Taxa auto va fi calculată diferenţiat, în funcţie de emisiile CO2 pentru maşinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicată actuala formulă - conform normei de poluare, dată de emisiile de noxe şi cilindree -, însă sumele vor creşte sensibil faţă de propunerea aflată în dezbatere.
Guvernul a decis, ieri, să trimită Comisiei Europene o nouă scrisoare privind taxa de poluare auto, în care va fi prezentată o altă formulă de calcul a taxei, corelată cu emisiile de carbon, au declarat surse guvernamentale.
"Va fi trimis un document conţinând noile principii de calcul a taxei auto", au afirmat sursele citate.
Totodată, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineşte modalitatea de calcul a taxei de poluare auto.
Criterii de diferenţiere.
Surse oficiale au declarat că prin memorandum au fost stabilite criteriile de diferenţiere a taxei, fiind preluate cerinţele Comisiei Europene şi introdusă taxarea pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro4, întrucât acestea sunt singurele maşini care au înscrise în documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate în grame pe kilometru.
Pentru celelalte maşini, noua grilă va utiliza formula actuală de calcul, dar cu sume mai mari, în funcţie de norma de poluare şi taxa specifică pe cmc, faţă de valorile din propunerea anterioară de modificare a taxei.
De asemeanea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proporţional cu deprecierea reală a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, în cazul revânzării într-un alt stat membru sau al exportului şi va asigura o procedură de contestare a taxei percepute.
În acelaşi timp, Guvernul va indica clar că sumele încasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu şi vor fi utilizate pentru finanţarea unor programe şi proiecte pentru protecţia mediului.
Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate până în prezent, întrucât Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament şi necontestat de Curtea Constituţională.
Vechea variantă.
Potrivit propunerii înaintate de Guvern în luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare al motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.
Valoarea taxei ar fi crescut de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi scădea de până la zece ori la maşinile vechi Euro1.
Astfel, pentru o maşină nouă Euro 4 cu motor de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto creştea de 2,6 ori, de la 161 euro la 420 euro, iar pentru acelaşi tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsă între 1 şi 3 luni, nivelul aplicat ar fi urcat de la 161 euro la 403 euro.
Creşterile sensibile se înregistrau, practic, la categoriile de autovehicule cel mai bine vândute.