luni, 23 aug 2010 - Anul XV, nr. 197 (4488)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9198 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,1348 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   8 imagini |   ø fişiere video

Proiect de succes

Iulius Mall Suceava, afacerea care a ajuns în top 10 după mai puţin de doi ani

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Stelian Nistor a acceptat să discute despre cum a devenit “actor” într-o societate comercială şi despre nemulţumirile şi proiectele de viitor care privesc Iulius Mall Suceava. E un dialog puţin atipic pentru un om de afaceri, dar latura artistică îi dă o notă distinctă lui Stelian Nistor.  

- Zvonurile îl dau pe Stelian Nistor principal acţionar al Iulius Mall Suceava. Cât de reale sunt aceste zvonuri şi care au fost motivele care v-au determinat să preluaţi acţiunile?
- Este doar un zvon, acţionariatul a rămas neschimbat, eu am 35%, Iulian Dascălu, asociatul meu, are 65%, el e brandul Iulius Mall. Am făcut o reorganizare în asocierea asta, adică probabil zvonul e generat de faptul că s-a mutat activitatea de manageriere la firma mamă, firmă înregistrată la Suceava.

- Şi, practic, de destinele Iulius Mall Suceava vă veţi ocupa dumneavoastră în perioada următoare?
- Se ocupă aceeaşi echipă, dar numai pentru Iulius Mall Suceava.
- Care au fost motivele pentru care s-a ajuns la această reorganizare?
- Eficientizarea lucrului, pentru că alte motive nu există. Realizările au fost cele care sunt prinse şi în datele de la Registrul Comerţului şi de la Ministerul de Finanţe, adică acea clasare pe locul 10 în topul mall-urilor din ţară, în top 10.

Succesul Iulius Mall Suceava, certificat cu cifre
- Ziarul Financiar a prezentat Iulius Mall printre primele zece mall-uri din ţară, cum s-a reuşit să se ajungă aici, în actualele condiţii economice?
- Cineva îmi spunea „Dom’le, da’ faceţi magazin şi industrie nu mai este deloc!” „Pe mine atât mă duce capul, faceţi dumneavoastră industrie, dacă vreţi”, i-am răspuns. Acum, dincolo de glumă, oraşul Suceava a fost un oraş de intersecţie a drumurilor comerciale şi s-a forţat industrializarea, deja au picat toate vechile industrii, şi cu toate astea magazinele sunt pline de oameni care cumpără, nu doar de vizitatori. Deci lumea are bani, e o mişcare mare de bani în zona asta, în Suceava.

- Concret, ce înseamnă această intrare în top 10 pentru Iulius Mall?
- Acest top nu este ca top 300, cu cifre din burtă, este pe încasările pe care le-a produs respectivul mall, ăsta este strict singurul sens. Noi avem pentru anul 2009 încasate 7,9 milioane de euro, facturaţi sunt 9,5 milioane de euro. Ar fi de încasat încă diferenţa de la 9,5 la 7,9 milioane, pentru că am păsuit unii clienţi ai noştri, i-am mai amânat de la chirie ca să-i ajutăm să treacă criza. Deci ăsta este criteriul, încasările, şi care sunt strict înregistrate de Ministerul de Finanţe. Cred că suntem cel mai mare contribuabil la venitul bugetului local, pentru că noi am plătit foarte mulţi bani în 2009: 3.011.000 de lei, sau altfel spus, cam un milion de dolari!

- Se mişcă mai mulţi bani decât la Iaşi, de exemplu?
- Nu ştiu, n-aş putea să compar, nu am situaţia de acolo. Mie mi-a fost teamă pentru mall-ul din Suceava să nu-l respingă lumea, cunoscând mentalul colectiv bucovinean, să nu-l considere ca pe ceva străin de tradiţie, dar văd că e ok. Când e o sărbătoare, şi aici e o zonă cu foarte multe sărbători, oamenii aleg să vină la mall. Atunci avem afluxul cel mai mare, deci mulţi oameni aleg să-şi petreacă ziua respectivă în mall. Oricum, după cum vedeţi din situaţia monitorizării intrărilor la mall avem o medie de peste 16.000 de persoane zilnic, iar în zilele de sfârşit de săptămână, peste 20.000-24.000 de oameni!

- Credeţi în succesul proiectului Iulius Mall?
- Păi... n-am încotro, cu toată modestia pe care am afişa-o, succesul, mulţumim lui Dumnezeu, există. Iar cifrele de care se vorbeşte la Ministerul de Finanţe şi la Registrul Comerţului sunt lucruri certe.

Cum explică eşecul firmelor care au plecat din Iulius Mall
- Totuşi, Iulius Mall are datorii mari faţă de multe firme cu care are relaţii de afaceri, de ce s-a ajuns aici şi în ce interval credeţi că vor fi amortizate şi se va ajunge la zi?
- Iulius Mall nu are datorii faţă de nimeni. Datoriile sunt finanţările de la bancă, iar dacă vă referiţi la datoriile către terţi parteneri de afaceri, acestea vor fi rezolvate de firma cu care au încheiat contractele, cea de la Iaşi, pentru că acea firmă este una foarte puternică şi serioasă.

- Au fost firme care au plecat de la Iulius Mall Suceava. Ce s-a întâmplat?
- Din firmele mari n-a plecat nici una, dimpotrivă, vine Inditex, grupul care are şi Zara, vine cu şapte branduri. De obicei, Zara nu vine în localităţi sub 300.000 de locuitori, dar pe cifre, pe rezultat, au acceptat, am avut discuţiile cu ei şi cred că până de Paşti o să avem Zara.

- Cu alte cuvinte, oamenii care mergeau la cumpărături la Iaşi nu vor mai avea motiv să plece acolo?
- Ok, acum, hai să ne lămurim, nici eu, nici dumneata şi nici altcineva nu putem fi responsabili cu întreaga stare de fericire a locuitorilor dintr-o zonă. Deci nu pot nici îndemna, nici opri pe nimeni să meargă să cumpere de la Iaşi, de la Paris sau de la Bogdăneşti, e alegerea fiecăruia. Ce este palpabil, concret şi la vedere, sunt, repet, condiţiile europene, occidentale pe care mall-ul le oferă şi condiţiile sunt ok, cum se vede.

Decembrie, noul termen pentru deschiderea cinematografelor

- A rămas promisiunea neonorată cu cinematografele care trebuiau deschise încă de anul trecut.
- Da, există, şi n-aş considera-o promisiune neonorată, noi avem un alt traseu de periodizare, de ierarhizare a priorităţilor decât aşteptările unora. În mod cert, lumea va veni la cinema, asta-i limpede, se merge peste tot, mai ales că sunt aproape 20 de ani de când au dispărut toate cinematografele din zonă, din întreg judeţul. Vor fi cinematografe, certamente, repet, am semnat deja finanţarea, s-a terminat proiectarea, s-au montat, după cum aţi văzut şi scările rulante şi dorim să-i dăm drumul până de Sărbători, să fie o bucurie pentru toată lumea. Societatea care se va ocupa de cinematografe e o societate foarte puternică, încă nu dau numele, o multinaţională, care se ocupă cu operarea în întreaga Europă, deci vom avea premieră de film la Suceava, fără nici o abureală, în acelaşi timp cu Londra, Paris, Viena.

- Câte cinematografe vor fi?
- Vor fi între 8 şi 10 săli.

 

Despre Stelian Nistor, speranţe şi Bazar
- Actorul Stelian Nistor are timp liber?
- Nu am timp liber cum aveam înainte, când eram actor, adică acum mai bine de zece ani. Când eram actor, ştiam că spectacolul e între şi între şi ziua de repetiţie între şi între şi între ziceai că eşti liber, dar depinde cine contorizează. Aici trebuie să fiu atent tot timpul, e miza foarte mare, ce Dumnezeu!

- E mai greu să fii afacerist decât artist?
- Ca actor trebuie să fii talentat. Ca să te aplaude lumea trebuie să ai talent, nu bate nimeni din palme, îţi strângi lucrurile şi te duci acasă, cum au făcut băieţii ăştia care-au plecat din Iulius Mall. N-au luat aplauze de la cumpărători. Dar nu e nici o dramă, dacă n-au reuşit să vândă în Mall, înseamnă că sunt de altă categorie, pot vinde în Bazar.

- Şi totuşi, când au venit aici şi-au pus nişte speranţe...
- Nerealiste! Noi le-am oferit ce oferim şi celor de la Zara, şi celor de la Auchan, şi lui Bricostore, şi lui Centrofarm. Nu şi-au făcut un bun plan de afaceri şi asta e foarte important, şi de aceea au eşuat.

- Cu alte cuvinte, au venit într-un moment nepotrivit, nepregătiţi, dar într-un loc potrivit...
- E o încercare de explicaţie, eu nu spun că este soluţia, dar certamente, dacă ne întâlnim peste cinci ani, să vedem cum au evoluat cei cărora nu le-a mers în mall şi vreunul din ei a ajuns Ion Ţiriac... eu mă înclin în faţa lor.

Planurile de afaceri ale Iulius Mall Suceava, regândite
- Când va intra pe profit Iulius Mall?
- În mod normal era de la sfârşitul anului 2011, dar o să mai dureze.

- Noile planuri, bănuiesc că s-au refăcut...
- Da, s-au refăcut. Nu s-au modificat.

- Are un specific anume mall-ul din Suceava faţă de celelalte mall-uri din Iaşi, Cluj, spre exemplu?
- Nu, şi am învăţat un lucru, şi l-am învăţat de la oameni din afară, m-am şcolit un pic. Există o mâncare care se cheamă boeuf stroganoff care are aceeaşi reţetă şi acelaşi gust la Sankt Petersburg, la Londra, la Paris şi la Singapore. Berea neagră Guiness o fabrică numai firma mamă şi are peste tot acelaşi gust. Nu există mall de Paris, de Suceava, de Londra. Să reformulez, n-ar trebui să existe “mall de”. Mall-ul are nişte principii care-s aceleaşi peste tot în lume. Însă mall-ul nu e pentru firmele mici, nu e pentru experimente. Uşor, uşor, va veni, cum vine în toată România, tăvălugul ăsta al multinaţionalelor.

Lumini şi umbre
- Vă pare rău de ceva din experienţa de aproape doi ani de la Iulius Mall Suceava?
- Nu, experienţa este de patru ani de când am cumpărat, din 2006 şi până acum sunt patru ani. Pot să spun că veneam în timpul şantierului şi mă uitam la constructori şi nu înţelegeam nimic, că nu ştiam construcţii, dar oamenii nu ştiau că eu nu ştiu şi lucrau mai cu spor, asta mi-a dat de gândit şi de aia m-am apucat să învăţ. Totuşi, există şi lucruri de care îmi pare rău.

- Ca de exemplu...
- De exemplu, că am îngăduit să intre acele firme mici, îmi pare rău, şi înainte de interviul ăsta, dacă stăteam de vorbă, tot acelaşi lucru îl spuneam, că nu am ascultat de ecuaţia de care vorbeam, adică mall-ul are nişte reguli, eu am ţinut să fac un compromis cu oameni pe care nu-i cunosc personal, dar am zis să le dăm o şansă. Pentru ei e mai convenabil să dea vina pe altcineva, numai că mie, în faţa cifrelor, să nu-mi spui că nu merge mall-ul, că sar la gât, pentru că am argumente. Poate nu i-a mers cuiva, nu s-a potrivit ceva...

- Dacă v-aţi întoarce în timp acum patru ani, aţi mai investi în proiectul Iulius Mall Suceava?
- Da, deşi la început planurile mele erau altele. Am venit să iau patinoarul oraşului şi atunci m-am întâlnit cu Iulian Dascălu.

- Şi când s-a produs declicul de la patinoar la Mall, pentru că e o diferenţă între cele două proiecte?
- Sigur, e o diferenţă mare, de bani vorbind. Patinoarul puteam să-l fac singur, mall-ul nu. Am avut un şir de discuţii cu Iulian Dascălu şi până la urmă el a acceptat să facem proiectul ăsta aici. Pentru asta am vândut tot ce aveam la Galaţi, că eu acolo aveam afacerile. Nu m-am gândit niciodată că o să mă întorc în Suceava şi că o să mă întorc aşa, ca investitor, dar s-a întâmplat.

- Când aţi investit în Iulius Mall, prietenii din Suceava ce v-au spus?
- Păi, n-au ştiut, şi oricum… ce puteau să-mi spună. Am un prieten aici care este inginer constructor şi care este mai cusurgiu, şi a încercat după deschidere să-mi spună (că el găseşte cusururi peste tot) şi a încercat să-mi spună… Eu l-am oprit, ca să nu ne supărăm şi i-am spus “Ştiu că vrei să-mi reproşezi ceva, când o să faci mall-ul tău, faci aşa cum vrei tu, eu atât am putut”.

Despre concurenţă şi „doza de nebunie”
- Următorul proiect pentru Suceava există?
- Nu, mi-aş fi dorit să fac şi un hotel, lângă complexul ăsta, un hotel de 4 stele reale, dar nu cred că voi mai face un proiect aici. Următorul nostru proiect va fi la Galaţi probabil, unde ar fi trebuit să începem în toamna anului trecut.

- Există şi alte planuri pentru viitor, exceptând acele cinematografe?
- Va fi venirea acestui mare operator care se numeşte Inditex, care are Zara, Berschka, Stradivarius. Din ianuarie începem amenajarea unui spaţiu pentru ei, pentru că vor un spaţiu cu totul deosebit, foarte mare, câteva mii de metri pătraţi.

- Deschiderea unor centre comerciale în Botoşani şi Neamţ nu va lua din clienţii Iulius Mall?
- Nu, absolut deloc, pentru că Mall-ul e un concept unic, şi în zonă nu există decât un singur mall, acesta din Suceava, centre comerciale sunt însă destule, şi merg şi ele.

- Cu alte cuvinte, nu vă e frică de concurenţă? Că până la urmă e o concurenţă şi asta…
- Concurenţă e dacă mai face cineva un mall fix ca acesta, şi trebuie să fie mai nebun ca noi, şi până acuma n-am găsit.

- Care a fost doza de nebunie când aţi intrat în acest proiect?
- Când asociatul meu mi-a prezentat proiectul, i-am spus nu, eu pe termen mediu şi lung voi fi puţin cam mort, deci nu pot să-mi fac planuri pe ani de zile, pe mine mă interesează acum să pot să plătesc la alimentară. Şi el mi-a zis “Dă-mi trei săptămâni”. Şi a venit după zece zile cu un studiu de fezabilitate care m-a convins, pentru că finanţarea este a băncii, dar 30% din bani trebuie s-o pui tu. Şi alea-s nişte milioane multe, de aia am spus că am vândut tot. Am fost nebun, dar totuşi n-am riscat enorm, nu ca la poker, Iulius Mall e un brand mare, e aşezat temeinic în România.

Autobuzele gratuite şi Serviciul Permise
- Cu autorităţile locale cum lucraţi, pentru că la un moment dat existau acele autobuze care transportau oamenii gratuit la Mall şi apoi au fost scoase. A fost o politică bună, o decizie corectă?
- Noi le-am scos că aşa ni s-a cerut, pe motiv că am face concurenţă TPL-ului, şi acum asigură TPL-ul transportul şi nu s-a schimbat nimic în privinţa numărului de clienţi. Şi ne-a scutit de-o cheltuială mare, transportul era gratuit pentru cei care-l foloseau, dar pentru noi era o cheltuială.

- Existenţa Serviciului Permise şi Certificate de Înmatriculare e un lucru benefic pentru Iulius Mall?
- Noi nu câştigăm bani din asta pentru că nu percepem chirie, dar cred că e un lucru benefic, pentru că oricât de geniu ai fi şi orice echipă de marketing ai avea, nu poţi să ajungi în toate satele din judeţul nostru. Dar oamenii de acolo vin pentru înmatricularea auto, şi atunci ei când vin în prima zi nu fac altceva decât treaba pentru care au venit, dar înregistrează ceea ce văd şi vin săptămâna următoare cu soţia, şi ăsta e câştigul pe care-l avem, dar nu-l pot cuantifica, nu pot să spun că a adus un plus de atâta sau atâta Ce pot să spun e că ştiu unde aveau înainte sediul şi ce condiţii mizere aveau, şi acum au un sediu la nivel european. Mai avem un birou al finanţelor, al poştei, al unor bănci...

Preţul corect pentru Iulius Mall: 100 de milioane de euro
- Suceava e un loc special pentru Stelian Nistor?
- Sigur, e un loc special. Până să mă întorc aici, paradoxal, a fost oraşul meu, adică fiecare spunem de locul unde am crescut că-i locul meu, uitând că de fapt e locul celui prezent. Mă grăbeam la o întâlnire aici în Suceava şi un taximetrist mă întreabă: “E adevărat că aţi plecat din Suceava acum 30 de ani?”. Şi în momentul ăla am realizat că nu mai e oraşul meu. Şi acum încerc să mi-l iau înapoi. Afectiv vorbind.

- Aţi spus că preţul corect al Iulius Mall ar fi 100 de milioane de euro, preţul corect pentru Stelian Nistor care ar fi?
- Dacă ne luăm după Bismark, potrivit căruia fiecare are un preţ, cred că şi eu am un preţ, dar nu ştiu. Ca să vând ce? Că preţul presupune să ai o marfă care o vinzi, şi dacă eu aş fi o marfă, nu ştiu să am un preţ, dar bănuiesc că am şi eu un preţ, ca fiecare om, nu ştiu. Un evreu bătrân a spus despre mine aşa: „Stelică?! Dacă eşti corect cu el, e cel mai bun prieten!”.

- Cu domnul Dascălu în ce relaţii sunteţi?
- Tragem la aceeaşi căruţă, el e mult mai tânăr decât mine, e cu 11 ani mai mic, e un tip foarte curajos şi foarte capabil şi cu o mare putere de muncă şi un tip extrem de corect şi e un partener de nădejde, cum cred că sunt şi eu pentru el, de altfel, repet, sunt singurul lui asociat din toate business-urile lui.

Continuă sponsorizarea echipei de volei
- Veţi continua sponsorizarea echipei de volei?
- Da, tocmai am încheiat noul contract.

- Pe ce sumă, dacă nu e confidenţial?
- Consistentă... Practic, noi am forţat această intrare în Divizia A, din respect pentru doctorul Căldare, „Lordul”, care e promotorul voleiului, când spui volei în Suceava spui doctorul Căldare, pentru Lulu Pancu, care a dovedit că-i antrenor, şi pentru oamenii minunaţi de aici la noi.

- La echipă ar fi nevoie de unul-doi jucători.
- Vor fi aduşi, dar n-o să ne putem noi ocupa de toate astea, adică am antrenat aici şi sprijinul Primăriei, şi al Consiliului Judeţean, pentru că scrie şi Suceava pe tricourile alea. Şi Iulius Mall!
 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Iulius Mall Suceava, afacerea care a ajuns în top 10 după mai puţin de doi ani.
 Vizualizări articol: 1613 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.71/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.7 din 14 voturi
Iulius Mall Suceava, afacerea care a ajuns în top 10 după mai puţin de doi ani4.7514

Facos Suceava
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei