Şcoala din Cotârgaşi este un prim exemplu în acest sens. Câte două radiatoare electrice, puse unul în faţa clasei, iar celălalt în spatele fiecărei săli de clasă, sunt singura sursă de încălzire a celor 150 de elevi care învaţă la şcoala din satul Cotîrgaşi.
Soluţia de a încălzi şcoala cu radiatoare electrice a fost una de urgenţă, întrucât afară este foarte frig, iar unitatea şcolară nu este dotată cu sobe sau cu o centrală termică.
Lucrările de reabilitare a şcolii din Cotîrgaşi au fost sistate din lipsa finanţării, exact înainte de a se executa instalaţia termică a clădirii, iar elevii de aici au rămas în frig, deoarece constructorul a executat lucrări care depăşesc valoarea fondurilor alocate până acum de Guvern şi a refuzat să mai continue execuţia până nu îşi primeşte banii. Valoarea lucrărilor din proiectul aprobat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului este de 1,6 milioane de lei, Guvernul a plătit un avans de doar 300 de mii de lei, iar valoarea lucrărilor executate deja de constructor este de 1 milion de lei.
Reţeaua electrică cedează frecvent din cauza suprasolicitării
Şi la şcoala din Ştirbăţ situaţia este asemănătoare. La această şcoală nu există sobe şi nici sistem centralizat care să asigure încălzirea sălilor de clasă, iar elevii şi cadrele didactice din această unitate stau ore întregi într-un frig crunt.
În urmă cu un an de zile, şcoala din Ştirbăţ a intrat într-un program de reabilitare în valoare de aproape opt sute de mii de lei. Deşi lucrările trebuiau finalizate în decurs de opt luni de zile, acestea nu s-au terminat, iar constructorul, o firmă din Vrancea, este de negăsit.
Toate sobele cu care era dotată şcoala înainte de demararea lucrărilor de reabilitare au fost distruse şi s-a ajuns în situaţia în care elevii şi profesorii sunt nevoiţi să stea la ore într-un frig crunt, îmbrăcaţi cu haine groase. Ca o măsură temporară, până la montarea centralei termice, la şcoala din Ştirbăţ au fost aduse calorifere electrice. De foarte multe ori se produc scurt circuite la reţeaua electrică, aceasta fiind subdimensionată.
Inspectorul şcolar general Petru Carcalete a spus că şi la Negostina au fost probleme legate de încălzirea şcolii, însă este vorba de o situaţie de o zi, care a fost rezolvată. Petru Carcalete a precizat că „luni, elevii din Negostina au plecat cu trei ore mai repede acasă, deoarece în şcoală era foarte frig”. Acest lucru s-a întâmplat din cauză că şcoala a stat neîncălzită pe perioada vacanţei, iar în prima zi de curs, deşi focul în sobe s-a făcut de la ora 5:00, până la venirea elevilor la ore sălile de clasă nu s-au încălzit.
( 8 ian 2009, 00:52:27