Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 26 iun 2013 - Anul XVIII, nr. 145 (5352)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,65 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Sfinţii Petru şi Pavel, primii din ceata Apostolilor

Sfântul Luca împarte cartea Faptele Apostolilor în funcţie de personalităţile şi de contribuţia marilor Apostoli Petru şi Pavel, cei doi stâlpi ai Bisericii Creştine care au edificat prin lucrarea lor misionară Trupul tainic al lui Hristos în lume. Biserica Ortodoxă îi cinsteşte în mod special pe cei doi Apostoli, rânduind o perioadă de post specială, care începe imediat după Duminica Tuturor Sfinţilor până la data lor de prăznuire, 29 iunie.

 

Capitolele 1-14 ale cărţii Faptele Apostolilor au în centru pe Sfântul Apostol Petru şi în special cuvântările sale programatice, care au dus la lărgirea numărului celor care au crezut, în special din Ierusalim. Capitolul 15 consemnează primul Sinod apostolic de la Ierusalim, unde s-a rezolvat problema moştenirii prescripţiilor legii iudaice în Biserica Creştină, şi funcţionează ca un punct central al naraţiunii. Capitolele 16-28 prezintă în detaliu activitatea predicatorială a Sfântului Apostol Pavel, care a vizat în special pe neamuri, adică pe păgânii din afara iudaismului. Antiteza dintre Apostolul Petru, fidel legii iudaice, cerând ca prescripţiile ei să fie observate şi de creştinii proveniţi din lumea păgână, şi Pavel, care avea o înţelegere duhovnicească a noii realităţi mântuitoare care era Biserica, a fost ilustrată în mod special de Sfântul Luca cu un anumit scop. Biserica, zidită pe "temelia Apostolilor", are o deschidere universală către întreaga lume, către toţi oamenii pământului care aveau nevoie de Evanghelia lui Iisus Hristos pentru a fi vii în Împărăţia cerurilor.

 

Biserica este "noua creaţie"

Apostolii Petru şi Pavel rezumă în personalitatea şi în lucrarea lor cele două direcţii spre care Biserica s-a îndreptat. O dată spre sinagoga iudaică, pentru

că iudeii au fost primii destinatari ai mesajului evanghelic, şi apoi spre păgâni, spre cei din afara iudaismului. Sfântul Apostol Luca, cel care creionează faptele şi cuvintele celor doi Apostoli în cartea Faptele Apostolilor, demonstrează că Biserica este pentru întreaga lume "noua creaţie" înfăptuită de Fiul Lui Dumnezeu, un mod de viaţă la care oamenii sunt chemaţi. Creştinii sunt desemnaţi a fi "plini de Duhul Sfânt". Membrii Bisericii sunt oameni care în urma evanghelizării şi a Botezului sunt plini de Duhul lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel pune foarte mare accent pe această componentă duhovnicească fundamentală a omului şi arată că în Biserică nu mai există separaţie între iudeu şi elin, rob sau liber, ci distincţia este între omul duhovnicesc, care are Duhul lui Dumnezeu, şi omul trupesc, care are duhul lumii. "Iar noi n-am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu, ca să cunoaştem cele dăruite nouă de Dumnezeu; pe care le şi grăim, dar nu în cuvinte învăţate din înţelepciunea omenească, ci în cuvinte învăţate de la Duhul Sfânt, lămurind lucruri duhovniceşti oamenilor duhovniceşti", le spune Sfântul Pavel corintenilor în prima sa epistolă adresată lor.

 

Pescarul din Betsaida

Despre Sfântul Apostol Petru ştim din paginile Sfintei Scripturi că era din Betsaida Galileii, un oraş nu foarte mare, din partea de nord a Ţării Sfinte. Petru era pescar, la fel ca şi fratele său Andrei, iar la chemarea Mântuitorului au devenit amândoi ucenici şi Apostoli ai lui Iisus Hristos. Galileia, numită "a neamurilor", era o provincie a iudeilor foarte pestriţă, pătrunsă de elenism, de limba greacă, de cutumele Imperiului Roman. Cu toate acestea, Petru era un evreu zelos pentru împlinirea legii iudaice, bun cunoscător al Vechiului Testament şi în special al profeţiilor despre venirea lui Mesia. Petru împreună cu Andrei au fost dintre ucenicii Sfântului Ioan Botezătorul. Dorul după Dumnezeu a fost încălzit în inima sa de cuvântările Botezătorului, despre care credeau că este Mesia. Petru era cel mai în vârstă dintre cei chemaţi, era cel mai matur, dar avea intuiţia unei inimi curate, care dincolo de aparenţe putea sesiza lucrarea lui Dumnezeu. Ştim că meseria de pescar era poate cea mai grea de la vremea aceea. Aceştia îşi câştigau literalmente pâinea din sudoarea frunţii lor, iar reuşita muncii şi a supravieţuirii ţinea de binecuvântarea cerului. Mai mult ca oricare dintre fraţii lor evrei, pescarii galileeni aveau nădejdea la Dumnezeu, care le putea salva viaţa sau le-o putea pecetlui. Petru a fost cu adevărat ceresc, după cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Era primul dintre Apostoli, caracterizat printr-un dor arzător după Dumnezeu, care nu-l va părăsi toată viaţa. Era pescar şi tată de familie. Ştia că dincolo de idealismele tinereţii şi speranţele care apar în sufletul omului există acel ceva care te ţine cu picioarele pe pământ, greul vieţii. Petru spera la Patria cerească mai mult decât toţi. La chemarea Mântuitorului "Vino după Mine", a răspuns prompt şi fără răgaz, aşa cum îi era şi firea, fără ascunzişurile omului învăţat, fără să facă calcule. Dorul dumnezeiesc l-a mânat să se arunce în apele mării atunci când Domnul Iisus li s-a arătat Apostolilor pe Marea Galileii, noaptea în furtună: "Doamne, porunceşte să vin la Tine şi voi veni". Petru a mărturisit în Cezareea lui Filip dumnezeirea Mântuitorului Iisus Hristos: "Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu". Petru a luat-o înaintea tuturor Apostolilor spre Domnul.

 

Îndrăgostit în aceeaşi măsură de pământ şi de cer

În acelaşi timp, în sufletul acestui om sfânt se îngemănau şi acele trăsături care l-au determinat pe Domnul Hristos să spună despre poporul evreu că este "tare în cerbice". Petru, cel râvnitor şi avântat spre cer, era în acelaşi timp legat atât de puternic de pământ, de legea iudaică, de tot ce însemna această viaţă, cu bune şi rele. Petru a fost îndrăgostit în aceeaşi măsură de pământ şi de cer. Imediat după ce mărturiseşte că Mântuitorul este Fiul lui Dumnezeu, el refuză, ca şi în alte situaţii, să accepte moartea Învăţătorului său, atrăgând o mustrare gravă din partea Acestuia: "Înapoia mea, satano, că nu cugeţi cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor". Mântuitorul îi arată Apostolului Petru că moartea Lui este jertfa pe care trebuie să o aducă spre mântuirea lumii din legăturile păcatului şi ale morţii. Imaginea lui Petru din Grădina Ghetsimani este uluitoare. Cu sabia în mână dorea să-şi apere Învăţătorul şi Dumnezeul de iudeii care veniseră să-l prindă şi să-l ucidă. A fost cea mai pură reacţie omenească a unui suflet iubitor, a unui suflet curat şi jertfelnic. Această impulsivitate şi râvnă a caracterizat pe Apostolul Petru până la final. Petru va fi printre primii care ajunge la mormântul gol al lui Iisus Hristos Înviat, iar mărturia despre Înviere făcută de el va constitui predica, kerigma celorlalţi Apostoli. Sfântul Apostol Pavel prezintă în Epistola către Corinteni o primă mărturisire a Bisericii: "Căci v-am dat întâi de toate ceea ce eu am primit, căci Hristos a murit pentru păcatele noastre după Scripturi, şi că a fost îngropat şi că a înviat a treia zi; şi că S-a arătat lui Chefa (Petru), apoi celor douăsprezece...". Sfântul Pavel arată că mărturia lui Petru despre Înviere, experienţa lui Hristos celui Înviat, este fundamentală pentru Biserică. Sfântul Apostol Petru a propovăduit Evanghelia în Ierusalim, în Iudeea şi în Antiohia, unde membrii Bisericii s-au numit pentru prima dată creştini. Apoi în Pont, Galatia, Capadocia, Asia Mică, Bitinia. Conform tradiţiei, Petru a ajuns la Roma, unde a format Biserica de acolo. Sfântul Apostol Petru a sfârşit muceniceşte în capitala Imperiului Roman, fiind răstignit cu capul în jos în timpul lui Nero, la 29 iunie, anul 67. Pe locul unde a fost răstignit Sfântul Petru se află astăzi Bazilica San Pietro din Vatican.

(sursa: Ziarul Lumina) 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Sfinţii Petru şi Pavel, primii din ceata Apostolilor.
 Vizualizări articol: 1565 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Sfinţii Petru şi Pavel, primii din ceata Apostolilor5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei