Google
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
SHOPPING CITY SUCEAVA - Masha si Ursul
 
marţi, 3 sep 2013 - Anul XVIII, nr. 204 (5411)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6639 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,1179 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   3 imagini |   ø fişiere video

Turism ţinut în loc

Extinderea traseului mocăniţei de la Moldoviţa până la mănăstire, împiedicată de obtuzitatea CFR

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Traseul mocăniţei de la Moldoviţa, care parcurge în momentul de faţă zece kilometri şi jumătate, ar putea fi extins cu încă aproximativ cinci kilometri, pentru a ajunge până la Mănăstirea Moldoviţa, ceea ce i-ar aduce în mod cert o sporire semnificativă a numărului de clienţi. Proprietarul mocăniţei, austriacul Georg Hocevar, preşedintele Asociaţiei pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, a anunţat că este dispus să facă în cel mai scurt timp investiţia necesară, care ar presupune montarea de şine interioare înguste peste ecartamentul linie ferate a CFR. Problema este că deşi linia a fost abandonată după inundaţiile din 2010, oficial aceasta fiind în conservare, CFR nu se arată dispusă să cedeze cei cinci kilometri din infrastructură decât prin vânzare ori prin închiriere la un preţ considerat exorbitant de austriac.

 

Argumentele investitorului austriac

Investitorul austriac spune însă că investiţia pe care o va face va aduce mai mulţi turişti în zonă, care nu se vor opri doar la mocăniţă, şi a cerut sprijin autorităţilor, de la Consiliul Judeţean Suceava şi până la responsabilii ministeriali din turism, pentru ca CFR să perceapă o taxă simbolică ori să cedeze cu titlu gratuit porţiunea de 5 kilometri.

„Am luat la cunoştinţă că linia CFR Vama-Moldoviţa este închisă, iar şansele pentru a fi redeschis traficului pe această linie, din partea CFR, sunt egale cu zero. Împreună cu primăriile din Vatra Moldoviţei şi Moldoviţa solicităm să preluăm tronsonul Vatra Moldoviţei-Moldoviţa deoarece ar fi o prelungire ideală a traseului nostru turistic spre Mănăstirea Moldoviţa. Ar fi păcat dacă tronsonul respectiv ar fi dezafectat, în loc să-i fie dată o utilitate în scop turistic”, se arată în una din hârtiile oficiale trimise către CFR SA de Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România.

Răspunsul din partea companiei de stat a fost că linia poate fi cedată doar prin vânzare sau închiriere.

Trebuie spus că linia 514 Vama-Vatra Moldoviţei, care are o porţiune distrusă de inundaţiile din 2010, nu a fost scoasă niciodată la licitaţie de CFR pentru operatorii privaţi de transport pe cale ferată, aşa cum s-a întâmplat cu alte linii secundare, tocmai din cauză că nu mai este utilizabilă. Practic, în momentul de faţă, CFR nu mai are nici un plan cu această linie.

 

Hocevar: „Investiţia pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldoviţa şi pentru turismul din zonă”

„O închiriere a liniei în regim normal de la CFR ar însemna costuri de peste un miliard de lei vechi pe an, bani care nu pot fi acoperiţi dintr-o astfel de activitate de turism. Investiţia pe care ar urma să o facem nu o vom lua acasă, ci este pentru Moldoviţa şi pentru turismul din zonă. Ar fi ideal ca oamenii să se urce în mocăniţă de lângă mănăstire şi să ajungă direct până în pădure, traversând zona pitorească tipic bucovineană”, a explicat austriacul.

În prezent, turiştii străini şi români care ajung la Mănăstirea Moldoviţa, situată pe teritoriul administrativ al comunei Vatra Moldoviţei, trebuie să se deplaseze cu alte mijloace de transport până la Moldoviţa, de unde pleacă traseul mocăniţei, până la Argel, pe vechea linie forestieră cu ecartament îngust.

Un ultim demers prin care se cer intervenţii la CFR pentru găsirea unei soluţii a fost transmis la finele săptămânii trecute către ministrul delegat pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, Maria Grapini, şi către preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor.  

 

Mocăniţa „Huţulca” Moldoviţa, locul II într-un top al obiectivelor turistice din 2013

 

Într-un clasament al Asociaţiei „Cele mai frumoase sate din România”, Mocăniţa Moldoviţa s-a clasat pe locul doi în topul obiectivelor turistice ale anului 2013. Mocăniţa „Huţulca” de la Moldoviţa a fost depăşită în acest top doar de o altă mocăniţă, cea de pe Valea Vaserului din Maramureş.

Mai trebuie spus că mocăniţa de linie îngustă de la Moldoviţa este singura de acest gen care circulă în Moldova. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Extinderea traseului mocăniţei de la Moldoviţa până la mănăstire, împiedicată de obtuzitatea CFR.
 Vizualizări articol: 2619 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 5 voturi
Extinderea traseului mocăniţei de la Moldoviţa până la mănăstire, împiedicată de obtuzitatea CFR5.055

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   -unde nu-i cap,vai de..... trimis de
( 3 sep 2013, 12:20:32
-vrea austriacul sa ne faca turism in Romania si nici asa nu e bine.Lasa ca peste ceva timp o sa ramaie CFR-ul si fara bani si fara linie,caci o sa le-o fure cei care se ocupa cu asa ceva, la fier vechi.
2.   Precizari trimis de
( 9 sep 2013, 16:14:27
Trebuie spus ca Georg Hocevar este printre putinii investitori din domeniul cailor ferate (forestiere) care a demonstrat ca a facut ceva in acest domeniu, a pus mult suflet si a investit multi bani in asta. Din acest motiv ar trebui ajutat cat mai mult, pentru a nu se pierde lucruri valoroase, de patrimoniu -parte a istoriei noastre. Eu am fost ceferist si consider totusi ca factorul politic este cel care a pervertit activitatea la Calea Ferata si nu numai aici! Cred ca nici la nivel de judet nu se depun mari eforturi pentru a se face ceva in sensul asta. Trebuie sa recunoastem ca dl.Flutur a mai incercat cate ceva prin programul sau Pelerin in Bucovina dar d-nul Nechifor a lasat si aceasta idee de izbeliste. Eu i-as recomanda domnului Catalin Nechifor si tuturor celor cu putere de decizie de la Turism ca, impreuna cu cei de la CFR, sa lase deoparte orgoliile si sa gaseasca o solutie, deoarece exista chiar mai multe. Le recomand tuturor sa citeasca istoria acestei linii ferate ( si nu numai a ei) prezentata cu lux de amanunte in cartea DRUM DE FIER PRIN PRAF DE PUSCA scrisa de Paul Brascanu, pentru a afla multe date interesante si utile. Se gasesc numai cateva exemplare la cei pasionati sau la autor (si 8 buc. din prima editie la Biblioteca IG Sbera din Suceava) deoarece Consiliul Judetean Suceava nu a ales sa sprijine aparitia acestei lucrari de 690 pagini - o monografie extraordinara si un capitol din istoria Bukowinei - a preferat sa toace banii pe alte prostii!
Paradoxul e ca toti injuram Calea Ferata cand o avem si o plangem cand smecherii au si vandut-o la fier vechi - dar nu facem nimic util in sprijinul ei.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei