Integrarea în grup a unui copil timid se face în ritmul pe care el îl suportă confortabil dar progresiv. Adică cu paşi mărunţi, dar continuu. La început i se vor da sarcini individuale pe care să le realizeze cu succes, crescându-le în complexitate în timp.
Dacă va evita să vorbească în faţa grupului, nu va fi obligat să o facă, dar nici nu va fi absolvit de această sarcină. Poate nu vrea să vorbească atunci când e rândul lui, dar ar putea să vorbească la sfârşit. Sau poate vrea după-masă sau a doua zi. Sau poate are nevoie de sprijin pentru a o face. Când copiii sunt mici se poate apela la poveşti, la “baghete” sau “formule magice”. Fetiţa mea a ajuns să spună poezia pe scenă singură, cu succes, doar având în mână un bileţel cu aceeaşi poezie scrisă de mine, deşi ea nu ştia să citească. Însă strategia a funcţionat!
În acelaşi timp ceilalţi copii trebuie învăţaţi să nu se comporte inadecvat faţă de copilul mai timid: să nu râdă de el, să nu îl poreclească, să nu tragă de el, să nu vină toţi deodată asupra lui, etc.
Timiditatea poate însemna lipsa de încredere în sine?
Timiditatea este deseori însoţită de lipsa încrederii în sine. Uneori timiditatea este rezultatul eşecurilor obţinute anterior ceea ce face copilul să evite să se mai expună riscurilor.
Dacă la o petrecere un băieţel invită la dans o fetiţă şi ea îl refuză, apoi invită alta şi ea îl refuză, apoi alta şi primeşte acelaşi răspuns, e foarte posibil ca în curând el să nu mai iniţieze nici o astfel de invitaţie şi să ajungă să interiorizeze credinţe de genul “eu nu sunt în stare”.
Nu e o timiditate înnăscută, din contră, e o inhibare a unui comportament de iniţiativă datorită răspunsurilor nesatisfăcătoare obţinute. În astfel de cazuri e bine să fim alături de copil, să identificăm imediat astfel de situaţii, să discutăm cu el, să îl susţinem, să descopere ce poate face diferit ca să aibă succes şi să îl sprijinim să accepte şi răspunsurile nedorite, în timp ce merge totuşi mai departe, perseverând poate prin modalităţi diferite faţă de cele anterioare sortite eşecului.
Psiholog Mihaela ZAHARIA
Parenting trainer & coach Mind Master
www.parenting.ro