Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 12 feb 2020 - Anul XXV, nr. 34 (7339)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9763 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6625 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Îi numeri pe degete!

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

A trecut 15 ianuarie, se ia o pauză până-n iunie, când Eminescu, de astă dată comemorat, va reveni în atenţia gazetelor şi televiziunilor. Îmi amintesc de o anchetă întreprinsă cândva de repauzata „Cronica veche” pe tema „Eminescu – actual/inactual”; răsfoind gazetele culturale, constat că, totuşi, întrebarea rămâne, şi se reia, voalat ici-colo, în ciuda protestului pudic „cum vine asta «contemporanul nostru – Eminescu», doar e de necontestat!”, iar cei care, din perversiune iconoclastă, ignoranţă şi dorinţa de a fi cât de cât şi oricum luaţi în seamă, neagă caratele „Luceafărului poeziei române” s-ar înscrie în corul detractorilor şi atât.

Din păcate (ori din fericire!) chestiunea este mai complicată decât pare la prima vedere. Întâi de toate ar fi de observat că rezervele faţă de opera eminesciană s-ar putea reduce rezumativ la una dintre propoziţiile-cheie din mult discutatul număr al revistei „Dilema”: „Eminescu nu-mi spune nimic!” Formularea exactă şi completă ar trebui să sune „Eminescu nu-mi MAI spune nimic!” – de aici încolo ne mai fiind vorba despre o negare oarbă a valorii operei, ci doar a inserţiei sale în contemporaneitate. Discuţia în sine are legitimitatea ei şi n-ar trebui înlocuită cu o afurisenie generală nutrită din „patriotism” ofuscat.

Două subteme ale chestiunii pot fi evitate. Prima: receptarea superficială şi festivistă – unanim, cred, şi definitiv dezavuată. A doua: actualitatea gazetăriei eminesciene, care-i incontestabilă şi se întemeiază pe resurecţia unor tare vestejite de condeiul celui mai mare gazetar român. Dacă evoluţia societăţii ar fi fost alta, probabil că nici ecoul aprigei prestaţii gazetăreşti n-ar mai rezona atât de dramatic acum, demersul ziaristului Eminescu rămânând să ilustreze doar aristotelianul „in acta”, opus virtualităţii „in potentia”. Ne limităm, aşadar, să căutăm temeiuri ale actualităţii în opera propriu-zisă (poezie, proză, teatru), domeniu în care se cuvine operat precaut şi-n permanentă relaţionare cu evoluţiile din literatura universală. Mai sunt Homer, Balzac, Schiller actuali? Cât de actuali?

Un prim indiciu îl poate oferi cuantificarea interesului real al cititorului de azi. În afara obligaţiilor şcolare, ce mobil ar putea determina coborârea din raft a „romanului naţional” „Manoil” de Bolintineanu, dar şi a trilogiei „Wallenstein” a lui Schiller, proză şi teatru cândva la mare modă? Accederea în universalitate o poate facilita monumentalitatea temelor (Goethe, Racine, Tolstoi, Eminescu), dar nu aşază automat opera sub semnul eternei actualităţi.

Sociologia literaturii constată că multe dintre scrierile de răsunet în alte veacuri nu mai prezintă decât interes didactic – dar obligă la respectul cuvenit câtă vreme fac parte dintre izbânzile validate în istoria culturii umane. Şi opera lui Eminescu are, vrem, nu vrem, caracter istoric, asemenea tuturor marilor creaţii ale umanităţii, iar istoricitatea nu lasă loc autonomiei atemporale, fiecare scriere rămânând într-un fel sau altul legată de realităţile veacului său. Numai în basme se poate vorbi despre tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte! Drept pentru care unii cercetători (I.F. Bociort) propun „ca termen corect pentru capodoperele artistice de primă mărime pe acela de «peren». Capodoperele nu sunt eterne, dar sunt perene, adică au viaţă lungă”. Cât de lungă? Pot tinde şi către infinit. Depinde în bună măsură dacă-s „purtătoare ale unor valori mai mult sau mai puţin permanente” şi, evident, dacă au strălucirea artistică aptă să le situeze cât mai aproape de zenitul creativităţii umane.

Lirica de dragoste a lui Eminescu, de pildă, este şi rămâne perenă datorită eternităţii prezumate a sentimentului, cât şi modului particular în care a fost artisticeşte investigat. Numai că până şi percepţia eternului „te iubesc!” a început, astăzi, să capete conotaţii nebănuite cândva! Nu văd nici un act de les-Eminescu dacă-l considerăm ilustru scriitor peren, fără a forţa sentimental nota cu o vie actualitate, totuşi, discutabilă (excepţie evidentă: gazetăria). Câţi dintre scriitorii lumii se pot aşeza sub blazonul perenităţii? Pe fericiţii şi binecuvântaţii scriitori români astfel învredniciţi îi numeri pe degetele unei singure mâini. Începând, desigur, cu Eminescu.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Îi numeri pe degete!.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 4 voturi
Îi numeri pe degete!5.054

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei