Google
 
sâmbătă, 26 feb 2011 - Anul XVI, nr. 47 (4645)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6519 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9743 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video

Cum învăţăm copiii să ia decizii (II)

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

 

Deci, cum ne putem ajuta copilul să ia decizii bune? Putem începe prin a-l implica în oricare din paşii deciziilor noastre.

 

1. Când strângem informaţii putem să îl solicităm şi pe el să spună ceea ce ştie despre subiectul respectiv: „La vară ne gândim să mergem la mare în Croaţia sau în Spania, tu ce ştii despre aceste ţări? Ai prieteni care au fost acolo, ce ţi-au spus?”

 

2. Când generăm idei putem să îl întrebăm pe ei ce ar face în locul nostru, de exemplu: „Ce idei ai despre cum să pregătim petrecerea-surpriză pentru bunicul tău?”

 

3. Când evaluăm efectele pozitive şi negative ale potenţialelor noastre alegeri putem să le cerem părerea: „ Cum crezi că mi-ar fi dacă m-aş încălţa cu pantofi pe vremea asta? Dar dacă mi-aş lua ghetele?”

 

4. Când alegem una dintre idei putem să le explicăm cum am ajuns la această concluzie. „Îmi iau ghetele chiar dacă merg cu maşina, pentru că s-a anunţat că azi va ploua şi voi avea de mers şi pe jos.”

 

Pentru ca apoi, urmărind acelaşi proces, să îi ajutăm noi pe ei să ia decizii în privinţa situaţiilor care îi privesc, de exemplu achiziţionarea unui cadou pentru un prieten:

 

1. Strângere de informaţii. „Ce ştii tu că şi-ar dori Vlad de ziua lui? Cum îi place lui Vlad să îşi petreacă timpul? Câţi bani ai disponibili? La ce magazine poţi să mergi?”

 

2. Generare de idei. „Ce ai vrea tu să îi iei? Ce ai putea să îi cumperi?”

 

3. Evaluarea efectelor. „Ce ţi se pare mai potrivit din tot ce ai spus: o minge/o carte/ un hamster / un joc, etc? Cum ar reacţiona familia lui dacă i-ai lua un hamster?”

 

4. Alegerea unei opţiuni generate. „Deci, ce hotărăşti până la urmă?”

 

De exemplu când merg cu fiica mea (de 4 ani) pe stradă, o las pe ea să mă anunţe când crede că putem să traversăm şi eu doar aprob sau nu (explicându-i de ce nu), pentru a o învăţa să hotărască singură când păşeşte pe stradă ca atunci când va fi mai mare şi va merge fără un adult, să fie şi mai mult în siguranţă.

Asemenea situaţii sunt doar primii paşi către abilitatea de a lua mai târziu decizii mult mai serioase şi de uneori de importanţă vitală.

Îmi amintesc acum de istorisirea unei mame despre o discuţie cu băiatul ei, elev la liceu care îi povestea cum nişte băieţi i-au propus să vândă droguri. Băiatul nu părea să înţeleagă gravitatea situaţiei şi deşi mama abia se abţinea, a reuşit doar să îl asculte şi să îi pună întrebări de genul: „Şi tu ce crezi despre asta? Şi dacă ai vinde droguri, cum ar fi? Cine ar putea afla dacă tu ai face asta? Şi mai cine? Tu ce crezi că ţi-ar face poliţia dacă ar afla? Dacă ai sta la închisoare cum ar fi? Şi după aceea ai avea cazier ... nu ştii ce înseamnă cazier? Şi dacă nu ai mai putea să te angajezi cum va fi viaţa ta peste 10 ani?” astfel încât la final copilul a concluzionat SINGUR că nu va face aşa ceva. Pe când, dacă mama l-ar fi certat / învinovăţi / criticat, etc. atunci probabil s-ar fi închis în el, s-ar fi simţit neînţeles şi ... cine ştie ce decizii nepotrivite ar fi fost mai tentat să ia.

Sigur, e un caz extrem prin care nu ne dorim să trecem, dar dacă am fi puşi vreodată în situaţii similare, ar fi bine să ştim cum să reacţionăm astfel încât copiii noştri să se convingă singuri că sunt bune deciziile ... noastre, fără ca măcar să le afirmăm lor direct. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Cum învăţăm copiii să ia decizii (II).
 Vizualizări articol: 2051 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.0 din 5 voturi
Cum învăţăm copiii să ia decizii (II)4.055

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei