Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 7 sep 2011 - Anul XVI, nr. 211 (4809)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9759 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6361 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

CSA: Distribuitorii de piese auto nu sunt afectaţi de colaborările dintre asigurători şi service-uri

Miercuri, 7 Septembrie 2011 (15:58:15)

Convenţiile dintre asigurătorii RCA şi unităţile de service auto nu le pot împiedică pe acestea din urmă să achiziţioneze piese de schimb în scopul revânzării pentru repararea avariilor din accidente la vehiculele asigurate, potrivit CSA, în replică la acuzaţiile lansate de o asociaţie de profil.

"Subliniem faptul că încheierea convenţiilor de colaborare dintre societăţile de asigurare şi unităţile reparatoare nu îngrădeşte sub nicio formă dreptul păgubitului de a efectua reparaţiile în orice unitate reparatoare doreşte, indiferent dacă aceasta are sau nu încheiată o convenţie de colaborare cu societatea de asigurare, şi nici posibilitatea achiziţionării pieselor de schimb şi materialelor de la orice unitate de specialitate", se arată într-un comunicat al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) remis MEDIAFAX.

De asemenea, utilizarea convenţiilor de colaborare nu îngrădeşte nici dreptul unităţilor reparatoare independente de a achiziţiona piese de schimb în scop de revânzare, deoarece prevederile unui contract comercial, aşa cum este şi convenţia de colaborare, se aplică doar părţilor semnatare care au agreat termenii şi condiţiile contractului, nu şi în relaţiile cu terţe persoane, se precizează în comunicatul CSA.

Replica CSA survine unei şedinţe a Consiliului instituţiei, care a analizat scrisoarea deschisă transmisă presei luni, 5 septembrie, de Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România, concluziile autorităţii de reglementare fiind argumentate de prevederile legale în vigoare specifice domeniului asigurărilor.

În documentul transmis de ADPAR, asociaţia a acuzat societăţile care practică asigurări de răspundere civilă auto (RCA) că valorifică în interesul lor obligaţia pe care o au în ceea ce priveşte plata despăgubirilor către asiguraţi, şi a sesizat în acest sens Consiliul Concurenţei şi CSA.

"Deşi legea stabileşte că despăgubirile se plătesc de către asigurător persoanelor păgubite ori unităţilor reparatoare, companiile de asigurări au stabilit alte reguli şi practici de plată, contrar prevederilor legale, care au afectat piaţa pieselor auto. Astfel, service-urile independente, chiar şi agreate, sunt împiedicate de asigurători să achiziţioneze piese de schimb în scop de revânzare pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unităţi fiind limitată la servicii de reparaţii şi manipulare piese de schimb", se arăta într-un comunicat al ADPAR remis MEDIAFAX în 5 septembrie.

Reprezentanţii ADPAR susţin că asigurătorii cumpără piese ca intermediari, emiţând fără drept comenzi în numele asiguraţilor către anumiţi distribuitori agreaţi de companiile respective.

"Achiziţionarea pieselor de schimb este controlată de asigurători prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date, iar aceştia achită contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludându-se astfel legea care stabileşte ca plăţile să se efectueze către asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asigurătorilor sau o depăşire a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege", se menţiona în comunicat.

Potrivit CSA, plata părţii din despăgubire aferentă pieselor auto înlocuitoare poate fi făcută de societăţile de asigurare direct către furnizorii de piese, nefiind încalcate prevederile legale privind activitatea de asigurare, pentru că piesele sunt utilizate în cadrul activităţii de lichidare a daunelor (adică soluţionarea dosarelor de daună) şi nu în scop comercial (obţinerea de profit din revânzarea lor).

"În vederea soluţionării dosarelor de daună, societăţile de asigurare şi unităţile reparatoare folosesc de foarte mult timp convenţii de colaborare, care sunt contracte comerciale încheiate de comun acord de către părţile semnatare, cu termeni şi condiţii de lucru şi decontare negociate de acestea. Întrucât despăgubirile plătite se reflectă direct proporţional în primele de asigurare pe care asiguraţii trebuie să le plătească şi având în vedere contextul economic nefavorabil din ultimii ani, societăţile de asigurare au luat decizia de a controla mai riguros costurile cu despăgubirile, cu respectarea cadrului legal şi fără ca drepturile păgubiţilor să fie afectate în vreun fel", se mai spune în comunicatul CSA.

Una dintre aceste măsuri a fost extinderea colaborării şi cu furnizorii de piese, prin încheierea de convenţii de colaborare cu unităţile reparatoare şi/sau distribuitorii de piese, care stabilesc condiţiile de colaborare şi decontare între părțile semnatare.

Conform legislaţiei, proprietarul unui autovehicul avariat în urma unui accident auto are la dispoziţie trei modalităţi modalităţi de despăgubire în temeiul unei asigurări obligatorii RCA.

Astfel, el se poate adresa unei unităţi reparatoare cu care societatea de asigurare nu are încheiată o convenţie. În acest caz, plata se face în termenul prevăzut de normele emise de CSA, respectiv de maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei.

De asemenea, el se poate adresa unei unităţi reparatoare care are convenţie încheiată cu societatea de asigurare. În această situaţie, colaborarea dintre societatea de asigurare şi unitatea reparatoare se face în condiţiile convenţiei, iar decontarea se face la termenele agreate de comun acord şi care pot fi mai mari decât cel termenul prevăzut de norme, respectiv maximum 10 zile.

A treia modalitate constă în solicitarea de către păgubit a încasării despăgubirilor înainte de efectuarea reparaţiilor, sume pe care le poate utiliza ulterior pentru a efectua reparaţiile unde doreşte şi care sunt suficiente în acest scop deoarece societatea de asigurare este obligată să calculeze valoarea despăgubirilor la nivelul preţurilor practicate de unităţile de specialitate.

"Utilizând această modalitate de încasare a despăgubirii înainte de efectuarea reparațiilor, prevăzută de normele CSA, păgubitul nu va mai avea nicio grijă legată de eventuale probleme de decontare între societatea de asigurare şi unitatea reparatoare", se mai arată în comunicatul instituţiei.

CSA aminteşte şi de posibilitatea ca păgubiţii care se consideră prejudiciaţi de către societăţile de asigurare să se adreseze instituţiei cu o reclamaţie.

"Cu toate că sunt informaţi cu privire la acest drept, numărul de reclamaţii referitoare la asigurările RCA primite de CSA în anul 2010 a reprezentat numai 1,5% din numărul de dosare de daune avizate de societăţile de asigurare la nivel naţional, fapt care arată că nemulţumirile păgubiţilor sunt cazuri izolate şi nu reprezintă nicidecum un fenomen", potrivit CSA.

Prin scrisoarea transmisă presei, reprezentanţii ADPAR susţin că prin procedura stabilită de asigurători, aceştia au impus distribuitorilor agreaţi plata unor taxe pe volumul achiziţiilor achitate de asigurători, reduceri masive de preţ, plata unor servicii, ajungându-se să se pretindă comisioane şi pentru termenul de plată al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate că despăgubirea se plăteşte în maximum zece zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei.

"Practicile ilegale ale asigurătorilor duc la eliminarea unităţilor reparatoare independente de pe piaţa pieselor auto, împiedică accesul pe piaţă al distribuitorilor de piese, controlul preţurilor pieselor şi manoperei, condiţionarea încheierii contractelor de plată a unor comisioane/bonusuri sau prestaţii, şi împiedicarea păgubitului de a îşi alege unitatea reparatoare dorită", se mai arata în comunicatul ADPAR.

În replică, Consiliul CSA a solicitat reprezentanţilor ADPAR să prezinte dovezi concrete în sprijinul afirmaţiilor făcute.

"În eventualitatea în care părţile semnatare ale convenţiei de colaborare negociază discounturi ale sumelor plătite de societatea de asigurare, acest lucru nu înseamnă obţinerea de venituri de către societatea de asigurare", se mai spune în comunicatul CSA.

Anul trecut, primele subscrise de asigurători au însumat 8,31 miliarde de lei, în scădere cu 6,3% faţă de 2009, pe fondul regresului segmentului de asigurări de generale cu 8,3%, la 6,64 miliarde de lei.

Veniturile din poliţe auto (RCA şi CASCO) reprezintă 74,5% din subscrierile la nivelul asigurărilor generale.

Pe parte de despăgubiri, indemnizaţiile pentru poliţele auto au însumat 4,14 miliarde de lei şi au avut o pondere de 86,3% din totalul plăţilor către păgubiţi pe sectorul asigurărilor generale. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului CSA: Distribuitorii de piese auto nu sunt afectaţi de colaborările dintre asigurători şi service-uri.
 Vizualizări articol: 493 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CSA: Distribuitorii de piese auto nu sunt afectaţi de colaborările dintre asigurători şi service-uri0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei