Mircea Dinescu şi Ticu Dumitrescu, membri ai Colegiului CNSAS, consideră "un pas înainte" modul în care funcţionarea instituţiei pe care o reprezintă a fost salvată prin adoptarea, ieri, a unei Ordonanţe de Urgenţă de către Executiv.
"Este un colac de salvare pentru instituţia noastră această ordonanţă de urgenţă. Dacă ea nu ar fi ieşit şi decizia Curţii Constituţionale s-ar fi publicat în Monitorul Oficial, se putea ajunge la situaţia în care să avem sigiliu pe uşă şi să roim pe lângă sediu ca albinele care nu găsesc urdinişul. Acum trebuie să avem grijă să prindem acest colac de salvare şi să ne facem în continuare treaba pentru care suntem acolo", a declarat Dinescu, aseară.
Mai sceptic, Constantin Ticu Dumitrescu s-a arătat şi el "relativ mulţumit" de soluţia de compromis găsită de Executiv, însă a precizat că aşteaptă "mult mai multe" de la legea de funcţionare a CNSAS ce urmează a fi elaborată în viitorul apropiat.
"E bine că nu mai suntem la cheremul justiţiei din România. Sperăm să putem salva instituţia şi să ne putem face treaba, iar noua lege, pe care deja o aşteptăm, să ne permită să funcţionăm în continuare şi să ducem la bun sfârşit deconspirarea foştilor securişti", a declarat Dumitrescu, tot ieri.
Direcţia de Investigaţii a CNSAS va fi cea care, în urma verificărilor, va transmite celui vizat o înştiinţare potrivit căreia, în opinia cercetătorilor, a colaborat sau nu cu Securitatea, urmând ca această comunicare să poată fi contestată sau nu fie la Colegiu, fie la instanţă, conform noii legi.
Sistem nou.
Ordonanţa de Urgenţă adoptată, ieri, de Guvern şi care permite continuarea activităţii CNSAS şi după ce Curtea Constituţională a decis că Legea de funcţionare a instituţiei e neconstituţională, instituie noul sistem pentru a evita vechiul traseu al documentelor, în care Colegiul se pronunţa atât în primă fază, cât şi în ceea ce priveşte momentul imediat ulterior, cel al contestaţiei.
"Se elimină astfel ceea ce ni s-a părut de la început eronat în vechea lege, adică să fii judecat la contestaţie de acelaşi for care a dat primul verdict, prima decizie", au declarat surse din Colegiul instituţiei.
În aceste condiţii, Direcţia de Investigaţii a CNSAS, cea care până acum avea datoria de a căuta în dosare şi de a întocmi documentaţia şi probatoriul în baza cărora erau luate deciziile de către membrii Colegiului, nu se va mai afla sub filtrul acestuia ci va acţiona independent.
Pe măsură ce arhivele sunt verificate şi indiciile adunate, Direcţia Investigaţii va comunica celor cercetaţi atât din oficiu, cât şi la cerere, ce consideră că reiese din documentele din dosare - colaborare sau necolaborare. Odată cu respectiva comunicare, celor cercetaţi le va parveni şi o copie după documentaţia ce-i incriminează, dacă este cazul. Potrivit aceloraşi surse, comunicarea Direcţiei Investigaţii va putea fi contestată de cel vizat, dacă acesta va considera de cuviinţă, fie la Colegiul instituţiei, fie direct în instanţă. Dacă se apelează la Colegiu, decizia acestuia poate fi de asemenea contestată ulterior în instanţă.
Sursele citate au mai precizat că aceasta este modificarea esenţială adusă legii CNSAS şi modului de funcţionare al instituţiei, restul fiind, mai degrabă, "formale".
Acces la propriul dosar.
În continuare, CNSAS va oferi accesul liber la propriul dosar, în aceleaşi condiţii ca şi până la momentul la care vechea lege a fost declarată neconstituţională. Pe lângă aceasta, CNSAS va păstra şi va studia în continuare documentele ce i-au fost deja transmise.
Colegiul instituţiei, pe de altă parte, va fi responsabil de gestionarea arhivei, de acreditarea cercetătorilor, de comunicarea informaţiilor de interes public, va organiza diverse activităţi de cercetare ştiinţifică şi simpozioane şi va primi, în continuare, arhive întocmite de fostul regim de la instituţiile care încă le deţin.
Ordonanţa de Urgenţă mai precizează că personalul angajat la CNSAS rămâne în funcţie şi că preşedintele instituţiei rămâne ordonator principal de credite.
În aşteptarea noii legi.
Ordonanţa de Urgenţă publicată ieri de Guvern produce efecte până la momentul la apariţiei unei noi legi de funcţionare a CNSAS.
În 31 ianuarie, Curtea Constituţională a decis, cu unanimitate, că legea după care CNSAS funcţiona este neconstituţională. Decizia CC a fost luată după ce avocatul lui Dan Voiculescu, Sergiu Andon, a ridicat o serie de excepţii de neconstituţionalitate în legătură cu respectivul act normativ în timpul procesului dintre fostul lider conservator şi instituţia care a statuat că a fost colaborator al Securităţii.
Verificări din oficiu şi la cerere
Potrivit textului ordonanţei aprobate, vor fi verificate din oficiu doar următoarele categorii de demnitari: preşedintele României, deputaţii şi senatorii, membrii Guvernului, inclusiv secretarii de stat şi directorii din ministere, prefecţi şi subprefecţi, primarii, viceprimarii, consilierii judeţeni şi locali, şefii serviciilor deconcentrate, secretarii generali de la Parlament, consilierii prezidenţiali şi de stat, directorii şi adjuncţii SRI, SIE, SPP, STS şi din cadrul Direcţiei Generale de Informaţii din cadrul MAI.
Judecătorii şi magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie şi de la Curtea Constituţională, procurorii de la Parchetul de pe lângă ÎCJC şi cei din cadrul DNA, judecătorii, procurorii de la instanţele civile şi militare, avocaţii, notarii, cei cu funcţii de conducere în Garda Financiară şi din organele vamale, personalul diplomatic şi consular, rectorii şi ierarhii preşedinţii, vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai conducerii partidelor, precum şi avocatul poporului, sau şefii din poliţie şi armată vor fi verificaţi numai la cerere, în baza dreptului de acces la informaţie care ar poate fi exercitat de către orice cetăţean, precum şi de către presa scrisă şi audiovizuală, partide politice, ONG-uri sau instituţii publice. În categoria celor verificaţi la cerere au fost introduşi şi membrii în consiliile de administraţie de la SRR şi SRTv, ori din CA ale serviciilor private de presă, analişti politici şi cei asimilaţi acestora.
( 7 feb 2008, 14:36:00