Ministerele Economiei şi Transporturilor pregătesc, împreună cu furnizorii de electricitate, de stat şi privaţi, eşalonarea datoriilor CFR la plata energiei, în valoare de un miliard de lei, pe o perioadă de un an, au declarat pentru MEDIAFAX surse apropiate discuţiilor.
"Există un document în draft (proiect, n.r.) asupra căruia lucrează juriştii. Este vorba de un acord între filialele de furnizare, Ministerul Economiei şi Finanţelor şi cel al Transporturilor, pentru reeşalonare (a datoriilor CFR, n.r.) pe 12 luni", au spus sursele citate.
Datoriile totale ale CFR către furnizorii de energie, de stat şi privaţi, se ridică la un miliard de lei. Circa o treime din sumă, respectiv 309 milioane lei, este datorată companiei de stat Electrica.
Reprezentanţii distribuitorului şi furnizorului de energie Electrica au confirmat existenţa discuţiilor privind eşalonarea datoriilor CFR, dar au afirmat că nu se aşteaptă ca problema să fie soluţionată în viitorul apropiat.
"Nu ne aşteptăm la soluţionări imediate. Problema datoriilor CFR către Electrica este una pur comercială, între două companii, dar este viciată de reglementări. Cu cât se aşteaptă mai mult, cu atât problema se va rezolva mai greu. O soluţie este schimbarea legislaţiei primare şi secundare sau reeşalonarea datoriilor. Primul pas ar fi să îşi plătească datoriile curente, pentru ca datoria istorică să nu crească", a declarat directorul de furnizare al Electrica, Ioan Silvaş.
CFR are datorii restante şi la CEZ Oltenia, de 170 de milioane lei, iar subsidiarele Enel din Dobrogea şi Banat au creanţe restante de 90 milioane euro.
"Am subvenţionat până acum CFR, dar asta nu mai poate continua", a spus directorul de afaceri corporatiste al CEZ România, Adrian Borotea.
Potrivit legilaţiei în vigoare, CFR nu poate fi deconectat de la reţea şi nici nu îi poate fi reziliat contractul, fiind considerat consumator neîntreruptibil. Reprezentanţii Electrica afirmă că neplata datoriilor este un "abuz" al CFR.
"Nu există nici o reglementare care să oblige CFR să plătească datoriile. CFR este considerată companie de siguranţă naţională, dar şi alimentarea cu energie este la fel. CFR s-a folosit abuziv de statutul său de consumator care nu poate fi deconectat de la reţea. Dacă ar exista ameninţarea deconectării, CFR probabil că nu ar mai trata problema cu atâta lejeritate. Într-o piaţă normală soluţia ar fi rezilierea contractului", a spus Silvaş.
Neplata obligaţiilor contractuale de către CFR poate duce la intrarea în criză de lichiditate a companiilor de furnizare a energiei, atât de stat, cât şi private, şi astfel alimentarea cu energie a clienţilor ar putea fi afectată, întrucât furnizorii pot ajunge în situaţia în care să nu mai poată plăti energia pe care trebuie să o cumpere de la producători sau de pe piaţă.