Internetul este principalul mijloc de informare despre programul TV pentru telespectatorii din România, în defavoarea ghidurilor specializate, românii dorindu-şi, totodată, servicii care îmbunătăţesc experienţa privitului la televizor, potrivit unui sondaj european de televiziune realizat de UPC.
Sondajul de televiziune, al cincilea de acest fel realizat de UPC, se centrează pe accesibilitate, incluziunea socială şi îngrijirea sănătaţii reflectate în programele de televiziune. Sondajul a fost derulat în perioada octombrie - decembrie 2008. La sondaj au participat 5.773 de persoane din 12 ţări: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveţia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, România, Slovenia şi Chile. Eşantionul de respondenţi români a fost format din 451 de persoane, dintre care 226 de bărbaţi şi 225 de femei.
Potrivit sondajului, internetul este principalul mijloc de informare despre programul TV pentru români, 64% dintre telespectatorii români intervievaţi spunând că îl preferă în ghidurilor TV tipărite pe hârtie (35%), ghidurilor TV digitale şi teletextului (30%).
Sondajul a demonstrat şi faptul că telespectatorii îşi doresc servicii care cresc accesibilitatea şi îmbunătăţesc experienţa privitului la televizor. Astfel, 41% dintre românii intervievaţi sunt nemulţumiţi de scrisul prea mic de pe ecran, 33% - de contrastul dintre ecran şi text, 21% - de literele prea mici de pe teletext.
Majoritatea românilor (78%) se uită la televizor de la o distanţă de 2-4 metri. Bărbaţii stau mai mult timp aşezaţi decât femeile atunci când se uită la televizor.
Topul patru al facilităţilor TV apreciate de români sunt: funcţia zoom (51%), reglajul subtitrării - mărimea literei şi/ sau culoarea (46%), posibilitatea de a alege limba în care să fie urmărite programele (36%) şi recunoaşterea vocii (29%). Funcţia zoom este populară în special în rândul populaţiei de peste 50 de ani. Posibilitatea dublării este mai apreciată în rândul bărbaţilor decât a femeilor.
Telecomanda este un dispozitiv esenţial pentru românii care se uită la televizor, 77% dintre telespectatorii români intervievaţi declarând că telecomanda este simplu de folosit.