Circulaţia turistică în perioada sărbătorilor de iarnă va stagna la nivelul din 2009, iar încasările agenţiilor vor scădea cu până la 15%, chiar dacă cererea pentru Crăciun a crescut uşor, atât pe segmentul intern cât şi extern, estimează Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
"Se observă o uşoară creştere a cererii turistice pentru perioada Crăciunului, atât pe intern, cât şi pe extern. Motivele sunt obişnuinţa românilor de a se deplasa cu familia de Crăciun, din ultimii ani, şi tarifele mai mici practicate în această perioadă, faţă de Revelion", se arată într-un comunicat al asociaţiei.
Cele mai vândute pachete turistice pentru sărbători, prin agenţii, vizează staţiuni montane (Valea Prahovei, Predeal, Poiana Braşov, Bran-Moeciu, Borşa şi Arieşeni), balneare (Băile Felix, Călimăneşti-Căciulata, Vatra Dornei, Buziaş, Covasna, Băile Herculane, Băile Govora) şi zone rurale precum Maramureş, Bucovina, Marginimea Sibiului, Vrancea şi Apuseni.
Turiştii vor mai merge în această iarnă în oraşe mari (Bucureşti, Braşov, Arad, Timişoara, Constanţa, Oradea şi Iaşi), pe litoral (Mamaia, Mangalia, Eforie Nord) şi în Delta Dunării.
Pe extern, cele mai bine vândute pachete pentru Crăciun sunt în destinaţii de iarnă (Austria, Bulgaria, Franţa, Italia, Elveţia), oraşe europene (Paris, Viena, Barcelona, Praga, Roma, Budapesta, Atena), litoral şi destinaţii mediteraneene (Egipt, Turcia, Grecia, Malta, Tunisia, croaziere mediteraneene), precum şi destinaţii de lux şi exotice (Republica Dominicană, Laponia, Thailanda, Cuba, Brazilia, Mauritius, Maldive, Bora Bora, croaziere oceanice).
Potrivit ANAT, 2010 a fost caracterizat de oferte speciale, atât în cazul turismului intern, cât şi pentru outgoing. Ediţia de vară a programul "Înscrieri timpurii" a înregistrat 50.000 de turişti, cu 40% mai mult decât în 2009.
Referitor la ediţia de iarnă a programului, asociaţia apreciază că aceasta a fost bine primită de turişti şi hotelierii din staţiunile montane.
"Din cauza restricţiilor bugetare, statul nu a promovat nicio ofertă specială lansată de agenţii, ANAT luând iniţiativa de a demara, cu resurse proprii, o campanie de informare a turiştilor români, derulată pe mai multe canale mass-media. ANAT a solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului ca anul viitor să sprijine aceste oferte pentru a susţine turismul intern, prin promovarea unor asemenea campanii desfăşurate la scara naţională", se mai spune în comunicat.
Pentru segmentul extern, agenţiile au promovat din iarnă campanii de early booking pentru mai multe destinaţii turistice.
O altă caracteristică a acestui an a fost faptul că media sejurului scăzut de la 6-7 nopţi, în anii trecuţi, la cinci nopţi.
În 2010 a crescut numărul turiştilor străini în România prin turoperatori, pentru litoral avansul fiind de 30%. ANAT consideră că unul dintre motivele principale ale creşterii a fost introducerea pe litoral a unei curse a companiei Air Berlin, care a redeschis litoralul ca destinaţie românească pe piaţa germană.
Străinii sosiţi în România au mai preferat circuitele culturale (aterizare in Bucureşti, Transilvania, Maramureş, Bucovina), staţiunile balneoclimaterice, Delta Dunării, croazierele pe Dunăre, city break-uri şi croaziere pe Marea Neagră.
Per total, litoralul a înregistrat o scădere de circa 10% a numărului de turişti şi un declin de 25% al încasărilor, pe fondul situaţiei economice dificile a României, generate de criză şi de măsurile de austeritate adoptate de Guvern.
Hotelurile de la Marea Neagră au avut un grad de ocupare de peste 60%.
Pe outgoing, numărul turiştilor a rămas constant, însă încasările au scăzut din cauza limitării bugetelor de călătorie. Cele mai solicitate destinaţii au fost Bulgaria, Turcia şi Grecia.
Pentru anul viitor, asociaţia estimează o stagnare a tarifelor şi chiar o scădere de circa 10% în sezonul intermediar, respectiv perioadele 15 iunie - 15 iulie şi 15 august - 1 septembrie.