Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 15 dec 2012 - Anul XVII, nr. 294 (5199)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,971 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5892 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

La 75 de ani după "Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici", desenele animate îi iau în serios pe copii

O prinţesă rebelă, un mic african care luptă cu prejudecăţile, un urs şi un şoarece marginalizaţi dar adoraţi de copii şi de părinţi: la 75 de ani după "Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici" (1937), desenele animate nu mai au tabuuri, nici limite, şi îi iau pe copii în serios, relatează AFP.

"În timp ce Walt Disney şi povestioarele sale evitau subiectele grave, omenirea a evoluat, trăim parcă pe o altă planetă şi am intrat într-un alt secol", afirmă Michel Ocelot, creatorul personajului animat Kirikou, un mic african apărut în 1998, ale cărui aventuri au marcat un moment de cotitură, potrivit experţilor în cinematografie.

"În 40 de ani, s-a trecut de la desenul artizanal în guaşă realizat manual la imaginea de sinteză, 3D, cu un ritm de producţie accelerat, iar hegemonia studiourilor Disney a căzut", a subliniat Frédéric Nagorny, profesor la catedra de animaţie Gobelins.

"Însă marea diferenţă constă în faptul că producătorii nu îi mai consideră, sistematic, pe copii drept nişte imbecili. Atunci când există prinţese precum «Brave» (de Mark Andrews, Brenda Chapman, 2012, Disney/Pixar), ele nu mai spun «Amin!»", a adăugat Michel Ocelot.

"Se râde şi se visează mult, dar poveştile integrează realul în poveştile moderne. Totul poate fi povestit, tot ce merge, dar şi ceea ce nu merge bine", afirmă Marguerite Abouet, creatoarea volumului de benzi desenate "Aya de Yopougon", ce prezintă povestea unei tinere ivoriene, care va fi adaptat pentru marele ecran în 2013.

"Chiar şi la Disney, a trecut vremea poveştilor pentru «micii copii frumoşi». Acum se vorbeşte despre mediu, despre independenţa fetelor. Erau subiecte de neconceput în urmă cu doar câţiva ani", spune Michel Ocelot.

De la "Povestea jucăriilor" la "Lorax. Protectorul pădurii", de la "Sunt un mic ticălos/ Despicable Me" la "Deasupra tuturor/ Up", de la "Shrek" la "Kirikou", de la "Jour des corneilles" la "Ernest & Celestine", eroii acestor producţii de animaţie seamănă cu nişte "cetăţeni lambda" (termen francez ce desemnează persoane care nu se disting prin nicio trăsătură remarcabilă, n.r.).

Jucării, animale, monştri, copii, adolescenţi, bătrâni - "ei au probleme ca toată lumea, încearcă să trăiască alături de ceilalţi, care sunt adeseori răi - părinţi, vecini, colegi. Spectatorii se identifică cu ei", a adăugat Marguerite Abouet.

Copil de culoare, minuscul, complet gol şi foarte rapid, Kirikou trăieşte într-un sat african imaginar. Bunătatea şi inteligenţa lui deosebită îi permit să aducă tot felul de binefaceri celorlalţi consăteni. Totuşi, spune Michel Ocelot, prima poveste din serie, "Kirikou et la sorcière" (1998), "are la bază violul colectiv al unei femei tinere".

"Are un început foarte dur, dar am făcut din ea o poveste mai degrabă liniştitoare. Am vorbit despre motivele pentru care oamenii devin răi, despre iertare, despre faptul că nu trebuie să accepţi orice explicaţie. În ultimul episod ("Kirikou et les hommes et les femmes"), lansat în octombrie, am abordat tema rasismului, iar Karaba (vrăjitoarea) cedează psihic, pentru că se simte îngrozitor de singură".

Chiar şi atunci când este vorba despre super-eroi, cum este cazul cel mai adesea în Statele Unite, "aceştia cad în derizoriu, codurile sunt deturnate", spune Frédéric Nagorny. Iar acest fapt asigură succesul mondial al producţiilor "Shrek" şi "Cinci eroi de legendă/ Rise of the Guardians", cel mai recent opus al studiourilor DreamWorks. În acest film de animaţie, Moş Crăciun, tatuat, face echipă bună cu un Iepuraş de Paşte înarmat cu un bumerang şi cu ouă explozive.

În "Ernest & Célestine", un desen animat în acuarelă, adaptat din cărţi pentru copii, un urs marginalizat, muzician şi clovn, se întâlneşte cu un şoricel care visează să devină pictoriţă sau desenatoare, deşi destinul pare să îi rezerve profesia de medic stomatolog.

A trecut deci vremea celebrei fraze "Au trăit fericiţi împreună până la adânci bătrâneţi şi au avut mulţi copii"?. Astăzi, Marguerite Abouet spune, amuzată, că fraza cea mai potrivită ar fi aceasta: "S-au căsătorit, au avut copii, au divorţat, se interesează de binele celor din jur şi încearcă să trăiască într-o lume care se schimbă foarte repede"

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului La 75 de ani după "Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici", desenele animate îi iau în serios pe copii.
 Vizualizări articol: 625 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
La 75 de ani după "Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici", desenele animate îi iau în serios pe copii0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Fapt divers

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei