Geneva este, pentru 12 zile, capitala mondială a automobilului. De astăzi, 4 martie, şi până pe 16 martie, industria auto îşi prezintă ultimele sale creaţii dar şi tendinţe ale viitorului.
Vorbim despre manifestarea care reuneşte sub un singur acoperiş aproape toţi producătorii din lume mai mici sau mai mari, cunoscuţi sau mai puţin cunoscuţi, fabricanţi exclusivişti, mărci de lux sau nume deja consacrate.
Salonul Auto de la Geneva, ajuns la ediţia cu numărul 78, este locul unde regăseşti cea mai mare densitate de premiere mondiale şi europene, modele de serie, concepte sau vehicule extravagante.
Este o manifestare de anvergură condusă de OICA (Organizaţia Internaţională a Constructorilor de Automobile) ce se desfăşoară în fiecare an la Palexpo, un centru de expoziţie gigantic, aflat în apropierea Aeroportului Internaţional de la Geneva.
Cu o istorie de peste 100 ani, Salonul Auto de la Geneva este cea mai veche manifestare de gen din lume, aici fiind prezentate de-a lungul anilor modele legendare dar şi vehicule cu propulsie pe combustibili necovenţionali, echipamente şi tehnologii ale viitorului.
Prima ediţia s-a desfăşurat în anul 1905, iar tradiţia de a organiza în primele zile din luna martie s-a păstrat până azi.
Deschiderea oficială a celei de a 78 ediţii are loc în această dimineaţă, însă zilele de 4 şi 5 martie sunt dedicate presei de specialitate, după care, din 6 martie, publicul va avea şi el acces la ultimele noutăţi.
Lista de modele debutante este foarte bogată, Salonul Auto de la Geneva confirmă încă o dată reputaţia câştigată. Pentru noi, românii, cea mai importantă apariţie este noua Dacia Bi-corp în 5 uşi, model care va fi dezvăluit la orele amiezii, 13.45, şi despre care se crede că ar fi noua generaţie Logan, sau un al doilea model în gama constructorului autohton. Nu ştim deocamdată nimic despre acesta, însă informaţii vom publica imediat după dezvelirea identităţii noii maşini ce va fi produsă la Mioveni.
În privinţa celor mai răsunătoare premiere, acestea ar fi în ordine: Volkswagen Golf 6, Volkswagen Scirocco, BMW X6, primul SUV-coupe din lume, Subaru, cu primul său diesel boxer din lume dispus pe modelele Legacy şi Outback, Skoda Superb, limuzina de clasă medie care va ataca Mondeo şi Passat, şi Toyota cu primul său minicar denumit iQ, rivalul direct al lui Smart ForTwo. Geneva 2008 mai însemnă şi debutul european al brandului de lux japonez Infiniti, care expune la standul său trei modele excepţionale.
Iată doar o parte din cele mai importante apariţii la salonul elveţian.
Clasa A
Hyundai dezvăluie i10, succesorul modelului Atos.
Clasa B
Ford lansează modelul seriei Fiesta, iar colegii de la Mazda aduc versiunea în 3 uşi a generaţiei curente Mazda2. În zona celor mai mici maşini de familie, Renault afişează Clio GrandTour, iar Chevrolet revine cu noul Aveo, versiunea de caroserie în 3 uşi.
Clasa C
Este dominată de premiera a trei modele Volkswagen. Noul Golf 6, urmată de versiunea Golf TDI Hybrid şi sportivul Scirocco.
La Geneva renaşte o legendă, gloria anilor 80, Lancia Delta, construită pe aceeaşi platformă cu Fiat Bravo.
Peugeot prezintă versiunea de familie din gama 308, denumită 308 SW, alături de varianta sportivă a acesteia, 308 GT.
Clasa D
Honda prezintă noul Accord Sedan şi Touring, versiunile europene, iar Citroen aduce o limuzina, C5, noua generaţie. Volkswagen dezvăluie versiunea coupe derivată din berlina Passat, denumită Passat CC.
Francezii de la Renault aduc două modele Laguna, versiunea de performanţă GT şi cea elegantă, Laguna coupe.
Skoda se alătură acestor manufacturieri cu a doua generaţie Superb.
Crossover
Aici avem o adevărată ploaie de noutăţi. În clasa premium, Audi aduce Q5, fratele mai mic al uriaşului Q7, iar Volvo are o replică pe măsură, denumită XC60.
O prezenţă deloc neglijabilă va fi şi Saab 9-4X, iar Infiniti aruncă în luptă EX37, cel mai puternic vehicul crossover de serie la ora actuală.
Mercedes postează două versiuni ale noului GLK, din care una diesel-hibrid GLK Bluetec Hybrid, iar Cadillac îşi anunţă intenţia de a debarca în Europa un viitor SUV de talie medie, conceptul premium Provoq.
Ford prezintă primul său crossover Kuga, Nissan revine cu Murano 2, iar Land Rover dezvăluie o nouă interpretare a versiunii concept LRX. De asemenea, o premieră va constitui debutul primului crossover Renault, ce poartă numele Koleos.
Japonezii de la Toyota expun cel mai mic model din acest sector, Urban Cruiser, poziţionat sub RAV4.
Sportive
Alfa Romeo dezvoltă seria superbului coupe 8C Competizione, furnizând o decapotabilă denumită 8C Spider. Segmentul celor mai agresive vehicule va fi deschis de premiera mondială a rebelului Corvette ZR1, urmat de Cadillac CTS-V. Cireaşa de pe tort va fi conceptul R8 V12 TDI, prima sportivă Audi dotată cu motor turbo-diesel cu 12 cilindri. Maserati va încânta publicul cu ediţia sportivă. Una dintre atracţii va fi şi Lamborghini Gallardo LP 550, echipată cu un motor de provenienţă Audi.
Dar toate acestea par să fie eclipsate de Nissan GT-R, modelul care a doborât două recorduri pe circuitul de viteză de la Nurburgring.
Printre vedetele acestui salon va fi şi ediţia specială Bugati Veyron pregătită alături de specialiştii de la Hermes.
SUV
Puţine noutăţi în acest sector. BMW ţine capul de afiş cu versiunea de serie a noului X6, în timp ce Audi lansează modelul cu cel mai puternic SUV cu motor diesel din lume, un V12 TDI de 500 de cai putere.
Ultralux
Rolls Royce dezvăluie versiunea coupe a modelului Phantom, în timp ce rivalii de la Bentley oferă o ediţie Continental GT îngrijită de studioul Zagato.
Germanii de la Maybach sunt prezenţi la Geneva cu Landaulet 62S, limuzina de 6,2 metri cu acoperiş deschis.
Concept car
Noutăţi interesante şi la partea de concepte. Saab lansează conceptul 9-1X, care va rivaliza cu BMW Seria 1, iar Opel arată noul prototip Meriva monovolum, ce dispune de 7 locuri.
Mitsubishi se adresează europenilor cu un concept ce întruchipează o sportivă hatchback, denumită Prototype-S, însă marea atracţie va fi prototipul Ibiza Sportcoupe, ce va destăinui câteva din trăsăturile viitoarei generaţii Ibiza.