Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 24 nov 2023 - Anul XXVIII, nr. 277 (8501)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9751 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5879 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Panegiric: litera de plumb

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Acuși trece 2023 și era cât pe ce să uităm o aniversare cu tâlc: 380 de ani de la  tipărirea la Iași, în 1643, a „Cazaniei lui Varlaam”, „carte rumânească de învățătură”, printre primele opuri editate în limba română și, la vremea ei, cea mai răspândită tipăritură religioasă din tot Ținutul Mioritic. Copistul care a migălit manuscrisul pentru tipar și-a încercat „peana” scriind cu bucuria începutului „Cerc cerneala și condeiul, bune-s acum amândouă.” Timp de patru veacuri și jumătate, tiparul de carte a funcționat după cum l-a orânduit coreeanul Jikji în 1337, după ce, în 1041, chinezii din dinastia Song inventaseră literele mobile. Din porțelan! Probabil că-i singurul meșteșug care a rezistat aproape jumătate de mileniu atât de fidel începuturilor sale și de neatins în temeiurile tehnice esențiale. O singură prefacere majoră: în 1886 gazeta „New York Times” anunța utilizarea primului linotip – inovație tehnologică majoră, care a dinamizat tiparul fără a clătina principiul străvechi al imprimării, adică literă-cerneală-filă.

Avea să-l desființeze electronica veacului XXI: sub ochii noștri, dar aproape fără să ne dăm seama cum și când, tiparul strămoșesc considerat cândva inamovibil a trebuit să se retragă de pe tronul exclusivității tehnice și utilității publice. Tot tipografie se numește atelierul și acum, dar meseria de tipograf nu mai are aproape nimic comun cu aceea de odinioară – decât, poate, faptul că şi azi, ca şi ieri, pe o poartă intră hârtia albă şi pe cealaltă iese cartea ori gazeta tipărită.

Pe vremuri (asta petrecându-se acum 20-30 de ani), tipografie însemna, înainte de orice, plumb. Fiecare literă îşi avea făptura ei materială, nu ca în era computerelor, fantoşă virtuală. Pagina de carte cântărea, în funcţie de format, între 500 de grame şi două kile, aşa că un op de 500 file trecea în greutate de o tonă! Fila de carte, alcătuită din rânduri pigulite literă cu literă aleasă din ,,regala’’ etern mânjită cu negreală lipicioasă, era rânduită la locul ei, legată cu sfoară şi aşezată teanc, pagină peste pagină, până-n pod.

Dacă se cuvenea adăugat ori tăiat vreun rând, trebuia să umbli în tot mormanul de plumb, ,,ieşirea din format’’ transmiţându-se ca vântul prin lanul de grâu, până la capătul capătului... Linotipele n-au detronat cu totul culegerea manuală, mai ales la gazete, ori la afişe, unde jocul de caractere şi giumbuşlucurile de paginaţie obligau întoarcerea la ,,regală’’. Am cunoscut zeţari care izbuteau să înfiripe manual rândul fără a privi o clipă casetele ,,regalei’’ sau, şi mai spectaculos, ,,împărţeau’’ pagina trasă citind ziarul. Alt ziar! Pipăiau floarea literei cu buricele degetelor şi-o aruncau orbeşte... fix în despărţitura cuvenită! Recorduri de care n-o să-şi mai amintească nimeni, tot aşa cum n-avem azi habar de tehnicile şi isprăvile săhăidăcarilor, abagiilor, tălpălarilor, mindirigiilor, braharilor...

Când gazeta intra în maşină, începea ,,peticirea’’: tipograful încerca să compenseze micile diferenţe de nivel între suprafeţele ,,formei’’ lipind petece de hârtie pe cilindrul ,,planei’’ – astfel cerneala ajungând la fiecare literă. ,,Puitoarea’’, în picioare la capul maşinii, cobora vreme de 8 ore, cu mâna, coală după coală, spre a o aşeza cât mai exact în gheara ghidajului – muncă parcă desprinsă din scenele de idiotizare prin nefârşită repetiţie gestuală din filmul lui Chaplin ,,Timpuri noi’’... Tipografii au avut, imediat după revoluţie, momentele lor faste – numai că n-a ţinut prea mult. Eliberarea tiparului de sub obrocul cenzurii, apariţia zecilor de gazete, a sutelor de cărţi, multe necesare, şi mai multe inutile, au asediat tipografiile de atunci, şi a prinde un rând însemna şpagă peste şpagă.

Parcă-l văd pe maistrul rotativei din Brezoianu cum mi-a azvârlit înapoi plicul trimis de proprietarul gazetei, oprind şi maşinăria: era prea puţin! La tipografia din Bacău, un amic scriitor tot încerca să capteze interesul tipografului momindu-l cu o canistră de Fetească. Spre a scăpa de insistenţe, maistrul îl invită în vestiar, deschide dulapul şi-i arată un regiment de canistre rânduite ca la paradă: ,,Vezi ce-i aici? Ia-ţi-o pe care vrei, numai lasă-mă în pace!”

Toate trec...

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Panegiric: litera de plumb.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 5 voturi
Panegiric: litera de plumb5.055

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei