deseori numită <Armata a doua a ţării> deşi, în vreme de pace, tot timpul, zi, noapte, pe arşiţă şi ger, pe viscol şi ploaie, mereu sub cerul liber, ceferiştii erau aceia care activau în prima linie. Aveau ordin permanent să asigure circulaţia trenurilor de călători şi marfă în depline condiţii de siguranţă, să vegheze permanent la viaţa şi integritatea călătorilor, a bunurilor materiale transportate! La calea ferată rebuturile erau cu desăvârşire interzise, căci acestea ar fi constat în pierderi de vieţi omeneşti şi inestimabile pagube materiale. Acum, ne gândim cu nostalgie la acei ani din viaţa noastră <tocaţi de şină>, dar suntem mândri că odată, cândva, am fost ceferiştii de nădejde ai acestei ţări numită România!”, scrie Vasile Palaghiu şi probabil că are şi asentimentul foştilor săi colegi.

 

Servicii dispărute

Importanţa care se acorda transportului pe calea ferată în trecutul nu foarte îndepărtat este relevată şi de existenţa unor servicii despre care azi nu se ştie mai nimic. De exemplu, funcţionau serviciile de coletărie şi mesagerie, care în timp şi-au pierdut din eficienţă şi s-a decis renunţarea la ele.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Gările şi traficul feroviar din Suceava, oglinda unui sistem muribund.
 Vizualizări articol: 804 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.55/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.6 din 20 voturi
Gările şi traficul feroviar din Suceava, oglinda unui sistem muribund4.6520

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   COMPLETARE trimis de
(29 sep 2011, 13:43:22
,,CHEIA SUCCESULUI'' SPRE FALIMENT,CONSTA SI IN MEGA-JAFUL DE MATERIALE.PIESE ELECTRONICE,MOTORINA SI CURENT ELECTRIC DE LA SNCFR.
DIN 1999 INCA DE LA SARBATORIREA A 110 ANI DE LA DAREA IN FOLOSINTA A UNOR TRASEE,S-A SARBATORIT CU MARE FAST SI CHELTUIELI ENORME LA MOLDOVITA ACEST EVENIMENT,INVITAT DE SEAMA FIIND CHIAR BASELU ,MINISTRU PE ATUNCI.
SI TOT ATUNCI S-A DESCONSPIRAT,CU TRANSA DE 150 MIL.DOLARI,DE LA B.M. PRIN PROGRAMUL P S A L.BANI CARE S-AU ,,EVAPORAT''.
PTR REMIZA,SNCFR-C-LUNG EST S-AU ADUS MATERIALE,CAT PTR 7-8 REMIZE,DAR NU S-A TERMINAT NICI MACAR UNA.
IN SCHIMB AU RASARIT CABANE SI CASE DE VACANTA ATAT IN C-LUNG CAT SI IN LOCALITATILE LIMITROFE.
UNDE MAI PUI CA, UN BIET MAGAZIONER,S-A SINUCIS FIIND PANICAT DE ALTII,IAR ADEVARATII VINOVATI SUNT LIBERI SI LEORPAIESC PRIN CARCIUMI.
,,MOHICANII'' INTERVIEVATI,VA POT CONFIRMA CELE DIN COMENTARIU.
CAND ESTI SAH LA SFR,SI AI RUDE IN MAGISTRATURA,ITI POTI PERMITE ASTFEL DE LUX,CINE SA TE INTREBE CEVA.
D-ZEU NU DOARME!
1.1  RE: COMPLETARE trimis de
(29 sep 2011, 14:52:17
CFR-ul este exemplificare clasica a "toata lumea fura pe toata lumea": cel mai mic angajat fura, ba motorina, ba piese, cei din conducere furau "din pix" si isi ridicau imensitati de case pe nevazute, controlorii primeau spaga mai des decat compostau bilete (exista linii pe care, daca prezinti biletul se uita toata lumea la tine ca la unul picat din alt univers), etc etc etc.
Toate astea au functionat intr-o adevarata veselie pana cand unii au mai incercat sa traga linie si au vazut dezastrul. Degeaba se reincearca "strategii" si "planuri de redresare", mi-e teama ca e putin cam prea tarziu.
Mi-as dori un sistem de transport la fel de bine gandit ca-n alte tari precum Germania, as prefera sa vina nemtii sa cumpere tot ce inseamna tren+cale ferata si sa ne arate cum si cat de multi bani se pot scoate de aici dar stiu ca visez.
Daca se trezeste vreun patriot din aia cu "nu ne vindem tara" l-as ruga sa imi explice ce s-a facut in ultimii 20 de ani pentru CFR, in special pe partea de infrastructura pentru ca degeaba aduc eu TGV in Romania daca n-am cai ferate care sa suporte viteze mai mari de 50 km/h.
2.   NEDUMERIRE trimis de
(29 sep 2011, 15:08:00
DACA SI NEMTII VOR DA GARANTIE 100 DE ANI CUM AU DAT AUSTRIECII,ATUNCI CUM NAIBA SA MAI POTI FURA? NU E PREA BINE,TREBUIE LUCRAT CA LA SCOLI SI LICEE,DUPA TREI ZILE SA CADA TAVANELE,SA CRAPE PERETII,DE ABIA ATUNCI AI DE LUCRU SI CONSUMURI DE MATERIALE.AICI INCLUDEM SI PARANDARATUL SI ACTELE ADITONALE LA DEVIZE.
2.1  RE: NEDUMERIRE trimis de
(29 sep 2011, 23:24:30
Exact cum se lucreaza acum la asfaltare. Am iesit in aceasta seara, pe la orele 21:00 cu putina treaba prin oras. Afara deja ploua binisor (acum vad ca s-a oprit). In zona Metro - o masina parcata si liniste. Dupa ce treceai de la Petrom pana spre Spital era o bucata asfaltata deja si ieseau aburi bine de tot din proaspatul covor asfaltic sau cum s-o numi tentativa aia. Stau si ma gandesc, daca in aceste conditii se va asfalta si restul, oare o sa apuce vara anului viitor fara gauri si crapaturi?
3.   "Tara de secaturi..... trimis de
(29 sep 2011, 15:43:19
Ne-am facut-o cu mina noastra, ne-am autodistrus! Cine plateste!?

S-au impopotionat la conducere falsii patrioti, lichelele, care urasc visceral oamenii necajiti . Adevaratii semidocti, mai bine spus animale, care au in cap innavutirea si preamarirea cu orice chip!.Oamenii mor cu zile, flaminzi si bolnavi....iar prin orase suna strident, zilnic, sirena salvarilor…

"Tara de secaturi, tara minora, cazuta rusinos la examenul de capacitate in fata Europei...Aici ne-au adus politicienii ordinari, hotii improvizati astazi in moralisti, ministrii care s-au vandut o viata intreaga, deputatii contrabandisti...Nu ne prabusim nici de numarul dusmanului, nici de armamentul lui, boala o avem in suflet, e o epidemie infricosata de meningita morala".
Octavian Goga - 1916

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei