Google
 
sâmbătă, 16 iul 2011 - Anul XVI, nr. 166 (4764)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6578 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9575 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   1 imagine |   ø fişiere video

Despre sistemul step-by-step (I)

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

- Care este istoria sistemului step-by-step? Care sunt inventatorii, promotorii sistemului step-by-step? Pe ce studii psihologice se bazează principiile acestui sistem? Ce cursuri speciale urmează educatorii şi profesorii din acest sistem?

- Alternativa Step by Step a apărut în peisajul educaţional românesc în 1994 sub numele de Head Start ca program educaţional iniţiat de Fundaţia Soros pentru o Societate Deschisă, destinat copiilor proveniţi din medii sociale defavorizate, cu scopul de a le asigura acestora succesul în educaţie prin participarea lor la un program de educaţie timpurie de calitate. Alternativa s-a extins rapid, astfel încât dacă în 1994 vorbeam de câte 2 grupe de preşcolari în 8 grădiniţe, în acest moment vorbim de peste 820 de grupe în 40 de judeţe. Din 1995 alternativa s-a aplicat şi în învăţământul primar, de la câteva clase reţeaua extinzându-se în acest an şcolar la 135 de clase I, 156 clase a II-a, 169 clase a III-a, 149 clase a IV. Din 1998 extinderea şi monitorizarea alternativei a fost preluată de Asociaţia non-guvernamentală Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională STEP BY STEP.

Principiile programului STEP BY STEP se bazează pe abordarea bazată pe nivelul de dezvoltare al copilului, fiind fundamentată de teoriile lui Jean Piaget, Eric Erikson şi L.S.Vâgotsky şi pleacă de la recunoaşterea faptului că un copil mic învaţă activ, acumulând permanent noi informaţii despre lumea înconjurătoare prin joc, el trece prin stadii de dezvoltare previzibile, dar este un individ unic, care creşte şi se dezvoltă în ritm propriu, fiind dependent de alţii în privinţa dezvoltării emoţionale şi cognitive, prin interacţiune socială.

Educatorii şi învăţătorii care lucrează în această alternativă parcurg sesiuni de formare iniţială şi continuă în cadrul cărora învaţă cum să traducă în sala de grupă/clasă principiile STEP BY STEP, dobândind dincolo de o atitudine de respect faţă de copil, cunoştinţe despre: organizarea funcţională a mediului sălii de grupă/clasă pe centre de activitate, modalităţi de realizare a individualizării educaţiei astfel încât să răspundă nevoilor individuale ale copiilor, modalităţi variate în care să comunice şi să lucreze cu părinţii şi familiile copiilor pentru a construi un parteneriat real.

 

- Prin ce se deosebeşte sistemul step-by-step de sistemul tradiţional de învăţământ?

- În grupele şi clasele Step by Step se aplică acelaşi curriculum naţional pe care îl regăsim în majoritatea grădiniţelor şi şcolilor publice de stat. De la această similitudine pornesc diferenţele. Modalităţile prin care un copil învaţă aceleaşi conţinuturi la Step by Step sunt diferite de ce se întâmplă în sistemul tradiţional. Dacă primul promovează învăţarea prin descoperire, prin interacţiune cu mediul, stimulând curiozitatea naturală a copilului şi valorizând participarea sa la procesul de educaţie, sistemul tradiţional e încă centrat pe acumularea unor cunoştinţe şi asimilarea unor comportamente. La Step by Step copiii sunt încurajaţi să înveţe unii de la alţii, se organizează multiple oportunităţi de învăţare în cooperare, ceea ce nu caracterizează deocamdată şi sistemul tradiţional. În acest context al transformării şi centrării sistemului de educaţie pe copil şi pe nevoile lui, e bine de ştiut că învăţământul preşcolar s-a deschis foarte mult în ultima perioadă, inspirat de alternativele educaţionale, în special de Step by Step de la care a preluat idei şi concepte importante precum: întâlnirea de dimineaţă sau organizarea clasei pe centre. Cu toate acestea, o grupă Step by Step se diferenţiază de o grupă tradiţională în primul rând prin organizarea mediului sălii de grupă de unde lipseşte catedra, cu o structurare pe centre de activitate care să permită copiilor experimentarea şi manipularea materialelor şi ideilor specifice alfabetizării, matematicii/ştiinţei, construcţie sau jocului de rol.

 

- Sistemul step-by-step se adresează tuturor copiilor sau doar unor categorii? Exista copiii cărora nu le este recomandat acest sistem?

- Alternativa Step by Step este adecvată oricărui copil. Ea promovează respectul pentru unicitate şi individualitatea persoanei, principii democratice în sala de grupă, învăţarea prin metode interactive, toate acestea fiind ncesare şi binevenite fiecărui copil. La Step by Step copiii nu sunt etichetaţi, nu există ierarhii, sunt valorizate aptitudinile şi acceptate nevoile fiecărui copil. Pentru a te înscrie într-o grupă/clasă Step by Step nu este nevoie de testări ale achiziţiilor academice ale copiilor. Oricine se poate înscrie, în limita locurilor disponibile în grupa/clasa respectivă.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Despre sistemul step-by-step (I).
 Vizualizări articol: 2837 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
Despre sistemul step-by-step (I)5.052

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Costuri trimis de
(20 iul 2011, 12:12:03
Va rog sa ne specificati ce costuri implica aceasta metoda, daca este gratuita sau nu?
multumesc!
PS Pentru ca am auzit de la alti parinti ca sunt costuri pentru optionale, catering si chiar un fond special pentru invatatoare, un fel de salariu lunar pe care il primesc de la parinti in fiecare luna.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei