Copiii autişti vor fi incluşi într-un program de terapie educaţională aplicat la nivelul grădiniţelor şi al şcolilor speciale, cu ajutorul unor persoane specializate din domeniul medical, psihologic sau educaţional, urmând să se încerce şi integrarea lor în învăţământul de masă.
Măsurile sunt incluse într-un pachet de măsuri convenit în şedinţa de miercuri a Guvernului şi care urmează să fie aplicat pe termen scurt şi mediu.
Datele analizate, miercuri, de Guvern au relevat că în România sunt peste 3.100 copii diagnostificaţi cu tulburări din spectrul autist (TSA), dintre care 1.320 copii beneficiază de servicii specializate în cadrul celor 190 de servicii de profil existente.
"România se confruntă cu o serie de probleme în acest domeniu, cum ar fi inexistenţa unei baze de date unitare referitoare la copiii şi adulţii cu autism, a unor servicii specializate pentru recuperarea sau reabilitarea acestor persoane. De asemenea, nu există centre specializate pentru aceste persoane", se arată într-un comunicat al Executivului.
Urmare a discuţiilor din cadrul şedinţei, a fost stabilit un pachet de măsuri care urmează să fie aplicat pe termen scurt şi mediu şi care prevede crearea unei curricule de terapie educaţională, care să fie aplicată în grădiniţe şi şcoli speciale, precum şi identificarea posibilităţii de integrare în şcolile de masă a copiilor cu autism, acolo unde este cazul.
Un alt obiectiv vizează formarea de profesionişti din domeniul medical, psihologic sau educaţional pentru aplicarea terapiilor de recuperare/reabilitare a persoanelor cu tulburări din spectrul autist.
Ministerele Sănătăţii, Muncii şi Educaţiei vor finanţa campanii de informare a populaţiei şi a profesioniştilor în domeniu privitor la tulburarea autistă.
Autorităţile vor avea în vedere şi crearea de centre regionale de dezvoltare a copilului, precum şi crearea de centre regionale pentru adulţii cu autism, în care aceste persoane să beneficieze atât de asistenţă terapeutică psihomedicală cât şi de asistenţă de recuperare/reabilitare şi de îngrijire, arată sursa citată.
Pe termen mediu se are în vedere elaborarea Strategiei naţionale pentru sănătate mintală a copilului şi adolescentului, precum şi a Strategiei naţionale pentru copilul cu dizabilităţi, revizuirea legislaţiei pentru copiii cu nevoi speciale şi a adulţilor persoane cu handicap, elaborarea şi implementarea unei strategii pentru educaţie incluzivă, în vederea integrării copiilor în învăţământul de masă.