Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a confirmat, ieri, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică şi a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime.
El a arătat că taxa auto va fi calculată în funcţie de emisia de CO2 pentru autovehicule tip Euro 3, care au inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, şi Euro 4, iar pentru celelalte maşini vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului.
"E o formulă care îmbină criteriile de emisie de dioxid de carbon cu cele care au în vedere emisiile de poluanţi de tip oxid de azot. Sunt două tipuri de abordări: o abordare care are în vedere schimbările climatice, încălzirea planetei şi care se face în principal din cauza subţierii gradului de nori (a stratului de ozon - n.r.), din cauza emisiilor de dioxid de carbon, şi strict legate de mărimea consumului de carburanţi şi nu de vechimea maşinii. Al doilea criteriu este legat de poluarea aerului şi nu de schimbările climatice. Poluarea aerului se face mai ales din cauza emisiilor de poluanţi, de tipul oxidului de azot, care este legat direct de vechimea şi tipul de producţie al maşinii, precum non-euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3", a spus Vosganian.
Criteriul emisiei de CO2 nu poate fi luat în calcul pentru toate maşinile, deoarece proprietarii acestora ar fi obligaţi să achite o taxă suplimentară de circa o mie de euro pentru a evalua emisia de noxe neinclusă în cartea tehnică.
"După introducerea acestor criterii, taxa auto va fi calculată pornindu-se de la cea mai nouă maşină a gamei. De la o maşină nouă în jos, de la an la an, deprecierea trebuie să fie de minim 5%, astfel că pentru o maşină veche de şase ani se va aplica o reducere de cel puţin 30-40%", a spus Vosganian.
Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Comisiei Europene au negociat în ultimele două săptămâni asupra acestei formule, iar experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3.