Google
Arcadia CMB
Arcadia CMB
Arcadia CMB
 
sâmbătă, 12 feb 2011 - Anul XVI, nr. 35 (4633)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,6639 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,1179 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Marş de adio

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

O poezie-testament, nepublicată, găsită în arhiva poetului, readuce „cazul Păunescu” în actualitate. Atât creaţia, cât şi biografia bardului de la Bârca oferă suficiente temeiuri, fie pentru a-l privi cu preţuire, fie pentru a-l tăvăli în invective. Ceea ce s-a şi întâmplat, între cele două extreme oscilând tonalitatea materialelor de presă care i-au fost consacrate cu prilejul despărţirii definitive din decembrie 2010: de la impardonabila şi grobiana emisiune cu care l-a „onorat” Rodica Culcer la TVR şi până la fel de puţin justificatele elogii exaltate din paginile revistei „Flacăra lui A-P.” Ca de obicei, adevărul pâlpâie... la mijloc. Cum am mai scris, prea grăbit să spună imediat, dintr-o suflare, ceea ce are de spus (şi întotdeauna avea!), cu arderea lui explozivă, Păunescu trece ades şi dezinvolt pe lângă perfecţiune. Este şi aur şi nisip în creaţia lui – motiv pentru care ar fi bine-venită o antologare exigentă, în stare să rotunjească cartea cărţilor sale, acolo unde cititorul ar avea să afle (şi să reţină) stihuri bine alese, cu adevărat inspirate, memorabile şi bine rotunjite. Nu prea ştiu cine o va face, fiindcă familia, încremenită şi-n durere, şi-n admiraţie extatică, nu va cuteza niciodată să accepte propuneri de eliminare a zgurei întru evidenţierea nestematelor. Dar asta-i altă chestiune.

De câteva zile circulă pe internet o poezie păunesciană inedită, intitulată „Marş de adio” şi închinată „colegilor mei mârlamentari”(!). Respectiva satiră dezvăluie faptul că adevărata cauză a idiosincraziei oficiale nu-i tocmai cea afişată, rezumabilă prin sintagma „poet de curte” - mult mai  mult deranjând atitudinea de acum decât Cenaclul Flacăra de odinioară. Câtă vreme poezia a ajuns atât de târziu pe net, este de presupus că „serviciile” au avut cunoştinţă din vreme de vehemenţa „Marşului de adio”, informând acolo unde se cuvine. Din respectiva direcţie revărsându-se apoi şuvoaie de imprecaţii la adresa „lingăului ceauşist”.

 Nici o vorbă, însă, despre coroziva satiră! Este o poezie imperfectă, scrisă cu grăbire, dedicată, zice-se, tuturor parlamentarilor, deşi i se poate atribui mai degrabă o adresabilitate directă: factorii puterii. Păunescu arată cu degetul în dreapta şi-n stânga, excluzându-se, desigur, pe sine (de, ăsta-i procedeul...) spre a acuza fără cruţare „famenii” din stirpea cărora, totuşi, făcea parte: „Aţi luat o ţară de mai mare dragul / Şi i-aţi distrus averile şi steagul. / S-ajungă colonia de ocară / Care-şi va cere scuze-n maghiară (...) / De unde sunteţi, mă, din ce găoace, / Cum v-au putut părinţii voştri face? / Ce condimente le-au picat în spermă / de e trădarea voastră-atât de fermă? / Aţi pus nenorocita voastră labă / pe-această tristă ţară basarabă / Şi vreţi cu-ameninţarea şi cu biciul / s-o faceţi curva voastră de serviciu / Mimaţi respectul pentru cele sfinte / dar vindeţi şi pământuri, şi morminte (...) / Minciuna voastră v-a adus pe scenă / actori într-o politică obscenă / Şi-acum, că-i un prăpăd întreaga ţară / ia cereţi-vă puţintel afară / Decât să vă trimită ţara noastră, / Mai bine mergeţi voi în mama voastră (...) / Băgaţi viteză, că vă trece anul / şi s-a scurtat şi învechit ciolanul / şi ce vă pot eu spune la plecare / Decât lozinca lui Fănuş cel mare: / Nenorociţilor, se rupe şnurul / La muncă, la bătut ţăruşi cu...”.

Observăm destule imperfecţiuni poeticeşti, vedem confiscarea rimei aşezate de Vulpescu la traducerea din Villon („Acum va şti, legat cu şnurul / Gâtlejul meu cât trage...”), mai întâlnim rime aduse silnic „la temă”, dar se reţine vehemenţa îndemnului repetat:„La muncă, derbedei, că trece anul / şi vin ceilalţi şi-or să vă ia ciolanul”, astfel sugerându-se că nici „ceilalţi” nu-s mai „breji” decât „ăştia”. Oricum, sunt sigur că pamfletul a deranjat destul, astfel explicându-se şi contondenţa anti-omagierii chiar când poetul se afla pe catafalc...

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Marş de adio.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.76/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.8 din 17 voturi
Marş de adio4.8517

Iulius Mall Suceava
Denis
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei