Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 16 dec 2008 - Anul XIII, nr. 295 (3976)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9761 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6567 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Programul PDL-PSD propune reformarea administraţiei, modificări legislative şi desfiinţarea CNSC

Marţi, 16 Decembrie 2008 (17:27:47)
PDL şi PSD îşi propun, pentru 2009-2012, adoptarea unei legi unice de salarizare a angajaţilor de la stat, elaborarea unui sistem public bazat pe merit şi competenţă şi eficientizarea procedurilor de achiziţii publice prin eliminarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

"De la 1 ianuarie 2007, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a obţinut statutul de persoană juridică română şi, astfel, România şi-a respectat încă un angajament asumat în procesul de aderare la structurile europene", se precizează pe pagina de internet a instituţiei.

Programul de guvernare PDL-PSD pentru 2009-2012 prevede descentralizarea financiară printre obiectivele capitolulului "Reforma administraţiei publice", în acest sens 47 la sută din impozitul pe venit urmând să fie alocat în funcţie de domiciliul fiscal al contribuabilului, şi nu al angajatorului.

Ca obiective de guvernare sunt menţionate continuarea reformei în administraţia publică pe baza creşterii autonomiei comunităţilor locale, concomitent cu declanşarea "reală" a procesului de descentralizare şi cu respectarea principiului subsidiarităţii şi restructurarea "profundă" a administraţiei publice centrale şi locale. Prin toate acestea se urmăreşte "realizarea unui model organizaţional eficient al structurilor administrative", în paralel cu reducerea drastică a cheltuielilor publice, precum şi reducerea birocraţiei şi eficientizarea serviciilor publice.

Democrat-liberalii şi social-democraţii îşi propun, ca direcţii de acţiune pentru descentralizarea administrativă, definitivarea unui calendar "riguros" privind descentralizarea serviciilor publice şi aplicarea unor reglementări care să permită gestionarea acesteia "într-o manieră transparentă şi stabilă".

În domeniul învăţământului preuniversitar de stat, coaliţia PDL-PSD vrea mutarea competenţelor de organizare şi funcţionare a reţelelor şcolare. Numirea sau eliberarea din funcţie a directorilor de şcoli din comune, oraşe, sau municipii va deveni atributul autorităţii locale, iar şcolile şi liceele vor fi responsabile de managementul resurselor umane.

Totodată, reprezentanţii comunităţii locale vor participa la procesul de decizie în unităţile de învăţământ în număr egal cu cel al profesorilor, iar finanţarea cheltuielilor curente ale şcolilor se va realiza în funcţie de standarde de cost per elev, care vor fi acoperite integral de la bugetul de stat.

În domeniul sănătăţii publice, se urmăreşte transferarea către autorităţile locale a competenţelor privind managementul spitalelor, iar pentru ordinea publică va fi consolidat rolul autorităţilor locale prin înfiinţarea poliţiei locale, care va avea competenţe inclusiv în domeniul circulaţiei pe drumurile din interiorul localităţilor.

În domeniul culturii, este vizată descentralizarea instituţiilor rămase în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor şi ai căror beneficiari sunt "cu preponderenţă" comunităţile locale, iar în domeniul asistenţei sociale se urmăreşte îmbunătăţirea cadrului de finanţare şi monitorizare a serviciilor sociale deja descentralizate, prin stabilirea de standarde de cost şi de calitate.

Se va urmări descentralizarea unor entităţi rămase în subordinea Ministerului Transporturilor, precum porturile fluviale, inspecţia rutieră şi metroul, dar şi unele activităţi de promovare turistică.

Democrat-liberalii şi social-democraţii vor ca serviciile deconcentrate să păstreze doar atribuţiile care privesc controlul, inspecţia şi monitorizarea domeniului în care activează iar competenţele prefecţilor să fie "redefinite" pe măsura realizării procesului de descentralizare.

Totodată, terenurile şi clădirile care se află în prezent în administrarea unor ministere sau instituţii din administraţia publică centrală, precum şi ale societăţilor comerciale cu capital de stat vor fi transferate în proprietatea comunelor, oraşelor, municipiilor şi a judeţelor, fiind vizată şi reglementarea relaţiilor patrimoniale dintre unităţile administrativ-teritoriale şi operatorii reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, "în beneficiul comunităţilor locale".

Programul de guvernare PDL-PSD prevede şi simplificarea procedurilor privind exproprierea pentru cauze de utilitate publică, în termen de şase luni ministerele urmând să elaboreze toate politicile publice naţionale şi toate standardele de cost necesare asigurării unor servicii publice locale de calitate.

Pentru descentralizarea financiară, democrat-liberalii şi social-democraţii îşi propun modificarea Legii finanţelor publice locale, astfel încât să se asigure atât finanţarea cheltuielilor de funcţionare pentru serviciile publice din responsabilitatea autorităţilor locale, dar şi finanţarea cheltuielilor de dezvoltare, inclusiv a celor aferente programelor sau proiectelor de investiţii la nivel local, zonal, judeţean şi regional. În consecinţă, în legile anuale ale bugetului de stat vor fi incluse anexe distincte care să conţină estimările sumelor ce trebuie alocate bugetelor locale pentru următorii patru ani, astfel încât autorităţile locale să poată promova proiecte şi programe multianuale şi să aibă garanţia implementării lor.

Coaliţia PDL-PSD îşi doreşte şi o coordonare unitară a tuturor programelor de investiţii de infrastructură publică locală şi a altor proiecte prioritare, în acest sens fiind constituit un Fond unic naţional de dezvoltare, finanţat de la bugetul de stat, ale cărui resurse vor fi utilizate pentru suplimentarea costurilor unor programe sau proiecte finanţate din fonduri europene sau pentru prefinanţarea şi cofinanţarea lor.

De asemenea, este vizată şi reglementarea modului de monitorizare şi raportare a utilizării fondurilor alocate, în corelaţie cu indicatorii fiecărui program sau proiect, dar şi penalizarea beneficiarilor care nu au respectat prevederile alocărilor.

Pentru creşterea autonomiei financiare a unităţilor administrativ-teritoriale, ele vor primi dreptul de a modifica nivelul impozitelor şi taxelor locale în funcţie de necesităţile locale şi gradul de suportabilitate al populaţiei. Calcularea valorii impozabile a clădirilor şi terenurilor din intravilanul localităţilor se va face prin raportare la valoarea de piaţă a acestora, acolo unde acestea sunt vădit mai mari decât cele stabilite prin formula actuală de calcul.

Cota de 47 la sută din impozitul pe venit va merge la bugetul localităţii de domiciliu a contribuabilului, şi nu la bugetul localităţii în care este înscris angajatorul, ca până acum. Vor fi revizuite cotele defalcate din impozitul pe venit în funcţie de noile competenţe transferate autorităţilor locale, bugetele locale urmând să primească integral sumele provenite din amenzile aplicate firmelor înscrise acolo, întocmai ca în cazul celor provenite din amenzile date cetăţenilor.

PDL şi PSD îşi propun dimensionarea sumelor defalcate pentru finanţarea serviciilor descentralizate, în funcţie de standarde de cost per beneficiar, mai ales în învăţământ, servicii sociale, sănătate şi întreţinerea drumurilor publice.

Prevederile prin care au fost centralizate impozitul pe tranzacţiile imobiliare şi taxele judiciare de timbru vor fi şi ele abrogate, conform proiectului de program de guvernare pentru 2009-2012.

PDL şi PSD urmăresc adoptarea legii unice de salarizare a funcţionarilor publici, precum şi a unor acte normative similare pentru personalul contractual, funcţionari publici cu statut special, cadre didactice şi personal sanitar, toate aceste măsuri urmând să asigure o mai bună gestionare a resurselor umane.

Va fi, de asemenea, revizuită modalitatea de remunerare a aleşilor locali în relaţie cu statutul lor de demnitar.

Statul va avea un sistem de recrutare, evaluare şi promovare bazat pe merit şi competenţă în funcţia publică, menit să crească eficienţa funcţionarilor publici.

Administraţia PDL-PSD va investi în formarea continuă a funcţionarilor publici de la nivel central şi local, în vederea creşterii performanţelor lor profesionale, intenţionând şi "ameliorarea imaginii funcţiei publice", prin creşterea transparenţei actului administrativ şi luarea unor măsuri anticorupţie mai ferme, "vizibile pentru opinia publică".

În scopul eficientizării sistemului de achiziţii publice, programul prevede îmbunătăţirea condiţiilor pieţei interne - inclusiv a pieţei achiziţiilor publice, dar şi asigurarea unor condiţii de concurenţă efectivă pe piaţa achiziţiilor publice şi descurajarea tehnicilor de "monopol mascat".

Viitorul Executiv îşi propune eficientizarea procedurilor de achiziţie publică, prin impunerea unor termene mai scurte, dar şi eliminarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, în scopul "debirocratizării procedurilor de contestaţie".

Concret, democrat-liberalii şi social-democraţii vizează perfecţionarea legislaţiei achiziţiilor publice, prin introducerea unor norme suplimentare referitoare la subcontractare, cu scopul încurajării participării IMM-urilor la contractele de achiziţii publice şi încurajarea concurenţei corecte şi deschise. Vor fi aduse clarificări referitoare la tehnicile de achiziţie centralizată, prevederi legale care să permită "pe cât posibil" înlăturarea conflictelor între autorităţile contractante şi firme, astfel încât să fie redusă cât mai mult perioada de până la realizarea efectivă a achiziţiei publice.

Pentru creşterea transparenţei şi eficienţei actului administrativ, viitorul Executiv va urmări creşterea autonomiei în procesul decizional şi în formularea politicilor publice şi a transparenţei în procesul de formulare şi implementare a politicilor publice. Modificările legislative preconizate vor face posibilă primirea reprezentanţilor asociaţiilor de comune, oraşe sau municipii la şedinţele de guvern, în calitate de invitaţi, pentru a le permite acestora să ia parte la elaborarea politicilor publice.

"Calitatea şi legitimitatea politicilor publice vor fi asigurate prin consultarea cetăţenilor şi societăţii civile în faza de concepţie, elaborare şi implementare a actelor normative, procedurile de lucru în administraţie urmând să fie îmbunătăţite prin completarea şi restructurarea cadrului legislativ existent cu Codul de proceduri administrative şi Codul administrativ", se mai arată în proiectul programului de guvernare pentru perioada 2009-2012.

Democrat-liberalii şi social-democraţii vor introduce un sistem de indicatori de evaluare a calităţii serviciilor publice furnizate şi a funcţionării instituţiilor din administraţia publică centrală şi locală, inclusiv din punct de vedere al gestiunii resurselor umane şi execuţiei bugetare. Vor fi introduse standarde de calitate pentru serviciile publice, vor fi reduse birocraţia şi costurile de funcţionare a administraţiei şi se va investi în informatizarea administraţiei publice centrale şi locale.

În ceea ce priveşte proprietatea şi cadastrul, programul de guvernare vizează clarificarea regimului proprietăţii precum şi finalizarea "cât mai rapidă" a procesului de retrocedare a proprietăţilor. PDL şi PSD îşi doresc să reglementeze un sistem de înscriere corectă a proprietăţii în cartea funciară, "în baza realităţii din teren", precum şi clarificarea legislaţiei în domeniile cadastrului, cărţilor funciare, exproprierilor pentru cauză de utilitate publică, urbanismului şi amenajării teritoriului.

Între 2009 şi 2012 va fi creată şi infrastructura de date spaţiale, necesară asigurării suportului informaţional pentru adoptarea unor decizii fundamentate cu privire la stabilirea limitelor unităţilor administrative-teritoriale, infrastructură, situaţii de urgenţă, urbanism şi amenajarea teritoriului, protecţia mediului şi prevenirea dezastrelor naturale.

Premierul desemnat, Emil Boc, a precizat, marţi, că forma finală a Programului de guvernare al coaliţiei va fi depusă vineri la Parlament, documentul ajuns marţi în presă fiind o "formă intermediară, de lucru". Boc a menţionat că programul de guvernare urmează să fie dezbătut, luni, în Parlament.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Programul PDL-PSD propune reformarea administraţiei, modificări legislative şi desfiinţarea CNSC.
 Vizualizări articol: 1385 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Programul PDL-PSD propune reformarea administraţiei, modificări legislative şi desfiinţarea CNSC0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Ultima ora

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei