Parcurgând cu ceva mai multă atenție lista mediilor de admitere la liceu din județul Suceava, aproape la fiecare pagină apar diferențe enorme, de până la cinci puncte, între media anilor de gimnaziu și media de la examenul de la final de clasa a VIII-a.
Elevi care teoretic au fost de 9 și de 10 din clasa a V-a până într-a VIII-a au fost notați cu 4 sau 5 la evaluarea națională. Tabloul acesta se repetă an de an, iar urmările unei pregătiri slabe și ale unor profesori mult prea îngăduitori cu notele se văd abia înainte de admiterea la liceu.
Deși e considerat un clișeu, majoritatea acestor situații paradoxale sunt în școlile din mediul rural, unde se zice că profesorii ar acorda cu mai multă ușurință note de 9 și 10. Cert este că percepția elevului vizavi la nivelul său de pregătire și de cunoștințe este mult distorsionată de notele generoase primite în timpul anilor de gimnaziu, primul semnal de alarmă apărând tocmai la pragul dintre cele două cicluri de învățământ.
Ministerul Educației pare să fi observat aceste discrepanțe uriașe, astfel că, de la an la an, ponderea mediilor din școala gimnazială tot scade la calcularea mediei de admitere (în 2013 avea o pondere de 50%, în 2017 are o pondere de 20%).
Peste 9 în gimnaziu, 5 la evaluare
La Școala Gimnazială Nr. 2 Vicovu de Sus, o elevă cu o medie generală de 9,63 a obținut la evaluarea națională media 5,07, de unde rezultă o diferență de peste patru puncte și jumătate dintre nivelul arătat de notele de la clasă și nota de la examenul de evaluare.
La Școala Gimnazială Voitinel, o elevă care are media anilor de gimnaziu de 9,47 a obținut la evaluarea națională 5,37 (7,55 la română și 3,20 la matematică).
La școala din Arbore, o elevă cu o medie frumoasă în timpul anilor de gimnaziu, de 9,49, a primit 5,42 la examenul de evaluare. Din nou o diferență de peste patru puncte.
4,3 puncte diferență și în cazul unui elev de la Școala Gimnazială Gura Putnei care figurează cu o medie generală de 9,46 și cu 5,17 la evaluarea națională. Tot de la aceeași școală, un alt elev are 5,82 la evaluarea națională și 9,73 media din gimnaziu.
Cu o diferență de peste patru puncte apare și o elevă a Școlii Gimnaziale „Teodor Stefanelli” Câmpulung Moldovenesc, cu 9,30 în anii de gimnaziu și cu 5,07 la evaluarea de la final de clasa a VIII-a (6,05 la limba română și 4,10 la matematică).
Șirul lung al exemplelor
Nota 9 la școală, nota 4 la examen este și situația unui elev de la Școala Gimnazială Nr. 2 Vicovu de Sus, cu 9,21 în timpul anilor de gimnaziu și 4,72 la evaluarea națională (5,75 la limba română și 3,70 la matematică).
De la aceeași școală, o altă elevă „silitoare” figurează cu o medie generală de 9,33, însă profesorii evaluatori au notat-o la examen cu 5,02. Și tot la Școala Gimnazială Nr. 2 Vicovu de Sus, un al treilea exemplu vine din partea unui elev cu o medie în anii de gimnaziu de 9,62, însă cu un mediocru 5,80 la evaluarea națională (5,95 la limba română și 5,65 la matematică).
Un alt exemplu elocvent este cel al unei eleve de la Școala Gimnazială Nr. 1 Vicovu de Sus cu 9,29 în timpul anilor de gimnaziu și 5,47 la evaluare.
9,99 a avut media anilor din gimnaziu un elev de la Școala Gimnazială Calafindești, din partea căruia probabil așteptările erau mari, care însă la evaluarea națională a obținut 6,75.
De la Școala Gimnazială Fântânele, un elev cu media anilor de gimnaziu de 9,4 a obținut la evaluarea națională 5,45, urmând să fie admis cu o medie de 6,24.
Exemplele pot continua cu alți zeci de elevi.
Discrepanțe
Premianți în timpul gimnaziului, însă cu note de 4 și 5 la evaluarea națională
