La Şcoala Gimnazială „Iustin Pîrvu”, Poiana Teiului, judeţul Neamţ, a avut loc sâmbătă, 21 februarie 2015, cea de-a treia ediţie a simpozionului “Altfel de poveşti”, organizat de învăţătoarele Valeria Doboş, Mariana Deleanu, Florenţa Baltag şi educatoarea Eugenia Rusu, cu sprijinul directorului şcolii, Ciprian Ciubotă, şi directorului adjunct, Maria Doroftei.
Invitatul special al simpozionului a fost inspectorul pentru învăţământ special Ionela Meda Ştirbu, din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ.
Au fost prezente cadre didactice de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Suceava, precum şi din comunele învecinate localităţii Poiana Teiului: Hangu, Ceahlău, Farcaşa şi Grinţieş, iar lucrările înscrise au fost în număr de 220. Participanţii direcţi au avut posibilitatea de a-şi împărtăşi rezultatele obţinute în diverse cazuri în urma aplicării unei poveşti terapeutice unor elevi cu diferite probleme emoţionale sau comportamentale. Astfel s-a dovedit faptul că o poveste bine aleasă poate influenţa un copil astfel încât acesta să-şi schimbe comportamentul în direcţia dorită.
Povestea terapeutică este un mijloc excelent de a ne adresa copilului fie pentru a transmite anumite modele comportamentale şi valori morale, fie pentru a înlătura anumite comportamente indezirabile. Povestea terapeutică nu îl critică, etichetează, somează pe copil spre schimbare, ci favorizează identificarea copilului cu anumite personaje şi implicit transpunerea soluţiei din poveste în situaţia sa. Povestea este un altfel de limbaj.
Simpozionul şi-a propus să reunească în paginile unei cărţi electronice cele mai valoroase „altfel de poveşti”, în scopul utilizării lor de către toţi doritorii de remediere emoţională în rândul copiilor cu probleme de acest fel. El s-a adresat cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar din ţară, psihologilor, copiilor de la toate nivelurile de învăţământ şi s-a desfăşurat pe 2 secţiuni:
- concurs pentru copii- desen/pictură realizat(ă) în concordanţă cu tematica simpozionului. Aceştia au redat, prin desenul/pictura lor un personaj de poveste care i-a impresionat cel mai mult sau un personaj imaginar (care îl reprezintă, cu care se aseamănă).
- pentru cadre didactice şi psihologi: o poveste creată în scop terapeutic însoţită de mesajul pe care îl transmite, precum şi o scurtă descriere a comportamentelor care s-au dorit a fi corectate cu ajutorul acesteia.
Prin acest proiect s-a încercat revitalizarea interesului cadrelor didactice şi al elevilor în a contribui la dezvoltarea lor personală.