Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 7 mai 2019 - Anul XXIV, nr. 104 (7105)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9753 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6364 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

„Nu poți fi creștin doar două ore pe săptămână, cât ține Liturghia la care asiști pasiv, dar păgân în restul timpului”

Există în Evanghelie destule episoade care mărturisesc necredința iudeilor în dumnezeirea lui Hristos. Disprețuit în chiar orașul său, Nazaret, de cei care socoteau că știu cu adevărat cine este Iisus, „tes-larul, fiul Mariei și fratele lui Iacov și al lui Iosi...” (Marcu 6, 3), Domnul nu a putut să facă acolo nici o minune. Iisus cere credință din partea oamenilor pentru că numai așa, în ecuația vieții lor noi, Dumnezeu intră, ocupând locul pe care-L merită. Profesorul universitar și scriitorul Adrian Papahagi vorbește în interviul de mai jos despre credință și îndoială, despre imposibilitatea necredinței la gradul absolut.

 

Domnule profesor, cum ați defini cre­dința în Dumnezeu? Dar îndoiala?

Credința în Dumnezeu nu cred că are nevoie de definiție. Crezul pe care îl rostim în cadrul Liturghiei rezumă exact credința noastră într-un Dumnezeu creator, bun și providențial, Care ne ține în viață, în Iisus Hristos, în divino-umanitatea Lui, în misiunea și pătimirea Sa istorică, în Învierea Sa, fără de care nu ar exista creștinism și Evanghelie, în domnia Sa alături de Tatăl, în învierea și judecarea noastră, în acțiunea Duhului Sfânt și purcederea Sa de la Dumnezeu-Tatăl, în acțiunea mântuitoare a botezului, în Biserica universală a lui Iisus Hristos și în Ortodoxie. Nu mărturisim deci o credință difuză, gnostică, într-un dumnezeu bun, sau într-un principiu suprem, ci o credință articulată într-un Dumnezeu revelat, anunțat de profeți și întrupat în Iisus Hristos. Este o credință bazată pe texte inspirate, pe acțiunea atestată istoric a lui Hristos și pe o tradiție. Este, în fine, o credință încadrată de Biserică, singura abilitată să administreze Sfintele Taine și să ne conducă spre mântuire. Toate acestea și altele constituie Ortodoxia, adică dreapta credință; ele îl diferențiază pe creștin de gnostic sau de musulman, care cred la rândul lor într-un dumnezeu bun suprem, de evrei, care nu cred în divino-umanitatea lui Iisus, sau de new age-iști, care cred sincretic în te miri ce.

Îndoiala nu este neapărat opusul credinței (ca ateismul, apostazia sau necredința), nici al dreptei credințe (ca erezia), ci poate fi lupta interioară a omului cu credința, întru credință. Toma necredinciosul a fost necredincios doar punctual, până s-a convins de Învierea în trup a Domnului Iisus. Noi suntem ca Toma, însă fără putința de a atinge cu degetul rănile Mântuitorului. Care creștin nu s-a îndoit niciodată de nimic, de nici unul dintre cele enunțate în Crez, de nici un pasaj din Scriptură, sau de însăși existența lui Dumnezeu? Discipolii lui Hristos erau pradă îndoielii pe drumul spre Emmaus, iar ochii lor nu L-au recunoscut pe Învățătorul lor decât după ce au frânt pâinea împreună cu El, în prima împărtășanie de după Înviere.

„Cred, Doamne! Ajută necre­dinței mele!” (Marcu 9, 24) este cel mai fabulos rezumat al agoniei (adică al luptei) dintre credință și necredință. Tocmai fiindcă suntem credincioși știm că există în noi și necredința, și îndoiala, dar ne luptăm cu ele și Îi cerem lui Dumnezeu să ne ajute să le depășim. Să nu uităm apoi de pariul lui Pascal: în caz de îndoială, dacă Dumnezeu există și credem, am câștigat tot, dar dacă nu credem, am pierdut tot; dacă Dumnezeu nu există, nu pierdem nimic în ambele cazuri. Iată, așadar, pentru cei care au îndoieli despre existența lui Dumnezeu, că și într-o perspectivă matematică, probabilistică, este mai profitabil să credem în Dumnezeu. Firește, însă, că nu așa se pune problema pentru un adevărat creștin. Dacă credem fără să ne îndoim, putem muta munții din loc, după cum le spune Hristos ucenicilor Săi: „Adevărat grăiesc vouă: Dacă veţi avea credinţă şi nu vă veţi îndoi, veţi face nu numai ce s-a făcut cu smochinul, ci şi muntelui acestuia de veţi zice: Ridică-te şi aruncă-te în mare, va fi aşa” (Matei 21, 21). Idealul nostru este să credem fără urmă de îndoială.

 

Cum dobândim credința? Există oameni care spun că ar vrea să creadă în Dumnezeu, dar totul le pare un basm plin de elemente supranaturale. Ce putem face atunci când există voința de a crede în Dumne­zeu, dar credința nu ajunge să se dezvolte și maturizeze din cauza îndoielilor?

Există multe căi înspre Dumnezeu. Unii cred fără să fi văzut, alții sunt

chemați, unii cred prin tradiție familială și participare liturgică, inițial rutinieră, apoi asumată și îmbrățișată, alții prin întâlnirea fulgurantă cu Dumnezeu, unii Îl găsesc pe Dumnezeu după un eveniment traumatic, alții își pierd credința în asemenea momente. Unii cred ­fiindcă înțeleg raționalitatea și bunătatea Evangheliei lui Iisus Hristos, alții tocmai fiindcă realizează că Dumnezeu nu poate fi înțeles. Unii cred cu văpaie, mistic, și se dăruiesc cu totul lui Dumnezeu, alții se chinuie să-I facă loc lui Dumnezeu într-o viață plină de obligații, iar El crește anevoie în ei.

