Cultul ortodox este construit pe unitatea interioară dintre Crucea şi Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Iar această legătură tainică şi binefăcătoare se arată lumii, oriunde trăiesc creştini, prin simbolismul cruciform al bisericilor, statornicia ascetică a tradiţiilor, mărturisirea treimică din însemnarea binecuvântării zilnice, ca răspuns viu la chemarea Domnului: „Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie“ (Marcu 8, 34).
La jumătatea Postului Mare, Crucea ni se arată la răscrucea drumurilor noastre pe pământ ca indicator ceresc spre Înviere, stindard de biruinţă al Împăratului Celui de Sus, izvor de apă vie în deşert, pom al raiului roditor de viaţă. Cu ochii aţintiţi spre Crucea Domnului, ne vindecăm de deznădejde şi absurd, fiinţa noastră se umple de sensul veşniciei.
Am citit cândva, într-o povestire pioasă, că fiecare dintre noi poartă pe umeri o cruce, mai uşoară sau mai grea. Unii poartă cruci din lemn de tei, alţii de plumb sau de piatră, însă nimeni nu e scutit să ducă o povară. Aşadar, călătorind pe cale, orice om are de la Dumnezeu un dar şi un rost de împlinit. Şi poate că firul şerpuitor al vieţii noastre ne e dat tocmai ca să înţelegem cuvântul Lui din crucea noastră şi să-i dăm răspunsul cel bun.
Dar noi nu călătorim singuri pe cale, ci îi avem mereu aproape pe semenii noştri, cei de acasă, de la serviciu, din oraşul nostru şi din toată lumea. Prin fapte, gânduri şi cuvinte, relaţionăm cu cei de aproape, dar şi cu cei de departe, iar modul nostru de a fi are efecte asupra celorlalţi nu doar în plan vizibil, social-comunitar, dar şi la nivel spiritual. Cum şi noi, de altfel, resimţim efectele comportamentelor şi acţiunilor altora asupra noastră. Uneori suntem un sprijin de nădejde pentru semeni în purtarea crucii lor, alteori piatră de sminteală sau, mai rău, chinuitori ai altora, prin greutăţile pe care le adăugăm pe umerii şi în conştiinţele lor.
Cine se roagă pentru aproapele, asemănător se face lui Simon din Cirene, dreptul care ajută Domnului să poarte Crucea răstignirii către Golgota. Fapta milostivă şi cuvântul ziditor aduc lumină pe cărarea vieţii şi în auzul tainic al inimii fratelui în suferinţă răsună şoptit: „Tu nu eşti singur. Sunt cu tine!“. Într-o societate creştină, chiar sensul poruncii iubirii vrăjmaşilor ar trebui să aibă un nou înţeles. Fiindcă dacă toţi împlinesc porunca iubirii de aproapele, cine le mai poate fi vrăjmaş?
De cealaltă parte, sunt, din păcate, multe fapte prin care noi, oamenii, cu voie sau fără voie, punem poveri pe umerii semenilor noştri, de aproape sau de departe: minciuna, impostura, patimile care distrug familii şi destine, relativismele morale cu pretenţii de virtute, neîmplinirea datoriilor asumate faţă de oameni, ridicarea unor popoare asupra altora, egoismul exacerbat, uitarea cu desăvârşire a celorlalţi împreună-călători pe drumul acestei vieţi trecătoare.
Înţelepciunea dreptei vieţuiri creştine ne arată că acela care ajută pe aproapele să-şi poarte crucea lucrează la interiorizarea iubirii răstignite a lui Hristos. Nu-şi face viaţa mai comodă aici pe pământ, dar înţelege glasul Domnului: „De-ajuns îţi este harul Meu, căci puterea Mea întru slăbiciune se desăvârşeşte!“ (2 Corinteni 12, 9). El ajunge să simtă cu adevărat lumina cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci a lui Hristos ca împlinire a libertăţii în relaţia cotidiană eu-tu, ca punct de întâlnire între crucea mea şi crucea aproapelui meu.
Pr. Nicolae Dascălu - Ziarul LUMINA