Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 27 mar 2013 - Anul XVIII, nr. 71 (5278)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Raport Avocatul Poporului: Numărul microbuzelor şcolare este mai mic cu 40 la sută decât necesarul

Miercuri, 27 Martie 2013 (15:53:29)

Numărul de microbuze necesare transportului şcolar este insuficient, pentru un transport optim trebuind achiziţionate cu 40 la sută mai multe microbuze, iar de multe ori costurile de întreţinere a acestora depăşesc valoarea de piaţă, rezultă dintr-un raport realizat de Avocatul Poporului.

Raportul realizat de Avocatul Poporului privind transportul elevilor din mediul rural a relevat faptul că este dificil să se pună în acord legile învăţământului sau cele financiare cu realitatea social-pragmatică existentă, numărul şi calificarea cadrelor didactice cu numărul în scădere al elevilor, asigurarea şi întreţinerea bazei materiale cu puterea financiară a primăriilor de comună.

Una dintre concluziile raportului este aceea că pentru un transport optim se impune în prezent să fie achiziţionate cu aproximativ 40 la sută mai multe mijloacele de transport şcolar faţă de cele existente.

"Se estimează că achiziţionarea microbuzelor necesare se va face în următorii patru ani (dintr-un număr de 100 de localităţi din judeţul Iaşi, 61 au solicitat microbuze; în judeţul Vaslui - un oraş şi 30 de comune solicită 37 de microbuze, iar aceste din urmă comune nu au niciun microbuz)", se arată în raport.

Adjunctul Avocatului Poporului pentru drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap, Ionel Oprea, a declarat agenţiei MEDIAFAX că acest raport special are la bază o serie de petiţii transmise instituţiei, în special birourilor teritoriale, prin care au fost semnalate unele probleme specifice cu care se confruntă învăţământul din România, cu precădere cel din mediul rural.

"În România, învăţământul constituie prioritate naţională şi în consecinţă, activitatea de învăţământ se raportează la standardele de referinţă şi la bunele practici naţionale şi internaţionale, iar resursele umane, materiale şi financiare vor fi folosite conform principiului eficienţei utilizării resurselor. Astfel, actul educaţional nu se poate referi doar la activitatea propriu-zisă de formare a copilului şi tânărului, ci la ansamblul tuturor activităţilor care implică accesul la educaţie, în cazul raportului nostru inclusiv transportul elevilor din mediul rural către unităţile de învăţământ aflate la distanţe considerabile de domiciliu", a explicat Oprea.

Adjunctul Avocatului Poporului a mai spus că raportul special nu are doar scopul de a evidenţia dificultăţile pe tema transportului şcolar în mediul rural, ci şi acela de a determina, prin recomandările propuse, crearea unui cadru legislativ şi administrativ coerent menit să asigure, în principal, respectarea dreptului fundamental la educaţie, a protecţiei copiilor şi tinerilor şi a dreptului la viaţă, integritatea fizică şi psihică a acestei categorii de elevi.

Raportul a scos la iveală faptul că întreţinerea mijloacelor de transport şcolar depăşeşte, de cele mai multe ori, valoarea de piaţă a microbuzelor (peste 100.000 lei - microbuzele din judeţul Vaslui), iar costurile cu asigurările RCA, combustibil şi salarizarea şoferilor nu pot fi susţinute din bugetul local.

O altă concluzie a raportului este faptul că distanţele parcurse de un microbuz ajung şi la peste 200 de kilometri pe zi - cum ar fi de exemplu comuna Fălciu, judeţul Vaslui, cu 380 de kilometri pe zi -, fapt care determină, pe de-o parte, creşterea gradului de uzură şi a costurilor cu reparaţiile, iar pe de altă parte, decalaje în programul şcolar al elevilor.

Raportul întocmit de Avocatul Poporului mai arată că lipsa microbuzelor şcolare obligă copiii relocaţi la alte unităţi decât cele de domiciliu să parcurgă pe jos distanţe foarte mari (judeţele Argeş, Mehedinţi, Vaslui, Suceava) şi subliniază faptul că starea carosabilului şi a drumurilor pietruite conduc la deterioarea mult mai rapidă a microbuzelor (DJ 207 J şi DJ 207 E - comuna Cozmeşti, judeţul Vaslui).

