Reprezentanţii staţiunilor turistice trebuie să trimită, până la mijlocul lunii octombrie, o declaraţie pe proprie răspundere către Ministerul pentru Turism în care să menţioneze ce criterii de clasificare îndeplinesc, aceste localităţi urmând să fie apoi verificate de autorităţile de profil.
Măsura vine în urma aprobării de către Guvern, în luna august, a unui act normativ care stabileşte noile criterii de clasificare a staţiunilor turistice.
"În termen de 60 de zile de la publicarea actului normativ, adică la jumătatea lunii octombrie, reprezentanţii tuturor staţiunilor trebuie să trimită o declaraţie pe proprie răspundere către minister, în care să menţioneze ce criterii îndeplinesc. La fel, şi zonele care vor să devină staţiuni", a declarat vineri într-o conferinţă de presă, Lucia Morariu, secretar de stat în Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
În prezent, în România există 37 de staţiuni de interes naţional şi 46 de interes local. În baza noului act normativ, pot apărea şi staţiuni noi, dacă anumite zone turistice îndeplinesc criteriile cerute.
Reprezentanţii ministerului vor verifica toate staţiunile
După expirarea termenului limită de depunere a declaraţiilor, în decurs de o lună, reprezentanţii ministerului vor verifica toate staţiunile, precum şi zonele care aspiră la statutul de staţiune. În urma acestor controale, ministerul va decide care localităţi păstrează statutul de staţiune şi care zone pot deveni staţiuni.
"Dacă o staţiune îşi pierde statutul, pierde din punctajul necesar pentru accesarea de fonduri europene", a mai spus Morariu.
Ea a adăugat că până în prezent au fost depuse proiecte care acoperă doar 26% din suma de 350 milioane euro destinată investiţiilor pentru turism prin Programul Operaţional Regional 2007-2013.
Printre criteriile prevăzute în noul act normativ se află obligativitatea ca minim 30% din totalul locurilor de cazare din staţiune să fie clasificate la 3, 4 şi 5 stele, în caz contrar respectiva localitate urmând să îşi piardă statutul.
"Potrivit unei hotărâri de guvern, aprobată la jumătatea lunii august, prin care se stabilesc noile norme şi criterii de atestare a staţiunilor turistice, o parte din aceste staţiuni îşi pot pierde statutul, dacă nu îndeplinesc o serie de condiţii, impuse prin acest act normativ", a explicat Morariu.
Staţiunile trebuie să dispună printre altele de mijloace de transport în comun
Astfel, staţiunile trebuie să dispună printre altele de mijloace de transport în comun între staţiune şi gara sau autogara care o deserveşte, asistenţă medicală permanentă şi transport pentru urgenţe medicale, punct farmaceutic şi punct de prim ajutor.
În plus, localitatea trebuie să aibă apă curentă şi canalizare, locuri de promenadă şi drumuri rutiere modernizate şi marcate cu semne de circulaţie.
Pentru ca o staţiune să fie declarată de interes local, trebuie să aibă minim 100 locuri de cazare, iar una de interes naţional va trebui să aibă mai mult de 500 locuri.
O altă măsură cuprinsă în actul normativ este aceea că din 2008 veniturile obţinute de staţiunile turistice din perceperea taxelor hoteliere trebuie folosite exclusiv în interes turistic.
Avizul de atestare va fi acordat de Ministerul pentru Turism, la solicitarea autorităţilor locale.