Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 18 oct 2016 - Anul XXI, nr. 244 (6357)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6699 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   7 imagini |   ø fişiere video

Promovare peste hotare

Mocăniţa ”Bucovina” a zburat cu 50 de km pe oră la Târgul Internaţional de Căi Ferate Înguste din Lituania

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Locomotiva cu abur ”Bucovina”, care remorchează trenuleţul de linie îngustă de la Moldoviţa, a participat în această toamnă la un târg internaţional de cale ferată îngustă, desfăşurat în a doua săptămână a lunii octombrie în Lituania. În acest an, întâlnirea cu numărul 26 a promotorilor şi iubitorilor de trenuri pe cale ferată îngustă a avut loc în localitatea Panevesys, în nord-estul Lituaniei, într-o zonă pitorească în care transportul se face şi astăzi pe acest tip de cale ferată. Iniţiativa participării la târgul de cale ferată îngustă cu o locomotivă fabricată la Reşiţa, în anul 1957, i-a aparţinut proprietarului trenuleţului turistic de la Moldoviţa, austriacul Georg Hocevar, a cărui idee de a fi prezent la târg cu o locomotivă de epocă a fost mult apreciată de organizatorii lituanieni ai târgului.

 

Un târg cu tradiţie care trezeşte interesul turiştilor de pretutindeni, în fiecare an

Începând din anul 1991, în fiecare an într-o altă ţară europeană are loc un târg internaţional de cale ferată îngustă. În acest an iubitorii micilor trenuleţe s-au adunat într-o ţară baltică, unde tradiţia transportului pe liniile înguste a rămas de actualitate. În nord-estul Lituaniei, în zona localităţii Panevesys, căile ferate cu ecartament îngust au avut, de la înfiinţarea lor în anul 1899, o mare importanţă pentru transportul local. Din cei aproape 160 de kilometri de cale ferată pe 760 de milimetri, astăzi se mai circulă pe 70 de kilometri, deservind populaţia din mai multe localităţi ale zonei. Garniturile cu vagoane de călători şi marfă sunt tractate astăzi de locomotive diesel, însă nostalgia vechilor locomotive cu aburi nu a apus încă în inimile localnicilor şi ale turiştilor ajunşi pentru câteva zile la târg.

La întâlnire au venit 100 de participanţi din 15 ţări, firme şi reprezentanţi care au o legătură într-un fel sau altul cu trenurile pe linie îngustă şi totul a fost posibil datorită reabilitării liniei şi staţiilor cu fonduri europene, după ce întreg ansamblul a fost considerat monument istoric. Timp de aproape o săptămână garniturile pline cu turişti, remorcate de două locomotive cu abur, una din România şi cealaltă din Letonia, au străbătut întregul traseu, făcând deliciul nostalgicilor veniţi de pretutindeni.

 

Locomotiva ”Bucovina” a stârnit admiraţia tuturor celor prezenţi la târg

Odată cu reabilitarea şi repunerea în funcţiune a unor vechi linii de cale ferată îngustă în România, acţiune pornită în urmă cu mulţi ani de Georg Hocevar, cel care conduce Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, în anul 2010 o ediţie a acestui târg a avut loc în România, la Criscior, în judeţul Hunedoara. În urma propunerii făcute atunci de organizatorul român al întâlnirii, lituanienii şi-au dorit prezenţa locomotivei construite la Reşiţa la întâlnirea din acest an de la Panevesys. Locomotiva a fost urcată în tir şi a traversat trei ţări, parcurgând aproape 1.500 de km până la punctul terminus din Lituania. Pe calea aerului s-au deplasat în Lituania proprietarul Georg Hocevar şi familia sa, împreună cu mecanicul Ioan Popescu şi fochistul Ioan Romaniuc, ambii din Moldoviţa, care au asigurat performanţele cinetice ale mastodontului negru. Cel mai impresionat de întreaga deplasare a fost mecanicul Ioan Popescu, care a făcut din performanţele locomotivei o mare atracţie pentru turişti şi ne-a povestit: ”Nu sunt cuvinte să descriu ce senzaţie a creat locomotiva ”Bucovina” construită la Reşiţa în 1957, care a alergat cu 50 de km pe oră pe liniile renovate. Colegul meu a băgat pe foc o tonă şi jumătate de cărbune într-o singură zi pentru frumosul traseu pe care l-am parcurs, dar a meritat. Turişti îndrăgostiţi de vechea maşină cu abur, gările frumoase şi oameni în uniformă de căi ferate ca altădată, o atmosferă despre care poţi povesti doar lucruri frumoase.”

Georg Hocevar a fost cel care a promovat ideea deplasării cu locomotiva în Lituania şi e bucuros de legăturile create cu cei de acolo şi cu turiştii interesaţi acum de pitoreştile drumuri de fier din România: ”Am considerat că este util să ducem mesajul turistic din Bucovina şi peste hotare, unde există un interes mare pentru parcurgerea acestor zone minunate cu micile trenuri de epocă.” În anul 2018 Târgul Internaţional de Căi Ferate Înguste va avea loc din nou în România, la Vişeul de Sus, în program turiştii având programate plimbări şi cu mocăniţa de la Moldoviţa.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Mocăniţa ”Bucovina” a zburat cu 50 de km pe oră la Târgul Internaţional de Căi Ferate Înguste din Lituania.
 Vizualizări articol: 4204 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 7 voturi
Mocăniţa ”Bucovina” a zburat cu 50 de km pe oră la Târgul Internaţional de Căi Ferate Înguste din Lituania5.057

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Prelungirea traseului trimis de
(18 oct 2016, 12:22:46
Un sincer "bravo" si felicitari d-lui Hocevar care, chiar nefiind localnic, a resuscitat acest trenulet de poveste. Sunt nascut in Moldovita iar cand eram la liceul din localitate am lucrat in vacante la reabilitarea liniei de cale ferata rupta de inundatii. Pacat ca am plecat de aici de 43 de ani. Ceea ce vreau sa spun este faptul ca este o mare greseala ca nu se prelungeste linia ingusta pana la manastirea de la Vatra Moldovitei sau chiar pana la Vama. Este chiar asa de greu sa fie inlaturate piedicile puse de acel Bosutar sau de alte jigodii?
2.   @ Constantin Popescu trimis de
(18 oct 2016, 17:13:39
Nu trebuie schimbata nici o linie ferata normala, incusiv traseul Moldovita - Vama -C-lung. Se poate adauga foarte sumplu inca o sina pe actualele traverse, creindu-se astfel o linie ingusta. Cat priveste pe Bosutar Alin, este proprietarul depozitului de cherestea din preajma depoului CFF, care pune bete in roate extinderii liniei inguste. Vezi  ☭ s a

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei