"În programul de restructurare nu se prevede nici o formă de protecţie socială pentru personalul disponibilizat. Un salariat disponibilizat în această perioadă deosebit de dificilă este un om sacrificat fără nici o perspectivă. Mai mult, programul va afecta şi anumite comunităţi locale şi agenţi economici prin închiderea unor secţii de circulaţie şi prin anularea unui număr mare de trenuri", a subliniat liderul sindical.
Reducerea de personal se va face prin desfiinţarea unor subunităţi şi restrângeri de activitate, a afirmat Popa. Acesta a exemplificat prin închiderea unor secţii de circulaţie neinteroperabile, diminuarea numărului de subunităţi (staţii de cale ferată, secţii, districte, regulatoare de circulaţie), reducerea numărului de tren -kilometru prin anularea de trenuri de toate rangurile cu 9.000.000 tren km, desfiinţarea centrelor de producţie de marfă, închiderea unor secţii de circulaţie din punctul de vedere al CFR Marfă, reducerea numărului de staţii tehnice şi de tiraj, închiderea în traficul de marfă a unor staţii de cale ferată, desfiinţarea unor revizii de vagoane, diminuarea posturilor din centralul societăţilor şi centralul sucursalelor 1-8.
Dacă negocierile eşuează, se trece la acţiuni de protest
Organizaţiile reprezentative se vor întâlni, luni, cu directorii generali şi subsecretar de stat Constantin Axinia, pentru a discuta problematica referitoare la restructurarea feroviară. În cazul în care nu se va ajunge la un acord, sindicaliştii iau în considerare declanşarea acţiunilor de protest, putându-se ajunge chiar şi la grevă.
Preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial declara că sindicaliştii nu cer majorări de salarii, dar că solicită păstrarea locurilor de muncă şi a sporurilor care se acordă în acest moment angajaţilor de la CFR.
"I-am comunicat şi ministrului Radu Berceanu că nu acceptăm nici un fel de disponibilizări, mai ales că nici în contractul colectiv de muncă şi nici în bugetul alocat în 2009 nu sunt prevăzute sume compensatorii în caz de disponibilizări. Ministrul nu ne-a precizat care ar fi protecţia socială în acest sens", preciza Popa.
Liderul sindical sublinia faptul că la Calea Ferată angajaţii nu beneficiază decât de două sporuri permanente, iar restul de 5 sau 6 sunt acordate în funcţie de timpul lucrat şi condiţiile de muncă, de exemplu sporul de noapte, de condiţii vătămătoare.
Acesta a subliniat şi faptul că, la Calea Ferată salariul minim pe economie este de 570 de lei, sub cel minim la nivel naţional, respectiv de 600 de lei.
Liderul sindical a mai spus că propunerile sindicaliştilor privind acest program de restructurare, de reducere a cheltuielilor, se referă la un tratament nediscriminatoriu între infrastructura feroviară şi cea rutieră, reducerea cheltuielilor în general, nu doar cele cu munca vie, de exemplu cele de exploatare, transferarea unor servicii executate de terţi cum sunt cele de pază, de salubrizare la Căile Ferate.
"Am propus, de asemenea, analiza oportunităţii de a absorbi Compania Naţională a unor filiale ale CFR sub formă de direcţii, pentru reducerea aparatului administrativ birocratic, acest pas însemnând reducerea cheltuielilor cu 20-30 la sută", a explicat Popa.
Liderul sindical adăuga că CFR Marfă ar putea intra în incapacitate de plată, dacă nu va primi un sprijin de la Guvern de aproximativ 300 de milioane de lei. În acelaşi timp, CFR Infrastructură are nevoie de 500 de milioane de lei pentru reparaţii şi întreţinere.