Un accident rutier petrecut în vara anului 2013 a avut consecinţe dramatice pentru un tânăr în vârstă de 31 de ani, motociclist, care a rămas cu infirmitate fizică permanentă, cu incapacitate de 75% în folosirea piciorului stâng. Practic, piciorul tânărului a fost distrus de la genunchi în jos şi a fost reconstruit, condiţii în care tânărul nu se poate deplasa decât sprijinit în cârje.
Drama accidentului a fost mult accentuată pentru tânăr de faptul că ancheta în care a fost cercetat şoferul care l-a accidentat a părut că nu se mai termină. Au trebuit aproape trei ani pentru ca dosarul să fie trimis în instanţă. Şoferul care l-a accidentat pe motociclist după ce a intrat într-o depăşire fără a se asigura suficient a fost trimis în judecată pentru infracţiunea de vătămare corporală din culpă. Victima a început acum lupta în instanţă, la Judecătoria Suceava, pentru a obţine despăgubirile care i se cuvin, pe de o parte materiale şi pe de altă parte morale.
Filmul unui groaznic accident
Ziua care i-a schimbat pentru totdeauna viaţa lui Daniel Ungureanu, din Vicovu de Sus, a fost 14 august 2013. Tânărul conducea o motocicletă Suzuki pe E 85, dinspre Rădăuţi spre Suceava. Daniel Ungureanu se deplasa regulamentar, pe banda sa de mers, iar nenorocirea a avut loc între Dărmăneşti şi Pătrăuţi, pe o porţiune în linie dreaptă, în afara localităţii. Şoferului unui Renault, Daniel Cazacu, atunci în vârstă de 35 de ani, care venea dinspre Suceava, a intrat în depăşirea unui autovehicul încărcat cu fân, pătrunzând pe sens opus, unde a ieşit practic în faţa motociclistului. Impactul s-a produs la limita dintre carosabil şi acostament. Tânărul pe motocicletă s-a izbit extrem de violent în partea stângă a maşinii, fiind proiectat la câţiva metri distanţă, în afara drumului.
La faţa locului au urmat scene de coşmar. Motociclistul în vârstă de 31 de ani avea fracturi deschise la piciorul stâng, dar şi fractură de bază de craniu. În stare de şoc şi resimţind dureri cumplite, acesta a încercat în mai multe rânduri să se ridice de la pământ. El a suferit trei fracturi la piciorul stâng, piciorului fiindu-i practic distrus.
Grad de invaliditate şi pierderea capacităţii de muncă
Au urmat operaţii complicate şi luni de zile de spitalizare. Conform actelor medico-legale, tânărul a suferit leziuni care au necesitat 280-300 de zile de îngrijiri medicale, leziuni ce au produs o stare de infirmitate fizică permanentă, cu incapacitate adaptativă de 75% a membrului stâng. Leziunea este încadrabilă la gradul II de invaliditate, cu pierderea capacităţii de muncă, au constatat medicii în documentele oficiale depuse la dosar.
Un accident clar, cu anchetă complicată
Încă de la început, în cadrul anchetei preliminare a poliţiştilor rutieri cauza principală a accidentului a fost clară. Poziţia maşinii, pe contrasens, cu urme care au arătat că la momentul impactului se afla cu roţile din stânga pe acostament, toate au indicat în mod clar că şoferul era intrat în depăşire. Totodată, urmele impactului au indicat clar că motocicleta rula regulamentar, pe sensul ei, la marginea drumului.
Cu toate acestea, ancheta poliţiştilor de la Biroul Rutier Suceava, sub coordonarea Parchetului de lângă Judecătoria Suceava, a decurs extrem de anevoios, spre disperarea unui om care a cheltuit sume uriaşe şi a trăit cu stresul că cel vinovat de accident ar putea scăpa nepedepsit. S-au făcut expertize care au durat foarte mult, însă, în mare, concluziile au fost aceleaşi. Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava a dispus trimiterea în judecată a inculpatului, şoferul Daniel Cazacu, prin rechizitoriu, în data de 25 mai 2016.
Ce viteze aveau autoturismul şi motocicleta
Pe scurt, procurorul de caz a arătat că inculpatul, aflat la volanul Renaultului Clio, s-a angajat în depăşirea unui autovehicul încărcat cu fân, cu viteza de rulare de 89 de km/h, fără a se asigura în mod corespunzător, intrând în coliziune frontal stânga cu motocicleta condusă de Ungureanu Daniel. Din expertize a rezultat că viteza de deplasare a motocicletei a fost, înainte de accident, de 100,4 km/h, cu precizarea că accidentul s-a produs în afara localităţii.
Procurorii au ajuns la concluzia că vina este în totalitate a conducătorului autoturismului
Concluziile procurorului privind cine este vinovat de accident sunt clare.„Cauza determinantă a accidentului a fost pătrunderea autoturismului marca Renault pe contrasens, pentru a executa o manevră de depăşire a unui autovehicul încărcat cu fân... Fizic, conducătorul auto nu s-a asigurat, mai ales că autovehicul încărcat cu fân obtura vizibilitatea participanţilor la trafic şi se apropia de indicatorul depăşirea interzisă. Accidentul de circulaţie putea fi evitat în condiţiile date de deplasare, dacă autoturismul condus de Cazacu Daniel ar fi rulat pe banda sa de deplasare, fără a efectua depăşirea decât în momentul când avea vizibilitate, dat fiind faptul că rula în rampă şi pe DN 2, cu un trafic intens”, se arată în rechizitoriul de trimitere în judecată.
În rechizitoriu, procurorii nu au reţinut nici o vină a motociclistului, în condiţiile în care acesta rula pe sensul său de mers şi nu a avut timpul fizic de a evita obstacolul apărut instantaneu în faţa sa.
Daniel Ungureanu ne-a declarat că, din punctul său de vedere, şoferul a făcut o triplare atunci când a depăşit, astfel explicându-se de ce era cu partea stângă a maşinii tocmai pe acostament.
Avocatul va încerca să obţină o rentă viageră lunară pentru victimă
Pentru Daniel Ungurean a început acum lupta în instanţă, pentru a obţine despăgubiri. În procesul început la Judecătoria Suceava se va judeca, pe de o parte, vinovăţia inculpatului, iar pe de altă parte, latura civilă, privind despăgubirile care i se cuvin victimei.
Avocatul care îl reprezintă pe Daniel Ungureanu, Marcel Balaţchi, s-a arătat mulţumit că, deşi ancheta a durat foarte mult, procurorii au reţinut vinovăţia exclusivă a conducătorului autoturismului.
„Clientul meu este într-o situaţie grea, din cauza leziunilor pe care le are, şi vom solicita despăgubiri pe măsură, inclusiv o rentă viageră lunară”, a declarat avocatul.
Conform legii, despăgubirile vor fi plătite de societatea la care era asigurat şoferul ori, după caz, prin lichidatorul judiciar al acesteia.
Pentru a vă facă o imagine despre cât de mult a pierdut Daniel Ungureanu în urma acestui accident, putem amintit doar că acesta nu mai poate munci, iar înainte de accident avea un loc de muncă bine plătit în Marea Britanie.
Procesul în care este judecat inculpatul din acest caz a avut primul termen ieri, la Judecătoria Suceava. Daniel Cazacu nu a recunoscut acuzaţiile procurorilor privind modul de producere a accidentului şi a cerut o nouă expertiză.
Până la o decizie definitivă a instanţelor de judecată, inculpatul se bucură de prezumţia de nevinovăţie.