În document se mai arată că nu există criterii reglementate de lege pentru prioritizarea sau repartizarea mijloacelor de transport elevi, aspect care lasă la aprecierea inspectoratelor şcolare stabilirea beneficiarilor.

Totodată, din raport rezultă că este necesară clarificarea statutului personalului angajat să transporte elevi, deoarece lipsa fondurilor de la bugetul local pentru salarizarea şoferilor conduc la apariţia unor situaţii inedite, când primarii conduc personal microbuzele de transport şcolar, aşa cum se întâmplă în cazul comunei sibiene Râul Sadului sau al comunei gorjeane Glogova.

Avocatul Poporului arată că, în acest context, există risc crescut de abandon şcolar care, potrivit estimărilor UE, în România a ajuns la peste 16 la sută.

"În consecinţa celor enunţate mai sus, prevederile art. 20 din Legea nr.1/2011 a educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, devin inoperabile, pe de o parte datorită lipsei fondurilor, iar pe de altă parte datorită ambiguităţii expresiei «se sancţionează conform legii», fără a se preciza în concret care sunt faptele susceptibile de a fi sancţionate, măsura sancţionatorie şi organul care poate aplica o asemenea sancţiune", susţin autorii raportului.

Situaţia transportului şcolar a fost analizată şi sub aspectul stării tehnice, evidenţiindu-se faptul că acestea sunt mai vechi de zece ani, cum ar fi cazul unor microbuze din judeţul Iaşi, comunele Cotnari, Alexandru Ioan Cuza, Dumeşti şi Trifeşti şi din judeţul Vâlcea.

"Inspectoratul General al Poliţiei Române a arătat într-un comunicat că, înainte de începerea anului şcolar 2012 - 2013, peste 1.979 de autovehicule din cele 2.238 destinate transportului şcolar au fost verificate de poliţie. Dintre acestea, 77 aveau inspecţia tehnică periodică expirată, pentru 65 de autovehicule nu se deţinea asigurare de răspundere civilă auto obligatorie, iar 74 de conducători de autovehicule nu aveau certificatul de competenţă profesională", se precizează în raport.

Anchetele şi demersurile efectuate de Avocatul Poporului cu privire atât la problema transportului şcolar, cât şi a şcolilor închise au scos în evidenţă şi alte aspecte precum: necesitatea modificării orelor de plecare a microbuzelor (în prezent ora de plecare fiind 5.50), distanţe foarte mari de la locul preluării elevilor până la şcoală, costuri mari cu întreţinerea tehnică, taxele legale, reviziile periodice, controalele medicale obligatorii şi salariile conducătorilor auto, costuri care depăşesc de cele mai multe ori sumele alocate din bugetul local.

Raportul mai arată că elevii învaţă în două schimburi, iar distanţele mari dintre satele din care se transportă copiii nu permit respectarea programului şcolar ori preluarea acestora la sfârşitul orelor de curs, ceea ce face ca unii elevi să plece de acasă la ora 5.00 şi să revină la domiciliu în jurul orei 16.00.

Având în vedere neregulile identificate, instituţia Avocatul Poporului a făcut şi o serie de propuneri care vizează alocarea, conform prevederilor articolului 8 din Legea educaţiei, pentru finanţarea educaţiei naţionale din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale a minimum şase la sută din produsul intern brut al anului respectiv, modificarea prevederilor articolului 19 din lege, în sensul diferenţierii numărului de elevi din mediul urban de cel din mediul rural, finanţarea învăţământului preuniversitar şi după alte criterii decât cel al numărului de elevi, pentru a permite continuarea funcţionării unităţilor şcolare şi a grădiniţelor în mediul rural.

Totodată, Avocatul Poporului propune şi reorganizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar adaptate nevoilor şi intereselor elevilor, în sensul creării unor centre de învăţământ la nivelul unor comune mari prin construirea unor şcoli care să deservească învăţământul şcolar obligatoriu pe sistem de internat, precum şi facilitarea angajării de cadre didactice pentru zonele cu situaţii deosebite.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Raport Avocatul Poporului: Numărul microbuzelor şcolare este mai mic cu 40 la sută decât necesarul.
 Vizualizări articol: 688 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raport Avocatul Poporului: Numărul microbuzelor şcolare este mai mic cu 40 la sută decât necesarul0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei