Opinia cea mai răspândită printre profesori este că, pentru a avea succes în viaţă, nu contează notele pe care le obţii în şcoală, potrivit cercetării sociologice "Calitatea educaţiei din învăţământul preuniversitar românesc", realizată de Agenţia pentru Strategii Guvernamentale (ASG).
Conform rezultatelor studiilor, pentru profesori problematica învăţământului preuniversitar se centrează pe câteva aspecte considerate nevralgice, precum volumul conţinutului educaţional (39%), nivelul salarizării profesorilor (19%) sau resursele materiale ale şcolilor (16%).
Privitor la raportul dintre reuşita în viaţă şi performanţa şcolară, opinia cea mai răspândită printre profesori este că pentru a avea succes în viaţă nu contează notele pe care le obţii în şcoală (43% dintre aceştia s-au exprimat în acest sens), în vreme ce 18% apreciază că reuşesc în viaţă elevii care iau note mari la toate materiile, iar 33% consideră că reuşesc în viaţă elevii care iau note mari la materiile care îi interesează.
În ceea ce priveşte mediul şcolar, 24% dintre profesori declară că au auzit des sau foarte des în decursul anului 2007 de elevi care să fie ameninţaţi sau loviţi de alţi elevi, 34% au auzit rar de astfel de cazuri, iar 40% au auzit foarte rar sau deloc.
Dintre profesori, 21% declară că oferă meditaţii particulare, în vreme ce 69% spun că nu oferă meditaţii particulare elevilor.
În rândul elevilor, 27% declară că se pregătesc pentru şcoală în particular. Frecvenţa cu care aceştia se pregătesc în cadrul meditaţilor particulare este de două ori pe săptămână (în medie).
Prestigiul profesiei de dascăl este unul de nivel mediu în rândul elevilor, sub cel al unor profesii liberale sau al unor profesii ca economist sau inginer. Doar 5% dintre elevi ar alege să devină profesor, în vreme ce 13% ar alege să devină patron, om de afaceri sau manager, iar 9% ar alege să devină sportiv.
Religia e una din valorile centrale atât ale elevilor cât şi ale profesorilor. Astfel, 80% dintre elevi acordă cel puţin nota 8 (scală de la 1 la 10) pentru cât de importantă este religia în viaţa lor; în rândul profesorilor procentul celor care acordă cel puţin nota 8 este de 66%.