În înțelegerea mea, credința nu e doar rodul harului, al elecțiunii divine, cum socoteau Luther și Calvin, dar nici nu poate fi exclusiv un act de voință. Ea se dezvoltă acolo unde căutarea omului întâlnește harul lui Dumnezeu, unde omul știe să asculte și aude bătaia lui Dumnezeu la ușa inimii sale. Ce putem face? Să fim buni, răbdători, smeriți, încrezători, îndrăzneți, curajoși - întâlnirea se va produce. Firește, pe unii îi alege Dumnezeu pentru a face lucrarea Lui, fără ca ei să poată bănui acest lucru sau să se pregătească pentru el. Asta nu ne scutește pe noi, cei mai mulți, să-L căutăm pe Dumnezeu și, dacă L-am găsit, să ne întărim în credință.

 

Emil Cioran spunea: „Cre­dința este un dar. Eu nu l-am avut”. Cum comentați această afirmație? Este credința un dar sau ceva ce se cultivă?

E o maximă fatalistă și defetistă, în linia pesimismului cioranian. Cioran s-a luptat toată viața sa, în toate scrierile sale, cu Dumnezeu, cu Sfântul Pavel, cu credința. Nu te lupți o viață cu ceva care îți este indiferent. Nu s-a luptat cu Buda sau cu Mahomed, ci cu credința creștină. Această agonie intelectuală prelungită - folosesc din nou cuvântul în înțelesul său primar, de „luptă” - poate fi mai prețioasă decât o credință căldicică, sau un creș­tinism nominal, declarat dar neasumat. Abia după ce se luptă cu Dumnezeu toată noaptea, Iacob este numit Israel: „Israel te vei numi, că te-ai luptat cu Dumnezeu şi cu oamenii şi ai ieşit biruitor!” (Facerea 32: 28).

Nu sunt deci așa de sigur că Cioran nu a crezut, măcar cu intermitențe, în felul lui. E și multă poză în eseistica lui, în estetizarea disperării și a unei sinucideri mereu amânate. Să mai remarcăm ceva: Cioran nu ridiculizează credința, socotind-o un simplu opium mental, ca Marx, și nu declară moartea lui Dumnezeu și nașterea unui supraom, ca Nietzsche, ci se zbate și dezbate cu Dumnezeu, în marginea abisală a morții. În fond, Cioran și-a trăit toată viața privind moartea în ochi: o atitudine pe care o găsim la mulți mistici creștini.

Aș conchide însă că darul despre care vorbește Cioran nu e un simplu colet poștal, care ți se poate expedia sau nu. E ceva ce cauți și, dacă îți sosește, ești dispus să-l primești. Dacă îți petreci viața plângându-te că pe tine te-a ocolit darul, în loc să ți-o petreci cerându-l, nu e vina lui Dumnezeu dacă sfârșești disperat. Chiar și acolo însă, în ultima clipă, îna­intea marii treceri, Îl poți găsi pe Dumnezeu, Îl poți recunoaște pe Hristos - ca tâlharul cel bun pe cruce. În fond, Dumnezeu a fost mereu acolo, fiindcă El este mereu pretutindeni: ține de noi să vrem să vedem acest lucru.

 

Cum hrănim și creștem credința în Dumnezeu?

Ideal ar fi să o creștem în interiorul Bisericii, să o hrănim cu Cuvântul lui Dumnezeu și cu trupul și sângele Mântuitorului. Sunt aici trei aspecte: comuniunea euharistică, asumarea unei rânduieli și a unei credințe articulate și formalizate, nu vagi și idiosincratice, și conștien­tizarea mesajului evanghelic. În comu­nitățile creștine evanghelice e foarte redusă comuniunea euharistică, însă Scriptura este citită cu mai mare atenție decât la noi, ortodocșii. De altfel, la catolici împărtășania e mai frecventă decât la noi, unde majoritatea oamenilor merg la biserică ca să asiste pasiv la un serviciu divin care nu-i privește, de vreme ce nu se împărtășesc decât din an în Paște. Cred că avem nevoie și noi, ortodocșii, să ne punem niște întrebări. Oare nu poporul ar trebui să dea răspunsurile care astăzi sunt cântate de strană? Mergem să ascultăm arii de operă, sau să participăm, dând răspunsurile potrivite? Scopul nostru e să asistăm la rugăciunile preoților, la cântecul (uneori agasant de operatic) al corului și la consacrarea Darurilor spre folosul altora, sau să participăm și să ne împărtășim? E destul pericopa evanghelică și apostolul câte unei duminici, sau ar fi bine să studiem mai des și mai adânc Sfânta Scriptură? Sunt, pentru mine, întrebări retorice.

În fine, credința și comuniunea cu Dumnezeu trebuie să se prelungească și în afara Bisericii. Nu poți fi creștin doar două ore pe săptămână, cât ține Liturghia la care asiști pasiv, dar păgân în restul timpului. Credința fără fapte e ca smochinul uscat, blestemat de Hristos (Matei 21, 19) - inutilă și stearpă.

(Alina A. Rotaru, sursa: Ziarul Lumina)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului „Nu poți fi creștin doar două ore pe săptămână, cât ține Liturghia la care asiști pasiv, dar păgân în restul timpului”.
 Vizualizări articol: 2080 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
„Nu poți fi creștin doar două ore pe săptămână, cât ține Liturghia la care asiști pasiv, dar păgân în restul timpului”5.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei