Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 12 mar 2014 - Anul XIX, nr. 57 (5566)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   9 imagini |   ø fişiere video

Viaţă spirituală

Icoana – de la meşteşug la mărturisire

Cu binecuvântarea Înalt Prea Sfinţitului Pimen, Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor, la Mănăstirea Dragomirna a avut loc, duminică, 9 martie, vernisajul expoziţiei ”Icoana – de la meşteşug la mărturisire”. Evenimentul, devenit tradiţie, aflat la a III–a ediţie, a fost o sărbătoare a biruinţei ortodoxiei şi o mărturisire tăcută a credinţei prin intermediul icoanelor. Lucrările expuse, 40 de icoane pictate şi 12 miniaturi, au fost realizate în atelierul de pictură ”Mitropolit Anastasie Crimca” al Mănăstirii Dragomirna, în cadrul căruia, de-a lungul celor aproximativ şapte ani de activitate, mai multe maici au deprins meşteşugul zugrăvirii icoanelor.

 

„Icoana trimite la ceea ce este veşnic, la ceea ce trece dincolo de cele materiale”

Cuvântul de deschidere a fost rostit de Înalt Prea Sfinţitul Pimen, iar prezentarea expoziţiei a fost realizată de prof. dr. Gheorghe Macarie, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, membru al Uniunii Artiştilor Plastici şi al Uniunii Scriitorilor din România şi de arhidiacon dr. Anastasie Robu, de la Mănăstirea Putna.

În cuvântul său, Înalt Prea Sfinţitul Pimen a menţionat mesajul pe care îl poate transmite icoana: ”Icoana trimite la ceea ce este veşnic, la ceea ce trece dincolo de cele materiale, icoana deci ne duce cu simţirile şi conştiinţa noastră către veşnicie, către viaţa de sfinţenie. Lucrarea ei este în funcţie de felul cum este înfăţişată, pictată; nu orice imagine poate să fie numită şi icoană. Trebuie să aibă şi nişte însuşiri şi calităţi artistice cu o încărcătură sufletească. Icoana dematerializează dar nu derealizează, este ceva natural însă înduhovnicit.”

 

„Miniaturile după aceste manuscrise sunt de apreciat pentru faptul că reprezintă un act de pioşenie”

Prof. Dr. Macarie Gheorghe a accentuat importanţa deosebită a  ilustrului cărturar Anastasie Crimca - ctitorul Mănăstirii Dragomirna: ”Crimca a intervenit direct în constituirea acestui aşezământ monahal, în arhitectura, broderia, în manuscrisele şi în tot ce a însemnat obiect liturgic şi obiect de artă. Nu numai că a intervenit cu ideile, dar a pus el însuşi mâna, ca mare artist. A pictat aceste manuscrise, care sunt minuni şi nu sunt numai simple manuscrise ilustrate; cu ele începe o nouă fază în miniatura românească, în ilustrarea de carte şi o nouă fază artistică”.

Prof. Macarie a făcut un studiu comparativ între manuscrisele – obiecte de patrimoniu ce se află în sala Anastasie Crimca a muzeului mănăstirii şi miniaturile – copii după aceste rare exemplare făcute de maicile Mănăstirii Dragomirna, subliniind că “manuscrisele sunt odoare nepreţuite şi anunţă barocul, însă nu barocul prin grandoarea mănăstirii ci barocul prin ornament. Miniaturile expuse pe panourile din această sală sunt interpretări ale manuscriselor, făcute de maici, care au ştiut să aleagă esenţialul din multele ilustraţii ale manuscriselor. Miniaturile după aceste manuscrise sunt de apreciat pentru faptul că reprezintă un act de pioşenie”.

În concluzia prezentării sale, prof. Macarie a revenit asupra operei mitropolitului: “Anastasie Crimca a fost obsedat de arta desenului, a culorii, a liniei; din linie a făcut un personaj. Liniile lui nu sunt numai linii care delimitează un om, sunt linii care au o încărcătură afectivă. Naraţiunile sunt pline de calităţi pe care nu le aveau vechile ilustraţii. La un moment dat îl simţi aici, în toate aceste ilustraţii, pe suceveanul, bucovineanul Anastasie Crimca, el este nou şi prin autohtonitatea lui, e legat prea tare de aceste locuri. Iată că Crimca, ctitorul, este cum spunem noi opera omnia, este un ctitor total, finanţator, ideolog artistic, şi mai mult creator el însuşi, el a pictat icoane, este un exemplu de excepţie. Anastasie Crimca este un nume etern, un nume care reprezintă în cultura noastră o permanenţă.”

 

„Icoana nu este o creaţie a pictorului, de el ţine doar arta cu toate cele ale ei”

Pr. Anastasie şi-a început discursul cu definirea icoanei: “Astăzi, actul de creaţie iconografică este perceput de cei mai mulţi oameni ca un meşteşug oarecare, de unii ca un meşteşug nobil de artă; de alţii ca un act polivalent de mărturisire. Icoana este o mărturisire publică a iconarului, despre cele din inima sa, este o spovedanie rostită, nu prin cuvinte ci prin linii şi culoare. Icoana este chip al sfinţeniei şi al lumii transfigurate prin har.”

În continuare a menţionat care sunt cerinţele obligatorii ce trebuie îndeplinite de către un iconar: ” să fie creştin ortodox (cleric, monah sau civil); să fie tot timpul sub autoritatea episcopului eparhiot, a stareţului şi a duhovnicului, ; să fie pe linie tehnico – artistică, în deplină ascultare de mai marele său sau de meşterul care l-a format; să utilizeze modelele atestate de tradiţia iconografică a bisericii şi să evite pe cât posibil orice tendinţă spre inovaţie şi spre afirmare publică; să picteze cu post şi rugăciune.”

Făcând referire la actul creator de icoană, pr. Anastasie e precizat că acest meşteşug este ”un act de mărturisire a Adevărului. Icoana nu este o creaţie a pictorului, de el ţine doar arta cu toate cele ale ei. Icoana aparţine numai Sfintei Tradiţii, ea descrie înfăţişarea lui Hristos Dumnezeu, pe care au văzut-o Sfinţii Apostoli.” De asemenea, procesul de pictare a unei imagini sfinte poate fi considerat ” în felul lui propriu un act de mărturisire liturgică. Iconarul este un simplu slujitor, un instrument docil în mâna lui Dumnezeu, Cel lăudat în Sfânta Treime. Actul creator de imagini este o rugăciune, praxisul lăuntric al iconarului rămâne pentru cei mai mulţi o lucrare ascunsă, proprie isihasmului. Legătura strânsă în iconografie dintre actul creator şi monahism, dimensiunea isihastă a icoanei alături de cea dogmatică sunt evidenţiate cu precădere în perioada Sfântului Grigorie Palama.”

La acest vernisaj au fost invitate instituţiile de cultură ale judeţului Suceava, au participat oameni de afaceri, iubitori de artă şi frumos, trăitori şi slujitori ai Dragomirnei. Expoziţia va rămâne deschisă spre vizitare timp de o lună, până pe 6 aprilie 2014.

(Stavrofora Macrina SĂUCINIŢANU – stareţa Mănăstirii Dragomirna)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Icoana – de la meşteşug la mărturisire.
 Vizualizări articol: 1232 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Icoana – de la meşteşug la mărturisire0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei