TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
joi, 16 iul 2009 - Anul XIV, nr. 164 (4150)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,8725 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9845 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Opinii

Când, cum, cine spune „Mulţumesc”

Cine spune „mulţumesc!” şi când? Oricine este bine-crescut şi aproape cu prilejul fiecărui act de comunicare din viaţa de zi cu zi. Dar nu la acest aspect general de civilitate vrem să ne referim, ci la raporturi diurne la care ne obligă intrarea într-un magazin oarecare.
Doar prea puţine dintre vânzătoarele de la magazinele alimentare pe care le frecventez, printre care şi dugheniţe, aşadar foarte… particulare, ce prezintă avantajul de a fi deschise chiar duminica dimineaţa, găsesc de cuviinţă să folosească această formulă de minimă politeţe la despărţirea de cumpărător.
Şi, dacă nu te mai miri când este vorba de persoane mai în vârstă, care au… educaţia vechilor „Alimentare”, situaţia se schimbă atunci când te afli faţă în faţă cu tinere vestale din noile sanctuare ale lui Mercur, alese „pe sprânceană”, după un suflu… european, pe care s-ar cădea să-l şi onoreze.
Unele vor fi fiind absolvente de facultate ce nu şi-au găsit altă slujbă, altele pot avea doar liceul „la bază”, dar aproape toate pare că şi-au interzis zâmbetul (chiar dinainte de… criză!), iar din vocabularul comunicării cu clienţii şi-au suprimat formula „mulţumesc!”, care, în ambalajele sonore „Merci!”, „Danke!”, „Thank you!” (ultima întoarsă cu semnificativă schimbare de accent: „Thank YOU!”) etc., marchează agreabil, pe alte „meleaguri”, despărţirea dintre vânzător şi clientul său, măcar ca o „nadă” pentru reîntâlnirea sub semnul intereselor reciproce.

 

Cu toţii aşteptăm atenţie

La ce te poate duce gândul dacă poţi face comparaţia şi dacă ţii seama de tipul de relaţii comerciale pe care, fără vina lor, l-au cunoscut, în nu prea îndepărtata lor copilărie, vânzătoarele de vârstă medie, ultragiate parcă de participarea la schimbul marfă - bani, practicat în silă, ca într-o vremelnică sală de aşteptare dintr-o gară, în care un halat (chiar cu ecuson) pare a fi doar o manta de vreme rea? Aşteptând, uneori, să ţi se acorde atenţie (chiar în situaţia de singur client), poţi să meditezi la regretabila denaturare semantică a vocabulei comerţ, termen împrumutat în română din franceză, italiană sau/şi germană. Dar, în toate aceste limbi, se porneşte de la un lat. commercium, care nu însemna numai (luând-o morfologic) cum („cu”) # merx, -cis („marfă”), ci şi „legături, raporturi”, sens derivat păstrat, în linie directă, prin texte medievale şi, apoi, prin contactele dintre limbile ce au beneficiat de acelaşi patrimoniu, în italiană (unde există, de exemplu, sintagma „comercio epistolare”), în franceză (cf. „entretenir un commerce dâamitié avec quelqâun”), sau în germană (în haină regională, Kommers înseamnă „relaţii cu prieteni sau cunoscuţi”, iar în argoul studenţesc - „banchet”).
Ţinându-ne în frâu tentaţia de a le servi partenerelor de dincolo de tejghea asemenea informaţii, în fond inutile, putem încerca să le scuzăm prin împrejurările din sfera comerţului în care au crescut. Poate, ţinute de mânuţă de mămica, stând la rânduri la care se „dădea” câte o pungă de cartofi, „raţia” lunară de carne de pasăre sau alte componente ale alimentaţiei „raţionale”, li s-au înregistrat pe hard-ul subconştientului cuvintele adresate atunci doamnei „gestionare”: „Mulţumesc frumos, Doamna (cutare)!”, „Sărut mâna!” (chiar dacă nu era o cunoştinţă). Pentru că, nu-i aşa, „căpătase” (chiar dacă pentru bani) ceea ce se „dădea” în locul şi momentul respectiv. Eventual din mărfurile „dosite sub tejghea”, ca să nu mai vorbim de luxul celor „refuzate la export”!
Şi, totuşi, până la urmă, într-un magazin, cine spune „mulţumesc!” şi, în fond, ce înseamnă acest cuvânt? Ne propunem să revenim.

(Stelian DUMISTRĂCEL, www.ziarullumina.ro)
 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Când, cum, cine spune „Mulţumesc”.
 Vizualizări articol: 560 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
Când, cum, cine spune „Mulţumesc”5.051

Facos Suceava
Iulius Mall Suceava
LaStrada - Incaltaminte - Piele - Blanuri - Accesorii
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Toyota - Noul Yaris Hybrid
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei