Google
 
luni, 20 dec 2010 - Anul XV, nr. 299 (4590)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6669 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,0761 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video

Guvernul deschide o secţie contra cartelurilor şi pregăteşte management privat în companii de stat

Luni, 20 Decembrie 2010 (16:48:53)

Guvernul va înfiinţa o secţie pentru controlul cartelurilor care afectează concurenţa pe piaţă, va suplimenta ajutoarele de stat pentru investiţii care generează afaceri în activităţi adiacente şi va analiza varianta introducerii managementului privat în companiile din transport monitorizate cu FMI.

Măsurile sunt indicate într-un plan de acţiuni al Guvernului, elaborat în urma recomandărilor transmise de Banca Mondială, în urma misiunii de evaluare a României din care au făcut parte şi experţii Fondului Monetar Internaţional şi ai Comisiei Europene.

Documentul, obţinut de MEDIAFAX, se concentrează în principal asupra problemelor din domeniul transportului şi relevă că, în cel mult şase luni, vor fi revizuite contractele de mandat ale companiilor monitorizate, pentru creşterea profitabilităţii, iar pe termen mediu şi lung va fi evaluată posibilitatea introducerea managementului privat în aceste companii.

Atribuţiile adunării generale a acţionarilor din companiile aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor vor fi revizuite în următorul semestru, în sensul limitării problemelor pe care acestea trebuie să le avizeze imediat sau asupra cărora au drept de veto faţă de deciziile consiliilor de administraţie. Va fi redus numărul de membri în consiliile de administraţie din aceste companii, iar funcţia de director general (reprezentând conducerea executivă) va fi separată de cea de preşedinte al consiliului de administraţie (conducerea deliberativă), prin modificarea legislaţiei.

Într-un interval mai mic de şase luni vor fi înfiinţate societăţi de transport feroviar de călători de scurt şi lung parcurs, pentru o flexilitate comercială mai mare, iar bugetarea multianuală în baza indicatorilor tehnico-economici va fi extinsă la toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

Companiile feroviare vor iniţia, tot în cel mult şase luni, o evaluare independentă a filialelor pe care le deţin, pentru a decide dacă mai păstrează unităţile sau le privatizează.

În următorul semestru vor fi elaborate criterii de performanţă şi impuse "contracte pilot" de reabilitare şi întreţinere periodică a drumurilor naţionale, pe baze de performanţă.

În document se vorbeşte şi despre înfiinţarea "în alt minister" a unui organism de supraveghere în domeniul feroviar, inclusiv pentru soluţionarea litigiilor privind aplicarea drepturilor şi taxelor de acces la infrastructura feroviară.

Programul de investiţii publice al Ministerului Transporturilor va fi prioritizat şi raţionalizat prin renunţarea la anumite proiecte şi decalarea termenelor de aplicare a altora, astfel încât să fie asigurat "spaţiul fiscal" pentru cofinanţarea proiectelor cu fonduri rambursabile, este anunţat în document.

Consiliul Concurenţei se va implica în procedurile de achiziţie/licitaţie, pentru respectarea regulilor de concurenţă, iar în şase luni va fi înfiinţată o "unitate de advocacy" (asistenţă-n.r.) care să emită cel puţin 20 de recomandări pentru descurajarea practicilor anticoncurenţiale până în anul 2012.

Va fi însă înfiinţată şi o "unitate dedicată pentru carteluri", care să iniţieze cel puţin 20 de inspecţii inopinate anual pentru a verifica posibile probleme de concurenţă pe piaţă.

Inspectorii din cadrul Consiliului Concurenţei vor fi remuneraţi la nivelul magistraţilor sau al angajaţilor din Banca Naţională a României, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private ori Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, instituţii care nu intră sub incidenţa Legii salarizării unitare din sectorul public, astfel încât rata fluctuaţiei de personal să scadă sub 5%. În acelaşi timp, o sumă reprezentând 10% din amenzile şi taxele aplicate de Consiliul Concurenţei ar urma să nu mai fie vărsată la bugetul de stat, ci folosită ca fond de premiere pentru inspectori.

Inspectorii Consiliului Concurenţei desemnaţi în echipele de investigaţie vor fi rotaţi periodic şi vor primi recompense în funcţie de performanţă, ca de exemplu pentru "cel mai bun raportor".

Documentul mai relevă că Guvernul va introduce clauze de confidenţialitate şi de neconcurenţă pentru inspectorii Consiliului Concurenţei şi va stabili prin legislaţie o perioadă denumită de "carantină", în care personalul, managerii sau membrii plenului să nu poată părăsi instituţia pentru a ocupa în sectorul privat poziţii direct legate de activităţile în care sunt implicaţi.

Tot prin modificarea legislaţiei sau prin regulament intern va fi introdusă interdicţia ca în Consiliul Concurenţei să fie angajate rude ale personalului, managerilor şi membrilor plenului Consiliului Concurenţei.

În instituţiile publice vor fi desemnate persoane a căror responsabilitate va fi să adune informaţii şi date privind problemele care ar putea afecta concurenţa.

Pentru limitarea deficitului bugetar, Guvernul va menţine dreptul Ministerului Finanţelor de a ajusta unilateral solicitările bugetare ale ministerelor, în cazul în care acestea depăşesc plafoanele bugetare aprobate, iar funcţia ministerului de monitorizare a companiilor de stat va fi întărită.

"Mandatul şi capacitatea Ministerului Finanţelor vor fi extinse în vederea includerii managementului performanţei operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat", se arată în document.

Alte obiective indicate în document în domeniul fiscal sunt simplificarea procesului de plată a serviciului datoriei, eliminarea cerinţei de control preventiv intern, iniţierea unui proiect-pilot pentru procesarea electronică a plăţilor aferente servicului datoriei publice.

Planul de acţiune al Guvernului mai relevă că nivelul total al măsurilor de ajutor de stat, exprimat ca procent din PIB, va fi redus progresiv, dar procentul ajutorului de stat acordat pentru obiective orizontale (investiţii care să genereze afaceri în activităţi adiacente -n.r.) va creşte, într-un interval maxim de 18 luni, de la 77%, în 2008, la aproape 90%, în 2013, din totalul ajutoarelor acordate.

"În segmentul contribuabililor mari trebuie încurajată conformarea voluntară prin intermediul unor servicii specializate de asistenţă, precum şi prin inspecţii fiscale frecvente. În segmentul contribuabililor mijlocii, costurile de conformare voluntară ar trebui reduse şi introdus managementul dosarelor pe bază de analiză de risc informatizată. Pentru contribuabilii mici şi persoane fizice autorizate, principalul obiectiv este reducerea nevoii de contact la ghişeu cu administraţia fiscală şi creşterea conformării voluntare", se arată în document.

Un alt obiectiv al Guvernului, la recomandarea Băncii Mondiale, este reducerea cu 50% a numărului de ordonanţe de urgenţă, dar gradul de prioritate este indicat ca unul "mediu", iar termenul maxim până la care să fie limitat numărul acestor acte normative a fost stabilit la 18 luni.

Alte intenţii enunţate sunt reducerea numărului de proiecte înscrise pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei de guvern (tot într-un interval maxim de 18 luni) şi modificarea legislaţiei în sensul delegării de competenţe de la nivelul Guvernului către ministere în ceea ce priveşte actele administrative şi/sau tehnice (6 luni).

Documentul mai prevede, pentru următoarele şase luni, realizarea unei aplicaţii electronice pentru licitaţiile pe piaţa primară a titlurilor de stat şi asigurarea posiblităţii trezoreriei statului de a tranzacţiona direct pe piaţa secundară ( utilizarea repo şi buy backs), pornind de la premisa că un management dezvoltat al datoriei publice reduce costurile de finanţare, prioritizarea ocupării posturilor, inclusiv prin transferuri de personal, pentru structurile care implementează programele cu finanţare UE, îmbunătăţirea procedurilor de aprobare a alocărilor bugetare cu prioritate pentru proiecte finanţate de UE, precum şi elaborarea unui proiect de lege care să modifice/înlocuiască actualele reguli de organizare a departamentelor din structurile administraţiei publice, bazate pe norme care să permită "limite flexibile" ale numărului de funcţionari cuprinşi într-un compartiment. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Guvernul deschide o secţie contra cartelurilor şi pregăteşte management privat în companii de stat.
 Vizualizări articol: 280 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Guvernul deschide o secţie contra cartelurilor şi pregăteşte management privat în companii de stat0.05

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei