Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 8 nov 2007 - Anul XII, nr. 264 (3638)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9715 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5614 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Spaţiul ortodox

Sunetul clopotului

Fie că se revarsă din turlă, fie din exilul clopotniţei, glasul oricărei biserici are în el o chemare aparte... De orice formă ar fi, pe orice tonalitate s-ar exprima, clopotul are conţinută în vibraţia sa întreaga aspiraţie a minereului care zace inert în străfundurile pământului. Lut trezit din somn, răguşit, miez odinioară încins, piatră topită şi pusă să sune - nici o altă reprezentare sonoră nu era mai nimerită pentru a ne sugera glasul Domnului care se poartă pe deasupra pământului... Limbaj universal, intonaţie (în)cântătoare (deşi are la dispoziţie doar câteva note), clopotul răsună până la marginile lumii. Fie a praznic împărătesc, fie a mort, fie a dezastru ori a năvălire duşmană, clopotul are o prezenţă sonoră de neconfundat, stârnind întotdeauna atenţie.

Spaţiul ortodox a creat o combinaţie redutabilă: toacă şi clopot. Adică lemn şi pământ puse laolaltă spre a deştepta în om veghea harică. Ropot şi dangăt, tremur şi lovire - cele două forme de strigare fac parte, în deplina complementaritate, din arsenalul vigilenţei spirituale a oricărui creştin.

Cine a putut să stea sub un clopot care se trage a încercat, negreşit, acea senzaţie de aer tremurat, doldora de vibraţie. Niciodată nu te-ai fi putut gândi că materia are o asemenea plasticitate a exprimării prin sunet, că ar putea conţine acel tremolo neaşteptat, când vesel, când grav. De fapt, cred că foşnetul neauzit al Universului, fâsâitul planetelor în mersul orbital au aceeaşi vibraţie interioară cu cea a clopotului care se pregăteşte să bată.

Un caz aparte îl reprezintă clopotele turnate din metalul tunurilor. Chiar masivele clopote din Dealul Patriarhiei sunt croite, la ordinul Domnitorului Carol I, din captura de artilerie otomană care a împrăştiat moartea şi durerea printre dorobanţi, la 1877. Aşadar, fierul păgân, care latră a moarte pe câmpul de lupta, este pus acum să vestească, an de an, învierea creştinătăţii. De la bubuitul înspăimântător la blajina chemare evanghelică, metalul împietrit a fost somat, prin voinţa unui Principe creştin, la un act de metanoia. Oricâte lucruri s-ar putea spune despre clopote, funcţia lor cea mai importantă este una chemătoare şi, deopotrivă, vestitoare. Aici cred că se poate afirma, fără teama de a greşi, că glasul clopotului este hărăzit atât pământului, cât şi cerului, că el bate pentru oameni, dar şi pentru îngeri, nerăbdători să co-liturghisească împreună cu noi.

Parcă pentru a mai îmblânzi puţin din asprimea bronzului sunător, unele clopote conţin diferite inscripţii: numele donatorului, al atelierului său, pur şi simplu, au gravate pe suprafaţa lor motive florale. Astfel, aceste veritabile monade ale sunetului pur devin pisanie cântătoare, mărturisind vremurile de început ale zidirilor în a căror înălţime sunt plasate...

În sens pur metaforic, putem privi clopotul şi ca pe un vas răsturnat, eşuat de bunăvoie între căpriorii turlei, din care se revărsa neîntrerupt harul chemării. Un vas care nu conţine niciodată nimic pentru sine, din care însă conţinutul şiroieşte perpetuu. Izvor suspendat al sunetelor, al vestirii, clopotul atrage în siajul registrului său grav urcuşul, migraţia duhovnicească a creştinilor spre orizontul neînserat al altarului de jertfă. Ghidându-se după dangătul lui, credincioşii găsesc negreşit limanul liniştii nepătrunse.

Da, sunetul clopotului precede marea linişte a Creaţiei din timpul şi din jurul dumnezeieştii Liturghii, precede liniştea încordată de la poalele Crucii, precede liniştea gravă din Potirul de Jertfă. Şi dacă stăm să ne gândim, Potirul este şi el tot un clopot vibrând. Vibrând a sfârşit şi început de lume, a iubire revărsată, stratificată în milioane de liturghii câte vor fi fost pe faţa pământului. Vibrând a picur de sânge, nevinovat şi dumnezeiesc, totdeauna promt şi mântuitor, răsărit între noi din belşugul neîmpuţinat al iubirii atotţiitoare.

Viaţa noastră este între clopot şi Potir: între sunet şi Tăcere, între pământ şi Duh, între răcoare şi Căldură, între chemare şi Promisiune, între speranţă şi Împlinire... (Răzvan BUCUROIU, Lumea credinţei, anul II)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Sunetul clopotului.
 Vizualizări articol: 1311 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.50/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.5 din 2 voturi
Sunetul clopotului4.552

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei