Michel Thomas s-a născut în 1914 într-o familie de evrei din Lodz, Polonia. Şi-a petrecut o parte din copilărie în Germania. Din cauza regimului nazist, a plecat la Universitatea din Bordeaux în 1933. Mai târziu a urmat cursuri la universităţile din Sorbona şi Viena.
În timpul celui de-al doilea război mondial, a fost capturat în repetate rânduri de autorităţile germane şi franceze şi trimis în lagăre de exterminare. După lungi perioade de suferinţă, Thomas a evadat din fiecare lagăr. Mai târziu a devenit membru al mişcării de rezistenţă, unde a luptat din Alpi pentru eliberarea Franţei de sub ocupaţia germană. S-a alăturat mai apoi serviciilor de informaţii ale armatei americane, contribuind decisiv la capturarea şi interogarea unora dintre cei mai importanţi lideri nazişti.
După terminarea războiului mondial, Michel s-a mutat în America, unde a devenit un faimos profesor de limbi străine, predând oamenilor de afaceri, diplomaţilor şi starurilor. În 1994, Michel Thomas a primit distincţia Steaua de Argint din partea senatorului American John McCain pentru contribuţia sa în timpul celui de-al doilea război mondial.
Am aflat de Michel Thomas acum doi ani de la un foarte bun prieten. Mi-a scris entuziasmat pe messenger: “Am căutat atâta timp un profesor bun de limbi străine şi acum l-am găsit. Cel mai bun profesor de limbi străine pe care l-am auzit vreodată.”
Am căutat şi eu pe internet date despre Michel, apoi am ascultat câteva lecţii pe care le-a înregistrat. Prietenul meu avea dreptate. Metoda acestui profesor plin de candoare şi înţelepciune făcea învăţatul oricărei limbi străine o plăcere, în loc de un chin, aşa cum e de obicei în şcoală.
La începutul fiecărui curs, Michel Thomas le spunea următorul lucru elevilor săi: ”Veţi experimenta acum un nou mod de a învăţa şi un nou mod de a învăţa o limbă străină. Veţi putea folosi noua limbă după zece ore de învăţat. Totul este realizat fără memorare. Fără manuale. Fără notiţe. Fără teme. Este foarte important să fiţi relaxaţi şi să eliminaţi orice formă de tensiune sau anxietate asociate de obicei cu învăţarea şi cu învăţarea limbilor străine în particular. Orice formă de tensiune sau anxietate împiedică învăţarea adevărată şi eficientă. Responsabilitatea învăţării este la profesor, nu la elev.”
Responsabilitatea învăţării e la profesor, nu la elev… Orice formă de tensiune împiedică învăţarea adevărată…
Ovidiu COCIERU,
Bursier Fulbright