Proiectul viitoarei legi a CNSAS pe tema căruia a avut loc ieri, la Ministerul Justiţiei (MJ), o primă rundă de discuţii "exploratorii" ar urma să fie definitivat în aproximativ două săptămâni, a anunţat, după întâlnire, consilierul premierului Tăriceanu, istoricul Marius Oprea.
Termenul avansat de Oprea este unul "optimist", potrivit acestuia, nu însă şi unul imposibil de atins.
"Ordonanţa în baza căreia CNSAS funcţionează este o soluţie de avarie şi de aceea, dată fiind autonomia instituţiei, trebuie să avem cât mai repede un proiect de lege. Sperăm ca atât în urma discuţiilor dintre reprezentanţii CNSAS şi cei ai Guvernului, cât şi în urma celor la care participă reprezentanţii societăţii civile să ajungem să avem un proiect de lege în două săptămâni", a spus Marius Oprea.
Prezent la discuţiile de ieri, pe care le-a calificat drept "exploratorii", vicepreşedintele CNSAS, Virgiliu Ţârău, a declarat că cei prezenţi au luat în dezbatere problema dublei pronunţări a Colegiului: o dată în faza de fond, pe baza probatoriului direcţiei de investigaţii, şi a doua oară în faza de contestaţie.
Propuneri discutate.
"Propunerea de a se renunţa la contestaţia la Colegiu şi de a o îndrepta direct către instanţă a fost acceptată de principiu de participanţii la discuţii, însă nu s-a stabilit nimic concret", a declarat Ţârău, după şedinţa de la MJ.
Pe de altă parte, Cazimir Ionescu, membru al Colegiului Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, a declarat că, într-o primă fază, ordonanţa în baza căreia CNSAS funcţionează - după ce Curtea Constituţională a declarat că vechea legea de funcţionare a instituţiei este neconstituţională - ar trebui modificată pentru ca fostele decizii ale CNSAS, actualele comunicări, să fie asumate prin vot de către Colegiu înainte de a fi remise celor vizaţi.
"S-a discutat şi această propunere însă fiind prima întâlnire pe acest subiect nu s-a stabilit nimic concret", a spus Cazimir Ionescu.
El a precizat că, pe lângă problema dublei pronunţări a Colegiului, discuţiile au mai avut ca temă şi publicitatea deciziilor şi probatoriilor în baza cărora acestea au fost luate.
"S-a propus - şi dumneavoastră, jurnaliştilor, o să vă placă ce auziţi acum - să facem publice deciziile la momentul la care acestea au rămas definitive prin necontestare sau, unde vom avea contestaţii, la momentul la care transmitem dosarul către instanţă. Odată ajunse în instanţă dosarele devin publice şi pot fi consultate de oricine", a mai spus Ionescu.
Un alt aspect luat în discuţie în întâlnirea de ieri a fost cel legat de verificarea tuturor candidaţilor pentru funcţii la care se accede prin alegeri.
"Va fi menţinută obligativitatea depunerii acelor declaraţii pe proprie răspundere şi va rămâne ca CNSAS să-i verifice pe toţi cei care candidează pentru funcţii de câştigat prin alegeri. Forma declaraţiilor va fi însă în principiu modificată", a mai declarat, la rândul său, istoricul Marius Oprea.
Cadrul legal de funcţionare.
În 31 ianuarie, Curtea Constituţională a declarat că Legea de funcţionare a CNSAS este neconstituţională, moment în care instituţia a fost în pericol de a fi desfiinţată. Executivul a intervenit, câteva zile mai târziu, adoptând o ordonanţă de urgenţă ce permitea CNSAS să-şi continue activitatea.
Conform Ordonanţei, care poartă numărul 1 pe anul 2008, în virtutea celor decise de Curtea Constituţională Colegiul pierde prerogativa de a mai judeca şi vota pe marginea probatoriului întocmit în fiecare cauză de Direcţia de Investigaţii, care trimite direct celor vizaţi o comunicare prin care îi înştiinţează că, din punctul de vedere al CNSAS, au colaborat sau nu cu Securitatea. În baza ordonanţei, în vigoare în prezent, Colegiul are, mai degrabă, atribuţii administrative şi "judecă" eventuale contestaţii la comunicările Direcţiei de Investigaţii. Contestarea acestora poate fi însă făcută fie la Colegiu, fie la instanţă.
Deşi OUG 1 din 2008 este încă în vigoare, membrii Colegiului şi reprezentanţii Ministerului Justiţiei caută soluţii prin care să legifereze, printr-o lege specială, funcţionarea CNSAS pe termen lung şi în acord cu decizia Curţii Constituţionale.
"În esenţă, renunţarea la judecarea contestaţiei şi votul strict asupra comunicării Direcţiei de Investigaţii este principala modificare pe care o vom propune MJ", au mai declarat sursele citate.
Acestea au mai precizat şi că vor solicita să se renunţe la sintagma "poliţie politică" din textul comunicărilor, această modificare fiind operată deja odată cu intrarea în vigoare a ordonanţei.
"În loc de sintagma ce se referă la poliţie politică, probabil că, pe viitor, comunicările vor conţine explicaţia termenului din punct de vedere al Drepturilor Omului. În loc de «a colaborat cu Securitatea ca poliţie politică», în prezent şi, sperăm, pe viitor se va folosi sintagma «a colaborat cu Securitatea pentru încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului»", au mai declarat sursele citate.
Discuţiile continuă.
Reprezentanţii Colegiului CNSAS ar fi trebuit să aibă marţi la prânz prima întâlnire de lucru cu cei ai MJ, pe tema proiectului de lege care să normeze funcţionarea instituţiei. Întâlnirea, despre care cei din Colegiu spun că va fi prima dintr-o "lungă" serie, a fost însă reprogramată pentru ieri la prânz.
Ea va fi urmată de o alta, programată în dimineaţa zilei de astăzi, tot la sediul MJ, la care vor participa oamenii Guvernului şi reprezentanţii partidelor politice.