Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 16 feb 2024 - Anul XXIX, nr. 38 (8567)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9748 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5777 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   10 imagini |   ø fişiere video

Modern și ecologic

Ion Lungu: Suntem primul municipiu din România cu transport integral electric și care are o Zonă Urbană Funcțională în care se va circula cu 50 de autobuze electrice

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Suceava nu este doar primul municipiu din România cu transport public integral electric, ci și prima Zonă Urbană Funcțională din țară, cu nu mai puțin de nouă localități în care se extinde transportul public modern și ecologic. De asemenea, sistemul de taxare de tip E-ticketing implementat, care va fi extins chiar de anul acesta în noi locații, este cel mai complex din țară, încât plata călătoriilor se poate face atât la automatele din stații, cu bilete de 100 de minute/3 lei sau de 200 de minute/5 lei, în autobuze - cu portofel electronic, ori online, prin aplicația SuceavaPass.

Cel mai utilizat sistem de validare a călătoriilor este cel de tip abonament, valabil pe toate liniile, care costă doar 75 de lei lunar, iar pentru elevi, studenți și pensionari este gratuit, costurile fiind suportate de Primăria Suceava.

 

Suceava – primul municipiu cu transport public 100% electric

 

După ce în urmă cu patru ani în municipiul Suceava au fost aduse 25 de autobuze electrice mari, cu capacitate de 90 de persoane, divizia electrică a TPL a tot crescut, până la 62 autobuze electrice, din care 40 de capacitate mare și 22 de capacitate mică – microbuze, înlocuind total mijloacele de transport cu combustibil clasic.

Cea mai mare parte din bani - zeci de milioane de euro - au fost atrași prin proiecte, din fonduri europene, dar nici contribuția proprie a municipalității sucevene nu a fost deloc de neglijat, nu toate costurile fiind eligibile.

De altfel, startul s-a dat în 2019, când au ajuns primele autobuze electrice de mici dimensiuni luate pe fonduri elvețiene, privite cu reticență de multă lume, mai ales că nordul Moldovei are ierni mai grele decât în restul țării. Doar că, în ciuda temerilor, mai ales noile modele de autobuze electrice s-au dovedit a fi mai călduroase iarna decât cele clasice, iar vara răcoroase, fiind prevăzute cu aer condiționat, pe lângă multe alte dotări moderne, de la sistem de E-ticketing, camere de supraveghere video, sistem GPS, Wi-Fi și încărcare USB la dispoziția călătorilor.

Exemplul Sucevei a fost urmat curând de zeci de alte orașe din țară, cererea pentru autobuze electrice devenind atât de mare încât producătorii nu puteau face față comenzilor, de unde și timpii mai mari de așteptare după finalizarea licitațiilor.

Transport public modern și ecologic, extins în opt localități din jurul Sucevei

 

O altă premieră națională a fost înregistrată chiar săptămâna aceasta, când la sediul Primăriei Suceava s-au semnat contracte de peste 20 de milioane de euro, tot din finanțări europene, prin care transportul public electric va fi extins la nivelul întregii Zone Urbane Funcționale Suceava.

Practic, transportul public electric se va extinde la nivel metropolitan, ZUF Suceava fiind prima structură de acest gen din zona Moldovei și cea mai mare din țară, în prezent, integrând nouă localități, cu o suprafață deloc neglijabilă.

Mai exact, Zona Urbană Funcțională cuprinde municipiul Suceava, orașul Salcea și comunele Șcheia, Moara, Bosanci, Ipotești, Adâncata, Mitocu Dragomirnei și Pătrăuți.

Toți reprezentanții celor nouă localități au fost prezenți la semnarea contractelor în baza cărora, în decurs de un an de zile, vor fi aduse 50 de autobuze electrice noi și stațiile de încărcare aferente, astfel încât locuitorii acestora să se bucure de un transport civilizat, economic și ecologic.

”Primele 37 de autobuze noi vor fi livrate în termen de 6 luni de la semnarea contractului, respectiv luna august 2024. Este doar un început – luni am fost la Piatra Neamț și am discutat de partea a doua a proiectului, prin care vom mai cumpăra autobuze electrice, dar vom face și modernizarea autobazei de la vechiul sediu al TPL”, a precizat primarul Ion Lungu, care este convins că și în această privință modelul Sucevei va fi preluat la nivel național.

Practic, vechea bază a TPL va deveni baza societății de transport metropolitan, în condițiile în care pentru divizia electrică a TPL administrația suceveană a amenajat o altă bază, modernă, dotată cu zeci de stații de încărcare, spălătorie auto, ateliere de reparații, stație ITP și centru de comandă de unde este controlat întregul sistem integrat de transport electric, în Burdujeni Sat, la capătul străzii Căpitan Grigore Andrei.

50 de autobuze electrice și 50 de stații de încărcare – începutul transportului metropolitan la Suceava

 

Valoarea contactelor semnate săptămâna aceasta la Suceava este de 81,5 milioane lei fără TVA, iar ambele loturi licitate au fost câștigate de firma SC BMC Truck & BUS SA București, care a furnizat și primele 25 de autobuze electrice, în urmă cu patru ani.

Lotul 1 cuprinde 18 autobuze electrice de 12 metri, 8 stații de încărcare rapidă și 18 stații de încărcare standard, iar lotul 2 cuprinde 32 de microbuze electrice, cu lungime de 6 metri, respectiv 32 de stații de încărcare standard.

În vara acestui an vor fi livrate de către furnizor 15 autobuze de 12 metri lungime (capacitate 90 de persoane), cu 15 stații de încărcare standard, precum și 22 de autobuze de 6 metri lungime (capacitate 22 persoane), cu 22 stații de încărcare standard.

Celelalte autobuze, microbuze și stații de încărcare vor fi livrate în termenul contractual de 12 luni, adică cel târziu în prima parte a anului viitor.

Reprezentanții furnizorului au precizat că autobuzele sunt variante îmbunătățite ale celor din seriile precedente, atât pe partea de autonomie a bateriilor, echipamentelor din dotare, cât și a soft-ului.

Planurile de dezvoltare a transportului public electric la Suceava nu se opresc aici, ba chiar includ și amenajarea unui imens parc fotovoltaic, de unde să fie asigurată energia electrică necesară încărcării autobuzelor și funcționării clădirilor proprii.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Ion Lungu: Suntem primul municipiu din România cu transport integral electric și care are o Zonă Urbană Funcțională în care se va circula cu 50 de autobuze electrice.
 Vizualizări articol: 1141 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Ion Lungu: Suntem primul municipiu din România cu transport integral electric și care are o Zonă Urbană Funcțională în care se va circula cu 50 de autobuze electrice5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei