Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 18 apr 2011 - Anul XVI, nr. 90 (4688)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,65 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Cuvânt de învăţătură

De ce în biserică stăm în picioare

Hristos ridică la cer natura umană şi o aşază de-a dreapta lui Dumnezeu. Omul nu mai este supus terorii de a fi în preajma lui Dumnezeu, el nu mai este îngrozit de tunetele şi fulgerele unor zei ce vor doar adorare. Dumnezeul creştin nu doreşte teama sau adorarea omului. El nu doreşte sclavi înfricoşaţi de grandoarea Lui sau slugi care se tem de puterea Lui. Dumnezeu este Dumnezeul iubirii Care vrea să intre în comuniune cu omul, Care vrea un dialog plin de iubire cu cel pe care l-a înveşmântat în mantia dumnezeirii.

În aceste condiţii, omul stă în Biserică în picioare. În casa lui Dumnezeu omul păşeşte cu dreptul de fiu. Natura de supunere faţă de Tatăl este una demnă, plină de măreţie. Omul nu este în slugărnicie în casa Domnului. Atunci când Îl slăveşte, Îi mulţumeşte sau se roagă Lui, cea mai potrivită poziţie pe care o poate adopta omul este cea în picioare.

De aceea, în bisericile ortodoxe nu prea sunt scaune. Creştinul participă la rugăciune în picioare. În anumite momente, el îngenunchează sau se aşază în strană, în funcţie de momentul slujbei. Iar stranele sunt în aşa fel construite, cu braţele de sprijin înalte, pentru a favoriza şi celui bolnav sau în neputinţe poziţia verticală cerută de prezenţa în Biserică.

La Sfânta Liturghie, rugăciunea prin excelenţă a Bisericii, se participă în principal în poziţie verticală. Astfel, credinciosul se prezintă ca o persoană capabilă şi demnă de a lua parte la ospăţul divin, la comuniunea dumnezeiască. În momentele de început, când sunt cântări din psalmi sau citiri din Apostol, creştinul poate şedea în strană pentru a se concentra mai bine la cele citite. Însă când preotul sau diaconul citeşte Evanghelia, creştinul revine la poziţia verticală a continuei creşteri duhovniceşti. Cu excepţia pogorârii Sfântului Duh peste Cinstitele Daruri, atunci când îngenunchează ca moment de cerere intensă, credinciosul trebuie să-şi păstreze verticalitatea demnităţii sale dăruite de Hristos.

În anumite momente precizate de preot sau diacon, creştinul îşi pleacă capul în dăruire a minţii şi a voinţei spre împlinirea voii divine. În acelaşi timp, mintea se apropie de inimă pentru ca întreaga persoană, cuget şi simţire să se pună în voia Tatălui.

Cu câteva excepţii, în biserică nu prea se stă în genunchi. Îngenuncherea se face în momente de rugăciune de cerere intensă sau de pocăinţă profundă. Participarea la slujbă presupune o poziţie de acţiune, potenţial dinamică. Mai mult, sunt cazuri în care spaţiul sau împrejurările fac anevoioasă îngenuncherea sau aceasta îi deranjează pe cei din jur. De aceea, îngenuncherea se face mai ales la "chilie", în intimitatea rugăciunii de acasă, acolo unde credinciosul îşi poate plânge păcatele, unde îşi asumă căderile în noapte pentru a se ridica iarăşi spre o nouă zi a bucuriei de viaţă în Hristos. Acestea îşi au izvorul în icoana Învierii, în care Hristos se gârboveşte pentru a ridica neamul omenesc îngenuncheat de păcat, simbolizat prin persoana lui Adam.

Trebuie menţionat faptul că îngenuncherea se face spre înălţare. Uitând de acest lucru, unii s-au înecat în deznădejdea pricinuită de propriile păcate, uitând de ridicarea adusă de Hristos. Pietistul îşi poate uita preţuirea mare în faţa lui Dumnezeu, rămânând îngenuncheat de propria neputinţă de a se ridica din păcat sau secerat de o tristeţe izvorâtă din perfecţionism, dar străină de adevărata pocăinţă care înalţă. Iubirea lui Dumnezeu reprezintă pentru persoane demne şi iubitoare imagini ce-L oglindesc pe Hristos.

(Alexandru ULEA)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului De ce în biserică stăm în picioare.
 Vizualizări articol: 938 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 3 voturi
De ce în biserică stăm în picioare5.053

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Ce prostie, ce aiureala, ce sofism ratat trimis de
(18 apr 2011, 23:27:13
eu, cand merg la seful si ma tine in picioare, imi trenura genunchii; atunci e clar cine e seful si cine sunt eu. Cand seful ma invita sa iau loc, ma simt mai bine, parca nu mai sunt "sluga". Se pare ca in biserica e altfel. Cel putin in mintea lui A. P.ULEA.
Mare dobitoc.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei